Bouw Vario UH-1D 1:6,2 turbine s/n 63-08888

Mooi revetpatroon. Doch vind ik dat ze nogal dicht bij mekaar staan (=persoonlijke mening gebaseerd op de foto. In't echt kan het totaal anders overkomen).
Ma gelijk hoe, ook al staan er op de echte mega-veel-meer, op een model moet je uitkijken voor "overkill". Persoonlijk vind ik het dan beter om er iets minder op te zetten, maar ze wat meer te laten uitkomen door middel van pinwashes en drybrushen.
Ik denk op de Cobra tussen de revetten die op de staart en de romp komen toch een onderlinge afstand van 5 mm aan te houden, misschien zelfs 6.

Ma, jullie zijn mega-beestig-goe bezig.

Heligroeten,

Nick

We zullen hier eens beter naar kijken ja...we hebbenze nu op 3 mm staan en we zullen eens kijken naar 6 mm bedankt voor de tip.

Goed bezig zou ik zeggen. Dit is echt een pracht van een heli. Ik verschrok wel toen ik hem in het echt zag hoe groot hij was. :D

Zo' het tempo zit er lekker in..8-O

Succes met de bouw, blijf jullie volgen.

Groet aan de oude.;)

Jan...:bye:

Ziet er allemaal mooi uit, maar ik vraag me af..moeten er geen spanten in de staart komen? Hoe ga je dat doen met de riivetten die er waarschijnlijk aan de binnenzijde uitsteken??
Of zie ik het verkeerd??

Ik vind u redenering goed gevonden Didier.
Want hier had ik ook last van bij mijn Bell 222.
Maar ik denk dat zij de houtlijm methode gaan gebruiken.
Of te wel heb ik slecht geluisterd.

En weer laat het merk der merken zich weer van zijn beste kant zien.

Tijdens het in elkaar zetten van de washout ging het weer mis.
Wie ziet de fout?

DSC01688 by Arjen28, on Flickr

DSC01689 by Arjen28, on Flickr

DSC01690 by Arjen28, on Flickr

De ballink hoort dus naar buiten te steken en de fantastische kwaliteits controle van Vario heeft weer liggen slapen.

De tuimelschijf was ook al super.
De gaten voor de ballink kogels waren M3 uitgetapt terwijl de kogels 3,5 zijn...

DSC01691 by Arjen28, on Flickr

Dit was nog te herstellen maar ik begin er echt schijtziek van te worden en ben het bijna spuugzat. Ongeloofelijk dat dit merk nog bestaat met zon slechte kwaliteits controle en afwerking.

Hei ,

ja dat is inderdaad niet de bedoeling ... dit zou je moeten melden aan VARIO en dan kunnen ze op hun beurt alles aanpassen in hun werkhuizen ... ;-)

Maar desondanks alles ... goed bezig .... KEEP UP THE GOOD WORK ...

Grtz

Ronny

Tja we doen ons best he.
Ik had dit alleen allemaal niet verwacht.
Pa heeft het al opgelost door m door het verkeerde gat door te boren en daarna uit te tappen, hierdoor zit alles toch weer in elkaar maar voor zo veel geld verwacht ik dit soort onzin niet. Gelukkig is de romp wel goed.

Balanceren

Hallo,
Als ik je een tip mag geven, zou ik het ander stuk ook doorboren,
om de zaak niet in onbalans te brengen. Elk grammetje verschil kan trillingen opwekken. Laat de wet van Murphy niet toeslaan!!:teacher:

Gr Peter

ondertussen hebben we het mechaniek en de rotorkop klaar maar ik ben helemaal vast gelopen met het FBL systeem.
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn pitch af te stellen bij de CGY750.
Er staat in de manual welgeteld 1 zin over in maar niet waar je dat nou moet doen ik snap het even niet. Ook de aileron functie loopt niet lekker want de swash gaat op en neer tijdens het sturen en dat klopt ook al niet. heb even geen fotos want ik was er nog al druk mee. ;-)

Dat van die wash-out is raar: Dat spul is allemaal CNC gefabriceerd, dus een enkel onderdeel wat aan de verkeerde kant geboord en getapt is, zou niet eens moeten KUNNEN.....

De tuimelschijf, dat is vrij normaal, en die was waarschijlijk wel M3.5 getapt, want een M3 gat uittappen naar M3.5 gaat bij mijn weten helemaal niet, daarvoor is er te weinig "vlees" in de draad.
Maar met name de binnenring, is vanwege de ondiepe gaten altijd wat matig getapt bij Vario. Kun je over twisten, het is nu eenmaal zo, en ik heb van al mijn tuimelschijven tot nog toe de binnenring even met een afgekapt tapje of een ingezaagd boutje moeten "voorbereiden", anders kreeg ik de kogels er ook nooit in.

Vind het allemaal wel heel bizar, dat er in één kit zoveel dingen fout gaan. Heb in 15 jaar bij elkaar opgeteld nog niet eens zoveel fouten kunnen ontdekken.

maar ja, dat bedrijf is recentelijk in andere handen over gegaan, wie weet heeft het daar mee te maken. Als dat zo is zou het wel ontzettend jammer zijn.

Ik had ook graag gezien dat het beter was.
Een vliegmaat van ons is nu een skycrane aan het maken en komt ook veel fouten tegen en ziet het merk na de overname rap achteruit gaan. Op de binnenring gingen ze trouwens moeiteloos erin.

Werkhuizen? :)
Slaven arbeid bij Vario?

Ooit weleens een bezoek gebracht bij Vario? Ik ben hier al meerdere malen geweest..
Ze hebben een groot magazijn, waar ze de dozen en zakjes samenstellen, alles wordt buiten de deur gemaakt door derden. In bovenstaand geval had je het beter kunnen melden, in plaats van zelf gaan veranderen/oplossen. Nu weten ze niet dat er wat fout gaat tijdens het samenstellen. Vroeger toen Rosemarie Knechtel er nog werkte, was zij daar heel fel op. Wat en waar het nu fout loopt bij de firma Vario.... geen idee. Het lijkt of ze ander personeel hebben lopen aldaar, die het verschil niet zien.
Je moet voor die onderdelen een hoop geld neer leggen, dus dan mag je ook verwachten dat ze het voor je oplossen. Natuurljk moet je elk onderdeel goed bekijken...
Zo zou ik de rotorkop niet domweg in elkaar monteren.... Er zijn gevallen bekend dat de bladhouders verschillen van gewicht, ook dit goed nakijken....
Persoonlijk zou ik alles controleren.

Vertrouwen is goed, maar controleren is beter.

Groet,
Wim Parmentier

Tsja, het was toch echt zo dat je voor de overname een Vario kit min of meer gedachteloos in elkaar kon kletteren (wel goed de handleiding lezen uiteraard) omdat niet passen of verkeerde onderdelen gewoon domweg niet voorkwam.

En stom toevallig, gisteren kreeg ik een mailtje van iemand die twee stuurstangetjes voor de flybar besteld had (SkyFox serie) en ook een zakje met daarin twee verschillende stuurstangen kreeg....

Het lijkt er dus inderdaad sterk op dat het achteruit gaat.

Ik hoop het niet, want er zijn vast betere ontwerpen wat prestaties betreft, maar wat duurzaamheid en kwaliteit betreft was Vario (in elk geval tot aan die overname) domweg "eenzame top kwaliteit".....

En inderdaad, wat Iceman al zei, jammer dat je het zelf opgelost hebt, want alleen al door die foto te sturen had je waarschijnlijk al de volgende dag de juiste onderdelen in huis gehad.

Heb zelf vijf jaar geleden via e-mail gemeld dat ik speling op de tuimelschijf van mijn toen 1 jaar oude Cobra had.... twee dagen later had ik een nagelnieuwe tuimelschijf in de brievenbus liggen, no questions asked....

Groet, Bert

Morgen trek ik voor enkele dagen naar Vario in Gräfendorf.
'k Zal je negatieve ervaringen zeker en vast aankaarten met Kirsten.
Benieuwd of ze er weet van hebben en of er nog andere klachten zijn.
Over enkele weken in Hulten zal ik je zeker informeren omtrent de reacties aldaar...

Heligroeten,

Nick

Tsja, het was toch echt zo dat je voor de overname een Vario kit min of meer gedachteloos in elkaar kon kletteren (wel goed de handleiding lezen uiteraard) omdat niet passen of verkeerde onderdelen gewoon domweg niet voorkwam.

Eh, als dit werkelijk zo zou zijn, dan hadden er vele Vario kit's gevlogen, ik heb toch het gevoel dat er meer bouwdozen op een zolder staan, dan dat ermee gevlogen wordt.
Een Skyfox, is inderdaad in elkaar monteren en vliegen, maar een schaalheli, dat is wel ff andere koek. Elk deeltje, schaniertje en dergelijke, moet je appart bestellen, heeft zo zijn voordelen natuurlijk, maar je blijft aan het bestellen... En uiteindelijk als je de balans opmaakt, dan ben je een hoop geld armer. Maar je krijgter dan wel weer een heleboel mooie spulletjes voor.... Eerlijk is eerlijk als je van schaal houdt, dan hebben ze verschikkelijk veel.

Eh, als dit werkelijk zo zou zijn, dan hadden er vele Vario kit's gevlogen, ik heb toch het gevoel dat er meer bouwdozen op een zolder staan, dan dat ermee gevlogen wordt.
Een Skyfox, is inderdaad in elkaar monteren en vliegen, maar een schaalheli, dat is wel ff andere koek. Elk deeltje, schaniertje en dergelijke, moet je appart bestellen, heeft zo zijn voordelen natuurlijk, maar je blijft aan het bestellen... En uiteindelijk als je de balans opmaakt, dan ben je een hoop geld armer. Maar je krijgter dan wel weer een heleboel mooie spulletjes voor.... Eerlijk is eerlijk als je van schaal houdt, dan hebben ze verschikkelijk veel.

Euh sorry, ik bedoelde inderdaad het technische gedeelte.... SkyFoxen, X-tremes en alle mechanieksets die ik er tot nog toe doorhanden gehad heb, waren zonder uitzondering foutloos en perfect.

De rompsets zijn altijd al pittige en uitdagende sets geweest, maar dat is denk ik zonder uitzondering waarom de mensen die ze bouwen en vliegen, daarna weer een Vario rompset bouwen. Echter, zijn die eenmaal goed gebouwd, dan zijn ook dat gewoon heli's waar iedere dag mee gevlogen kan worden.
Wel hebben ze relatief wat meer onderhoud nodig (met name de benzinekits vanwege het hoge vibratieniveau). En van de vier rompsets die ik tot nog toe gebouwd heb, was altijd goed en duidelijk aangegeven wat er los besteld moest worden en wat niet, en ook die rompsets waren tot nog toe foutloos, maar desalniettemin absoluut uitdagend, want je moet echt speuren naar de informatie die je nodig hebt om de kit goed te bouwen. Maar wie zei dat het ons met een gouden lepeltje in de mond gelegd moet worden?
Wat de duurzaamheid betreft: van die vier rompheli's heb ik er eentje verkocht, en die is bij de nieuwe eigenaar gecrasht, de andere drie vliegen nog, en ik vlieg er nog zo vaak mee als dat ik daar aan toekom en het weer het toelaat. De oudste daarvan is nu tien jaar geleden gemaidend

EDIT: Ik ben heel benieuwd wat Nick als verklaring voor deze achteruitgang krijgt in Duitsland.....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back