Bouw verslag Bird of Time

Hoi hobbyisten

Ik ben Bart, en ben voor de kerst begonnen met de bouw van de B.o.t.

Laat foto's zien, als jij deze gaat bouwen kunnen helpen voor wat meer duidelijkheid, vindt het zelf wel af en toe onduidelijk, omdat ik niet zo goed Engels ( Amerikaans) kan lezen, en die inches dat is helemaal een uitdaging.
Desalniettemin komt het wel goed.

Ben begonnen met de onderdelen los te halen te nummeren en of te labelen.
En geschuurd, de onderdelen van de vleugel overgetekend, voor als ik hem nog een keer wil bouwen of repareren, ( je weet het niet waar het nog goed voor is) nu kan het nog.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
B.o.t

Begin gemaakt, met de scheeting.

full

En de eerste rippjes geplaatst.

full

Ja ach foute maken we allemaal ik ook :) daar leer alleen maar van. Daar is dit forum erg handig voor om meer inzicht te krijgen en ideetjes op te doen. B.v rietjes gebruiken voor de servo kabel werkt perfect en is nog licht ook nog.
Ben nu aan het klooie met de rechter vleugel, de v stelling maak ik ook maar iets minder zodat de rolroeren meer effect hebben.

B.o.t.

Vleugel buisje geplaatst volgens tekening en beschrijving ( w-w)

full

full

Heb de rippjes in het balkje gemaakt voor meer stevigheid.

full

Trailing edge op maat gemaakt

full

B.o.t.

Van rietjes ( idee opgedaan van dit forum) in de vleugel gemaakt

full

full

De vleugel helft opgeblokt en polyhdral brase geplaatst.

full

B.o.t.

Binnenkant vleugel bekleed

full

O ja en nog wat blokjes ingelijst voor de schroeven en pinnetjes

full

Vleugel tipje

full

En de buitenste deel van de vleugel bekleed

full

Zoals je de rolroeren hebt gemaakt zijn ze ongeveer even groot als bij die van mij. Kan je alvast verklappen dat de werkzaamheid nagenoeg nul wordt :oops: Heb ze via een combiswits op de zender gekoppeld met het richtingroer, dit werkt redelijk, maar als de vleugels opnieuw gebouwd zouden moeten worden bouw ik ze toch zonder de rolroeren. Ziet er wel netjes uit en gaat ook op tempo :)

B.o.t

Ja daar was ik wel een beetje bang voor, heb daarom (of dit genoeg is moet nog blijken) de v stelling vermindert 1.8cm aan iedere kant bij de knik ( polyhedral brace) van waar de 2de vleugelhelft begint.

Leuk nog een BOT!
Ik ben op dit moment dezelfde kist aan het bouwen. Ook bij HobbyIn gekocht. Ik ben een heel eind met de houtbouw. Mijn vleugels zijn zo goed als af, de staartdelen zitten in elkaar (moet ze nog schuren) en de romp is zo goed als klaar op het schuurwerk na.
Wat me opviel aan deze bouwdoos was het zware en knetterharde balsa. Het lijkt wel beton. Door het enorme vleugeloppervlak geen ramp, het wordt geen wedstrijdkist.

Ga je hem elektrisch maken? Ik heb er een flinke motor voorin gelegd zodat ik niet afhankelijk ben van slepers of de lier. Ik heb mijn vleugels origineel gelaten op 2 remkleppen na. Ik las dat de BOT soms erg lastig naar beneden te krijgen is bij veel thermiek. Het zal ook helpen bij de spot landing voor de jaarlijkse clubwedstrijd.

Bij welke club vlieg je?

Het is bij jou nu ook te laat zie ik al, maar ik had bij mijn vleugels problemen met de neuslijst. Door de manier van bouwen is het lastig om de skin mooi 100% strak te houden. Hij gaat lichtjes golven. Achteraf had ik de skin 2mm langer door moeten laten steken en daar een dunne strook balsa op moeten plakken als dubbele leading edge.

BOT

doe even je email-adres; ik heb een omreken-tabel inches naar mm.

1inch is 2,54 centimeter...

Op de meeste telefoons heb je wel omreken functie... En anders heb je der wel een apje voor ;) Op internet ook wel te vinden hoor...

Leuk nog een BOT!
Ik ben op dit moment dezelfde kist aan het bouwen. Ook bij HobbyIn gekocht. Ik ben een heel eind met de houtbouw. Mijn vleugels zijn zo goed als af, de staartdelen zitten in elkaar (moet ze nog schuren) en de romp is zo goed als klaar op het schuurwerk na.
Wat me opviel aan deze bouwdoos was het zware en knetterharde balsa. Het lijkt wel beton. Door het enorme vleugeloppervlak geen ramp, het wordt geen wedstrijdkist.

Ga je hem elektrisch maken? Ik heb er een flinke motor voorin gelegd zodat ik niet afhankelijk ben van slepers of de lier. Ik heb mijn vleugels origineel gelaten op 2 remkleppen na. Ik las dat de BOT soms erg lastig naar beneden te krijgen is bij veel thermiek. Het zal ook helpen bij de spot landing voor de jaarlijkse clubwedstrijd.

Bij welke club vlieg je?

Ja, wat mij ook opviel was het verschil in gewicht van de balsa plankjes voor de bekleding. als de rolroeren niet effectief genoeg zijn dan kan ik ze altijd nog als remkleppen gebruiken of allebei.
Wou hem niet electries maken maar een sleepkoppeling voorin, mischien dat ik een 2e romp bouw met motor.
Ik vlieg bij Phoenix in millingen aan de Rijn, en wij hebben iemand met een sleper en een paar met hoekepak.
Maar de grootste reden is is dat ik hem zo maak, is dat ik er mee wil vliegen op de wasserkupe, ( kan ook electries).

Back