Bouw verslag Cessna 182 (Great Planes)

Een Cessna 182 stond al langer op het verlanglijstje, en het is er eindelijk van gekomen.

Een ARF pakket van Great planes.


cessna52i.jpg



Zo moet ie er dus uit komen te zien.

Er zal een viertakt motor op komen, welk merk.... weet ik nog niet.


Johan
 
Een beetje wezen assembleren vanmorgen, landingsgestel en wielkappen gemonteerd.

Over het algemeen ziet alles er goed uit, de bouwbeschrijving is niet super, maar als
je al eens een vliegtuig hebt gebouwd kom je er wel uit.

wiel.jpg


Ook richting en hoogteroeren zijn vastgezet, waarbij er GEEN stangetje gemonteerd
tussen de beide elevators. Het is de bedoeling dat elevator links en recht apart
worden bestuurd d.m.v. 2 stuurstangen die beide naar 1 servo gaan.
Ik heb zelf toch maar een stang in U vorm gebogen zodat beide kanten aan elkaar vast zitten.
en dan alsnog 2 stuurstangen aansluit.

elevator.jpg


Ook de vleugel is aanelkaar gelijmd met 2 componenten epoxy, deze bestaat uit 3 delen.
Aan het eind van de vleugel komt een winglet, echter er is echter te weinig hout om deze
goed te lijmen, dus ik zal wat extra ribben figuurzagen, en deze aan het eind bijplakken zodat ik
de winglet goed kan lijmen en/of een schroefje kan zetten.
Hetzelfde geld voor de het eindstuk van de staart daar zit ook te weinig vlees.

winglet.jpg



En zo snel gaat het dan met een ARF.


romp.jpg


Nog wat extra lijm, overal waar ik nog bij kan.

Kan nooit kwaad.



binnen.jpg



Dindag krijg ik de servo's, dus dan weer verder, kan alles nu even drogen......



Johan
 
Die cessna ziet er goed uit.
Misschien kan je er een os viertakt motor opzetten.

mvg bartoke
 
De zaterdagochtend weer goed besteed, en wie weet de middag ook nog.
Het regent pijpenstelen.

Het plankje voor de servo geinstalleerd, standaard Futaba servo's passen exact.
Ook de stuurstangen zitten er nu in.

servotray.jpg


Jullie zien dat de elevator met 2 stangen wordt aangestuurd, deze zitten niet
alleen met klemmen aanelkaar maar ook nog eens gehard soldeerd.


links.jpg


Geen rammelende ijzerdelen i.v.m. met storing.!!

Aan een Cessna horen struts, alleen ik vond de oplossing van Great Planes maar niets.
De struts moeten met zelftappers in de romp en aan de vleugels.
Dat ze aan de vleugels vast komen te zitten met goede zelftappers is niet zo erg, de vleugels
zijn op deze punten verstevigd met hardhout.
Maar dit haddden ze ook in gedachten voor de romp.....
Tja, en dat is niet zo super immers deze moeten ook weer los na het vliegen.
Ik heb dwars door de romp, waar de hardhouten blokken zitten een een rietje gelijmd waar
precies een M3 draadeind doorpast, welke er een cm uitsteekt aan bijde kanten.
Nu kan ik d.m.v. een net moertje de struts bevestigen en weer losmaken..

struts.jpg


Het blokje moet uiteraard nog op kleur. Dit is wel het orginele blokje waar de zelftapper door zou
moeten. Er kunnen nog plastic kapjes over maar dat laat ik achterwege.


Mischien vanmiddag verder met stukjes lexaan voor de ramen uitknippen en een
restje proefspuiten. Vliegen wordt toch niets met dit weer.


Johan
 
Ik heb besloten om er een Irvine 53 ABC op te zetten.

Ik wou eerst gaan voor een Saito 72 echter dan zou ik een stuk uit
de motorkap moeten snijden, ik heb namelijk 8 cm ruimte als ik de motor scheef
inbouw.

Bij een Irvine 53 is de afstand as/cylinderkop 6 cm.
Dus dan kan deze in z'n geheel onder de kap.


D-IR4531.jpg


Ik zal proberen deze op rubbers te plaatsen....mits er ruimte voor is.

Johan
 
Eh, hoe ga je die uitlaat van die Irvine onder de kap krijgen?

Ik zou toch even verder kijken als ik jou was. De OS FS 52 bijvoorbeeld, die Great Planes zelf aanraad, is 8,3cm hoog. Ik kan de maten voor de Saito motoren even niet vinden, maar is een 56 of een 62a niet een mogelijke keuze? Let er op dat je van een viertakt zoals de FS52 ook alleen de kleppendeksels uit de kap kunt laten komen, dat vind ik er zelf altijd wel mooi uitzien.. (subjectief natuurlijk)

Een andere motor-orientatie (op de kop bv) is geen optie?
 
Gewoon in een gat aan de onderkant.


uitlaat.jpg



Dit is trouwens ook standaard, het ingelijmde plastic geval zit
in de bouwdoos.


Op de kop, Tja, mischien zou het kunnen, maar dan zit je weer met
het starten.

Toch maar een tweetakt, ga het geluid dempen met rubbers en de
klankkast achter de motor volstoppen met schuimrubber.
(naast en om de tank).
En natuurlijk een APC prop.


Johan
 
En dan vind je dit op het Net....

tweetakt.jpg


Dus of ik maak een gat voor de cilinder voor een viertakt of
een gat voor de uitlaat van een tweetakt.

viertakt.jpg


Dus wat ik ook doe, er komt een gat in de cowl......

Ik ga er een paar nachtjes over slapen..

Johan
 
Ik zou lekker voor die Irvine gaan, die heb je immers liggen. Persoonlijk vind ik het gat voor de uitlaat minder storend vergeleken met het gat voor de cilinderkop. Wat het statische uiterlijk betreft ben je beter af met de 2T aangezien dit gat minder in het oog springt. Daarnaast klinkt 4T niet per definitie mooier op een Cessna. Hoe je het ook wend of keert, het blijft een misplaatst geluid.
 
Kruisje trekken op het brandschot, een horizontale lijn
op 56 mm vanaf de bovenkant en een vertikale streep precies langs de balkjes in het schot.

Je centreert de motorhouder, streepjes precies bij de markeringen en 4 gaten boren voor de slagmoeren.
Motor monteren, en cowl uitproberen.....


Zit de uitgaande as van de motor 1 cm te laag !!!!!
Een ordinaire fout in de beschrijving, de horizontale lijn moet op 46 mm vanaf de bovenkant gerekent.


Dus alles weer los, en nog een keer monteren...

telaag.jpg


Ik kon op de foto niet in het midden meten, maar daar moet ie echt 46 mm zijn.

Nu nog de tank en servo aansturing monteren en dan proefdraaien/inlopen.


Johan


Nog een fotootje van de andere kant.


irvine53.jpg
 
Weer een stapje verder.

Ramen ingelijmd, vooruit met parkertjes vastgezet.
Motor en tank aangesloten.....

Uitslagen van roeren ingesteld, zwaartepunt zat redelijk.
accupakket voorin gelegd.

En proefgedraaid....motor loopt!!

Nu een weekje s'avonds inlopen, stationair schroef een beetje afstellen.

Dan cowl monteren.


ramen.jpg



Johan
 
Dit weekend alles gemonteerd, motor pakt inmiddels redelijk op vanuit stationair.
2,5 tankje gelopen.

Als het weer het toelaat, volgend weekend invliegen. Ik zal proberen een filmpje te laten maken.

Het resultaat:

cessnaf.JPG


Zoals je kunt zien, moest er een gat komen voor de uitlaat.

Niet erg storend vindt ik zelf, je nu ook gemakkelijk bij de stationair schroef komen.
En bij het schroefje voor het neuswieltje.

En van bovenaf, zie je het helemaal niet.

cessnaboven.jpg


cessnavoor.jpg





Johan
 
Ja, als een trainer.

T'is gewoon een bovendekker.

Het is echter moeilijk om op schaal te vliegen, ik ben soms toch te
"ruig" en neem de bochten wel eens te kort.

Dit is geen gezicht voor een dergelijk vliegtuig.

Ruime bochten, niet te snel niet teveel banken in de bochten.
Een keertje (langzaam) laag over.....

Met de stall test was ie niet gemeen, valt gewoon over neus weg
en bouwt weer snelheid op.

De 8cc met 12x5 prop is ruim voldoende, je kunt onrealistisch snel loskomen.
(en veel te hard vliegen).
Perfect voor het zwaartepunt, er zit geen lood in.

Johan
 
Ik vind het wel een schitterend toestel hoor. Ik geloof alleen niet zo erg in die wielkappen. Ik bedoel op een harde ondergrond totaal geen probleem, maar op gras...... Heb jij daar geen moeite mee?

Groeten,

Leen
 
Back
Top