Bouw Verslag Sig Kadet LT 40

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door R0bbie, 9 feb 2017.

  1. R0bbie

    R0bbie

    Lid geworden:
    10 feb 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Zutphen
    Aangezien ik langdurig ziek ben had ik zoiets van ik wil wat om handen hebben. Mijn keuze is toen gevallen op de Sig Kadet als trainer en aangezien ik ook wat te bouwen wou hebben ben ik toen voor de kit gegaan.

    Dit is mijn eerste build en ik ga er dan ook vanuit dat de meer ervaren bouwers onder ons de nodige foutjes zullen zien. Maar ja je moet ergens beginnen en alleen door te doen leer je! :thumbsup:

    In principe gebruik ik gewone hout lijm en voor sommige onderdelen 1 seconden lijm. Er komt een OS Max 46 AX als powerplant en Futaba servoes.

    [​IMG]
    Eerste gedeelte van de vleugel alles lekker klassiek vast gepind

    [​IMG]
    En langzaam knutselen we verder

    [​IMG]
    Het begint al ergens op te lijken :koud:

    [​IMG]
    Lijm, lijm! Overal lijm! Oh en wat gewichten.

    [​IMG]
    Even wat drinken tussendoor al dat hout zaagsel krijg je maar dorst van

    [​IMG]
    Bijna klaar met de linker vleugel:yes: Hier en daar nog wat op te vullen.

    [​IMG]
    Het eind resultaat:koud:

    Op en aanmerkingen zijn natuurlijk welkom aangezien ik nog genoeg te leren heb.
     
    ron van sommeren, jef en Arnold 85 vinden dit leuk.
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Nou dat gaat als een tierelier!

    Ziet er goed uit.

    Eerste build?

    Natuurtalent.


    jan.
     
  3. R0bbie

    R0bbie

    Lid geworden:
    10 feb 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Zutphen
    Yep eerste build ooit. Wel eerst het nodige opgezocht en alle bouw draadjes hier op het forum door gelezen om zo veel mogenlijk kennis op te doen.
     
    ron van sommeren en mig 3 vinden dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    gaat goed!
    Wel altijd de haaksheid etc controleren van de onderdelen, scheelt vaak rare meetfoutjes op het eind.

    2e tipje, controleer voor de 2e vleugel of alles ook 100% zeker even lang wordt.
    Papier is soms een raar ding, zeker als je er een peetje spanning op zet.
    printers zijn soms ook raar.

    3e tipje, als je uitgelijmt/schuurt en geschaaft bent, controleer even of beide vleugelhelften even zwaar zijn.
    niet al het hout is even zwaar, soms kan er best wat verschil in komen.
    mooiste is als de vleugel gewoon in het midden balanceert als je klaar bent

    4e tip: Kijk even wat de handleiding vermeld over het vastzetten van de vleugel op de romp.
    Vaak zie je elastiek over de vleugel. Werkt, maar is wat rommelen.
    Nu kun je nog op een simpele manier ombouwen, zodat je met schroeven kunt werken.
    vleugel zit dan altijd goed..
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  5. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb de mijne net verkocht. Hij was gebouwd door iemand 9anders. Best zwaar gebouwd maar ik had moeite om hem met wat hoog stationair draaiende .56 4takt aan de grond te krijgen. Wat een zweefvermogen met die brede vleugel Vliegt heel fijn.
     
  6. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik volg deze conversatie. Sig maakt hele mooie modellen. Zelf heb ik daar meerdere van gekocht en zijn het hele prettige vliegers en vaak wat klassiek. Wat ik altijd wél jammer vind is de niet deelbare vleugels van veel van hun modellen.

    Hierbij een paar tips,
    • Haal een rolletje doorzichtig 'bloemenplastic' bij de Action. Kost 49 eurocent en je tekening blijft als nieuw.

    • Gebruik in plaats van witte houtlijm een Sig bond of een andere alipathic lijm. Witte houtlijm lijmt prima dus is prima te gebruiken voor spanten en andere delen die men niet ziet maar is een kreng om te schuren. Het is namelijk harder dan hout. Ga je dan schuren dan blijf je de lijmverbindingen zien. Sig bond en andere alipathic lijmen zijn beter schuurbaar en hebben ongeveer dezelfde hardheid als je hout.

    • Ik weet niet hoe je hem gaat motoriseren, Ik zou hier gaan voor een .70 viertakt, elektrisch is een heel ander verhaal.

    • Inderdaad wat de 'Student' schrijft hou het haaks en recht, ik doe meestal ribben lijmen met de reeds gebouwde vleugelhelft tegenover de te bouwen vleugel. Zo krijg je twee exact Wat betreft de vleugelhelften natuurlijk wel een linker en een rechter bouwen. Zijn beide een beetje langer of korter dan is dat minder erg dan een te lange rechter ten opzichte van de linker.
    Succes verder met de bouw, ik blijf het volgen,

    Groet Aad d B.
     
  7. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    nou Robbie,
    de LT-40 was mijn eerste kit en daarmee heb ik ook leren vliegen
    nooit spijt van gehad, wat een fijne kist
    ik had er een 7,5 cc 2-takt op, ging prima

    succes met de bouw en het vliegen
     

Deel Deze Pagina