Bouw verslag Smit Lloyd 109/110

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronaldp, 17 dec 2022.

  1. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Ga hier mee bouw verslag maken van de modelbouw kit Smit Lloyd 109.
    Ga hem bouwen als de Smit Lloyd 110.
    110......omdat ik daar zelf op gevaren heb als stagiare.

    Hier de kit:
    20221217_133505.jpg 20221217_133736.jpg

    Mvg Ronald
     
    MikeMohawk, Herby63 en Jaap Smith vinden dit leuk.
  2. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    In de handleiding staat: dat je beide romp delen tegen elkaar moet uitlijnen en vast plakken met tape.
    En de ruimte tussen de twee helfte vol moet laten lopen met vloeibare plastic lijm. Zie bijlage
    Welke lijm bedoelen ze?
    En is dit stevig?
    Zat zelf te denken om beide delen met stabilit express vast te lijmen.

    Ben ook op zoek om in contact te komen met Danny Bimmel.
    Zie wel dat die facebook heeft. Maar dat heb ik zelf niet.
    En is hier ook al lang niet online geweest.
    Gebruik ook zijn verslag: https://www.vmbchetanker.nl/knowledge-base/smit-lloyd-115-danny-bimmel/
    Zou graag weten hou hij de helfte aan elkaar heeft gelijmd.

    Mvg Ronald
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jaap Smith vindt dit leuk.
  3. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Wat kom ik tegen in de doos.....
    Boegschroef van Robbe.
    En 2 nieuwe antieke motoren 6V voor de schroeven.
    Ga de beide motoren voor de schroeven waarschijnlijk niet gebruiken.
    20221217_152017.jpg

    Mvg Ronald
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2022
    Jaap Smith vindt dit leuk.
  4. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    In de handleiding hebben ze het over UHU kontakt lijm.
    Nu zie ik dat die bijna nergens te koop is.
    Welke kontakt lijm kan ik als vervanger gebruiken.

    20221217_195844.jpg

    Mvg Ronald
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Al eens gezocht op UHU hart? Dat is de contactlijm van UHU. Als componentenlijm kun je Bison Kombi Power nemen.Gr. Klaas.
     
    Harrymb vindt dit leuk.
  6. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Die leest hier in het geniep nog steeds mee hoor, daar hoef je niet voor in te loggen..... ;)

    IMG_3515.jpg

    Zelf heb ik destijds het goedje gebruikt wat k-k hierboven ook al aanhaalt, Kombi Power van Bison een lijm welke ik sowieso regelmatig gebruik en eigenlijk altijd prima zijn werk gedaan heeft. Belangrijk is dat je de te lijmen oppervlakken even goed opruwt (dat stukje schuurpapier zit er niet voor niets bij :D) en dan kan het bijna niet misgaan. Wel heb ik destijds in het grootspant (2x) een viertal gaten geboord om de verbinding nog eens extra te verstevigen met een bout en moer, meen dat dat niet in de bouwbeschrijving stond.

    Succes met de bouw!

    Groetjes, Danny.
     
  7. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Je beseft dat je twee stuks van de allerbeste motoren ooit gemaakt in je bezit hebt?
    Die wel of niet gebruiken is wat mij betreft een no brainer.
    JA!
    (Die getalletjes op die witte stickertjes is de prijs in guldens. Ter vergelijking: in die tijd had ik Fl 25,- zakgeld. Dat zegt wellicht nog niet zoveel maar daar kocht je bijvoorbeeld een bouwkit van de Smit Rotterdam van Heller voor.)
    Die hoge prijs was niet voor niets.
    Die motortjes draaien over 40 jaar nog steeds.
    Durf ik te garanderen.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2022
  8. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Is UHU HArt ook geschikt voor kunsstof dan, Klaas?
    (Dacht altijd dat alleen voor (balsa)hout was.)

    Edit: Even opgezocht: Ja.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2022
  9. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Danny..bedankt voor het uitgebreide antwoord.
    En de foto erbij.
    Hier kan ik weer wat mee.
    Ps als je nog meer foto's heb.....en wil plaatsen....graag.
    En weet jij nog iemand die stopper/sleeppennen maakt/ verkoopt?

    Bootjebouwer2
    Ga de motoren eens testen.
    Kijken wat het geluid nivo is.

    Mvg Ronald
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2022
  10. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Je kan die motoren ook gebruiken zonder de tandwielen , maken geen geluid dan en zijn zeker sterk genoeg om de schroeven aan te drijven .
    Groetjes
    Ronny
     
  11. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik had ze in de Smit Rotterdam van Billing Boats en heb mezelf in een rubberboot gesleept.
    Mensen op de kant liepen met stevige pas met me mee.
    Een gangetje van 4-5 km dus.
     
  12. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Graag gedaan, vrijwel alle zinvolle foto's staan in het bouwverslag wat ik destijds gemaakt heb de rest is eigenlijk meer van hetzelfde, maar als je iets specifieks zoekt kan ik nog eens in mijn fotoverzameling duiken.

    De Karmfork stopperpennen heb ik destijds zelf gemaakt en achteraf gezien had dat allemaal een stuk eenvoudiger gekund, nu zou ik ze dan ook heel anders maken. Sleeppennen hebben de schepen uit de 100S-klasse als ik me niet vergis nooit gehad dus die kun je achterwege laten als je schaalgetrouw wil bouwen natuurlijk. Ik weet niet wat voor machinepark je tot je beschikking hebt en in hoeverre je met die machines kunt omgaan (ook niet geheel onbelangrijk ;)) maar heel ingewikkeld zijn ze ook weer niet te maken. Anders zou je eens contact kunnen zoeken met "Carène" hier op het forum, die maakt/verkoopt dergelijke stopperpennen.

    Wat de Decaperm motoren betreft, zonder twijfel prima motoren en gaan inderdaad naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het model overleven, maar inmiddels wel wat gedateerd. In vergelijking met de huidige borstelloze motoren is het stroomverbruik relatief hoog, de aangebouwde vertraging maakt ze ietwat rumoerig en qua formaat best wel aan de forse kant. Nu hoeft laatstgenoemde in de Smit-Lloyd niet zo'n probleem te zijn, ruimte is daar niet zo'n issue, maar een borstelloos motortje met een tandriempje vertraagd naar het geschikte toerental zou ik ook zeker overwegen.

    Groetjes, Danny.
     
  13. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Danny heb je een voorbeeld hier van:
    maar een borstelloos motortje met een tandriempje vertraagd naar het geschikte toerental zou ik ook zeker overwege.

    O ja de decaperm motoren zijn geen 6V maar 12V.
    decaperm motoren 12V.jpg


    Ben geen groter vaarder. Meer voor de leuk.

    Mvg Ronald
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2022
  14. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Ben aan het uit zoeken wat voor schroeven er onder komen
    Zit nu een drie blads plastic schroef bij.
    Volgens mij hoort er een 4 blads schroef onder?
    straalbuis en schroefas.jpg

    Als ik de plastic schroef op meet .Is de diameter +/- 52mm
    En de schroefdraad M4
    De kleinste diameter van de straalbuis is 57mm.
    Ben dus op zoek naar een 4 blads bronzen schroef die er in past.
    En zelf aftoppen ..zie ik niet echt zitten.

    Tevens zoek ik en complete schroefas.
    Deze die erbij zit draait zwaar. En de schroef askoker is van plastic.
    Totale schroefas is 350mm
    En de gele schroefas koker is 225mm
    Diameter schroefas is 4mm.
    Kom nergens een schroefas tegen van 350mm

    Heb nu deze vaarregelaar in mij Smit Hunter zitten: https://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=91
    Die is voor max 15A

    Stel dat ik de Decaperm 12V motoren gebruik.(bevalt het niet... kan ik altijd een andere motoren plaatsen)
    Dan kan ik toch de zelfde vaarregaal gebruiken als in de Smit Hunter?
    upload_2022-12-19_14-11-46.jpeg




    mvg Ronald
     
  15. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Hier het geluid van de Decaperm motoren.
    Deze kwamen rechtstreeks uit de doos.
    Dus nog niet vet vernieuwd en gesmeerd.

    Hier bij 6V


    Hier bij 12V


    Is het geluid met andere motoren veel stiller?

    Mvg Ronald
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Eerst even voor alle duidelijkheid. Is het een enkel- of een dubbelschroever? Je hebt het over 2 motoren, maar schroef(as) en regelaar zijn enkelvoud.
    Als zuinige Groninger zou ik de volgende keuzes maken. Controleer je schroefas of die recht is, door deze te rollen over een plat vlak. Waarschijnlijk is de plastic koker een beetje krom, maar dat zou bij het inbouwen te corrigeren moeten zijn. Neem anders een Ro-Marin schroefas. De as is iets korter, maar de koker is even lang. Is je as recht dan past die in de nieuwe koker. En anders los je de lengte op net een dubbele kruiskoppeling. Dat is allemaal niet zo kritisch. Zelf gebruik ik niet anders dan dubbele kruiskoppelingen. Uitlijnen niet kritisch, stil en minder verlies.
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...4-x-m4-x300mm-ro1444-envelop/a-71763-20000346
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...52mm-lang-robbe-5220-envelop/a-72537-10000257
    Er is ook een iets goedkopere plastic uitvoering van RoMarin, maar achter de Marx met vertraging prefereer ik de metalen koppeling van Robbe.
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...rdan-44-3-2-4-en-4mm-envelop/a-71370-10000257
    Zou voorlopig geen nieuwe motor kopen. Er zijn stillere zoals de Bühler Zon03, wel aan de prijs, maar 50% zuiniger dan die Marx Decaperms. Kwalitatief zelfs beter en dubbel kogelgelagerd..
    Je regelaar is sterk zat. Zet een 10A zekering tussen regelaar en motor. In die 57 mm straalbuis zou ik een 55 mm Raboesch schroef uit de 147 serie zetten.
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...ef-55mm-m4-147-serie-envelop/a-11651-20000368
    Er zijn ook afgetopte in de 149 serie, maar die zijn meer dan dubbel zo duur.
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...ef-55mm-m4-147-serie-envelop/a-11651-20000368
    Kijk maar of het je aanspreekt. In wezen ben jij degene, die bepaalt hoe het gaat gebeuren. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  17. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Ronald. Excuses dat ik de verkeerde link voor de afgetopte schroef had geplaatst, maar die heb je zelf gevonden. In het Smitlloydboek lees ik dat de schepen twee verstelbare schroeven in een straalbuis hadden. Aan elke schroef stond een 3.750 PK sterke 60TM410 Stork-Werkspoor diesel.
    Vroeger had ik smeerbuisjes op mijn askokers, maar die heb ik met de overgang van olie naar uierzalf verwijderd. Nu vul ik met een injectiespuit (zonder naald) de kokker(s) met uierzalf, steek de as(sen) eri houd een vinger op het uiteinde van de koker. Als de as niet verder wil laat ik de overtollige uierzalf ontsnappen. Aan het eind van het seizoen pak ik de schroef er even af, maak de motor los van de steun en trek de as zover naar binnen dat er vanachteren wat ver bij kan. Aan de binnenkant zie je dan het gedeelte van de as, die in het lager loopt. Als het niet nodig is wordt de gehele as niet getrokken. Smeerpijpjes zijn wel aardig, maar voegen in mijn optiek niet zoveel toe. Eer je het weet duw je de koker krom, of nog slechter breekt het pijpje los. Mijn uierzalf van Bogena, zit in een blikje. Om het spuitje te vullen doe ik een lik zalf in het dekseltje, warm dat op en zuig dan het spuitje vol. De tuit van het spuitje past in een 4 en 5 mm koker. Bij het vullen van de koker in mijn Avatar zet ik een stukje slang op het spuitje. Dat past precies om de 4 mm askoker. In principe kun je uitrekenen hoeveel zalf je nodig hebt. Hiertoe bereken je de inhoud van de koker en trekt daar de inhoud van de as af. Neem 20% overmaat aan zalf en dan komt er weinig overtollig materiaal uit de koker. Voor een 4 mm as in een 5 mm koker met een lengte van 250 mm zou dat iets meer dan 2 cc zijn. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  19. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    2013-11-22 20.00.40.jpg

    Hier een voorbeeld van zo'n vertraagd borstelloos motortje, weliswaar gemaakt om een kleinere schroef aan te drijven dan onder de Smit-Lloyd 100S-klasse hangt, maar het ging om het idee toch? :D

    Wat de schroefas betreft zou ik het me niet al te moeilijk maken, in de kunststof buisjes zitten al sinterbronzen lagerbusjes en de schroefas zelf heb je ook al. In principe zou je dus genoeg hebben aan nieuwe schroefaskokers en dan kan een simpel messing buisje al voldoende zijn, kies er ééntje uit met dezelfde binnendiameter als de buitendiameter van de sinterbronzen lagerbusjes, maak die op lengte, lijm de sinterbronzen lagerbusjes erin (Loctite of iets dergelijks, niet solderen!) en steek de originele schroefas er doorheen. In principe is er immers niets mis met de spullen uit de bouwdoos, alleen de kunststof schroefaskoker zou ik vervangen.

    Groetjes, Danny.
     
  20. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis

Deel Deze Pagina