Bouw verslag Tucano voor speed 600 (Nigel Hawes design)

hiebij even een nieuw draadje geopend voor het nieuwe bouw project.

Aangezien ook ik inmiddels ook al redenlijk verslaafd geraakt aan electrovliegen. Nu mijn eerste projectje met een speed 400 met 1 op 2,33 vertraging goed vliegend heb gekregen

Ben ik dan toch maar gaan kijken voor iets uitdagenders.

De Shorts Tucano naar nigel Hawes tekening uit de RCM&E

spanwijde is 115 cm
lengte 105 cm
Speed 600 7,2 volt, MPJ vertraging 1 op 3,33 of AXI 2820
8 cellen sub c of 10 cellen cp
12x8 prop.
geschat gewicht 1300 tot 1500 gram.
bestuurbaar over rol, richting, hoogte en gas.

dit moet hem worden.

hometucanonew.jpg

attachment.php

zal er proberen een bouwverslag van te maken.

groet,

Vinze

aangezien ik hier in nederland geen 4,5mm balsa heb kunnen vinden maak ik de romp, stabilo en fin uit 4mm balsa.

het stapeltje balsa wat uiteindelijke de romp zal worden, de tekeningen en de kopien daarvan voor het snij werk.

MVC-644F.JPG

hoi

Ziet er erg gaaf uit !!
kan ik de tekening ook ergens downloden??

grt jurgen

Ja of kun je ze even inscannen, als het niet helemaal in 1 keer op je scanner past dan vindt ik dat niet zo erg ik kan namelijk redelijk goed fotoshoppen. dan plak ik gewoon alles weer aan elkaar.

Tekening is te verkrijgen via de nexusplan service van RCME...
helaas kan ik zelf niet dit formaat scannen of kopieren en de tekening is een beetje te groot om onder mijn thuis scanner te leggen.

MVC-646F.JPG

een goed avondtje snijden en de romp krijgt al vorm

MVC-647F.JPG

eerst de onderste helft aan elkaar lijmen en laten harden voor de rest wordt gelijmd.

MVC-648F.JPG

na het harden kan de bovenste helft vast worden gezet en wordt het een mooi geheel.

MVC-649F.JPG

aangezien de onderkant nog geheel recht is kan de romp gewoon recht op gebouwd worden

MVC-651F.JPG

van 2 driehoeksbalkjes wordt 1 hoek vlak gemaakt.

MVC-652F.JPG

deze worden bovenop de romp geplaatst. Hierop komt later het 10 mm balsa boven dek wat in een ronde vorm geschuurd mag worden..

morgen verder met het motorschot en het bovendek

Vinze

Ziet er goed uit Vinze. :D
Jammer dat ik geen foto's heb kunnen maken van de mijne...:sad:..toch maar eens een digicam kopen denk ik. :oops:

zo weer even vanavond weer even verder gegaan.

MVC-663F.JPG

De afgeschuinde driehoekslatjes worden op de rompzijkanten geplakt. hierover komt strakts het 10mm balsa

MVC-664F.JPG

rompdeel f5 bepaald straks de uiteindelijke vorm

MVC-661F.JPG

nu weer verder met de voorkant. het driehoekslatje onderin dient ter versteviging van het motorschot en moet heel precies worden aangebracht

MVC-665F.JPG

alle onderdelen netjes uitlijnen op elkaar

MVC-667F.JPG

aangezien ik hier geen goed klemmen kan gebruiken kun je het makelijkste er eentje zelf maken van 2 stukjes sate-prikker en een elastiekje. zoals je ziet is er een hoop te schuren dadelijk

goed en nu het bovendek afteken en erop zetten.

Zeg jonathan... hoe doe jij dat met de canopy? maak je er zelf een of heb je er ergens een besteld?

groet,

Vinze

De canopy moet ik nog maken. Weet nog niet zeker hoe ik het ga doen, maar ik denk dat ik een van epoxy/glasvezel ga maken.
Ik ben toch niet van plan een doorzichtige canopy te gaan maken dus dan lijkt dit me de makkelijkste manier. ;)
Ik weet dat je de canopy ook kan bestellen mja...
Meest snelle manier is gewoon door schuim in de gewenste vorm te schuren, vervolgens met tape/folie te 'sealen' en te bekleden met wat laagjes glasmat, en vervolgens het schuim op te lossen met aceton/thinner. (Oftewel de 'lost-foam-technique'. :) )

het bovendek kan gemonteerd worden.

MVC-668F.JPG

voor en achterzijde van het bovendek zijn aangebracht

MVC-671F.JPG

met behulp van spant nummer 5 wordt een hulp lijn gezet voor het schaaf en schuur werk.

MVC-673F.JPG

na een avondje hakken en zagen.... eeeeeh zorgvuldig schaven en schuren wordt de uiteindelijke vorm zichtbaar...

Ik ben nog niet helemaal tevreden met de ronding dus dat wordt nog even meten en aanpassen.

morgen schijnbaar niet echt vliegweer dus wordt het voorkant in vorm gemaakt de onderkant bedekt en het stabilo en fin (wat is het nederlandse woordt ook alweer. ??) gemaakt....

dit model bouwt wel lekker snel en gemakkelijke.. nu pas 4 dagen mee bezig en al een heel eind.

groet,

vinze

aangezien het vandaag hier aan de kust geen vliegweer was had ik een lekker lange dag om rustig te bouwen....

het bovendek van de voorkant is inmiddels ook in vorm gesneden en geschuurd.

MVC-677F.JPG

voor het maken van de karakterestieke "wangen" van de tucano even in huis zoeken voor een goede maat spuitbus.

MVC-678F.JPG

men plakt daarop 2 strips zelfplakkende schuurpapier (middel en fijn). en schuren maar.
MVC-679F.JPG

en voila twee mooie wangetjes.

MVC-682F.JPG

Het stabilo en de vin ook maar uit gesneden... het ziet er uit als een erg complex ontwerp dat zal nog leuk worden met bespannen...... dit toestel heeft echt een BIG ASS RUDDER.....

MVC-683F.JPG

alles passen

MVC-686F.JPG

een overzichtje ...de romp is nu bijna klaar alleen nog de indekking aan de voorkant maar deze komt pas als de vleugel gereed is...ivm de passing

op naar de vleugel...

groet,

vinze

zoals beloofd vandaag komen de vleugels aan de beurt.

de vleugel wordt op gebowd uit verschillende onderdelen 10mm balsa 2 strips 3x10mm balsalatjes de tips zijn in de lengte richting gesneden om wat torsie stijfheid in de vleugel te creeren..
Ook met de vleugel is er weer een hoop schaaf en schuurwerk te doen aangezien deze eigenlijk uit een vlakke plaat wordt geschuurd.

MVC-694F.JPG

alle losse onderdelen voor1 vleugelhelft hier zie je goed hoe de constructie van de vleugel in elkaar steekt.

MVC-696F.JPG

alle onderdelen 1 voor 1 aan elkaar verlijmen en zorgen dat het goed vlakblijft tov elkaar.

MVC-698F.JPG

afteken waar de delen weg geschaafd mogen worden.

MVC-697F.JPG

langs een 3 mm balkje aftekenen tot hoe diep er hout mag worden verwijderd op de achterlijst.

MVC-692F.JPG

even voor de show alles naast elkaar gelegd. het begint al aardig op een tucano te lijken

de volgende stap is het schaven van het profiel in ruwe vorm met als basis de afgetekende delen.

Daarna dient ik het uiteindelijke vleugel profiel in vorm te schuren.... heeft iemand hier nog tips voor want dit is een gedeelte waar ik een beetje tegen op zie om het nauwkeuring te doen.

groet,

vinze

Ik zou het met een lange rechte schuurplank doen, waar je over de lengte op zijn kant, een stuk multiplex lijmt.
Dus als je hem aan de kopse kant bekijkt, heb je een T profiel.
Je lijmt er eerst schuurpapier korrel 80 op, met witte houtlijm.
Zorgt dat hij vlak blijft, zo kan je een heel eind schuren denk ik.
Als je bijna op maat ben, haal je met een fohn het schuurpapier er af.
En lijm je er korrel 150 op, en maak hem mooi strak.
Het is zomaar een idee hoe ik het zou doen.
Er zijn waarschijnlijk best andere manieren,maar mischien heb je hier wat aan.

Wat je ook kan doen is van triplex een negatieve spant van het profiel te maken en dit als controlemiddel te gebruiken om te kijken of je goed bezig bent. ;)

Hi Vinze,

model schiet lekker op, ik heb de tekening ook liggen uit de RMCE. gezien het profiel is m.i. de beste oplossing om een alluminium profiel te kopen U vormig en zeg 50x50 mm. je kunt deze inkorten tot de de helft van de spanwijdte. Lijm vervolgens met 10 sec het schuurpapier erop en snij het overtollige weg. door 2 versies te maken , 1 met 80 en 1 met 200 korrels kun je in het begin het groffe werk doen en later met de fijne korrel afronden. succes

Ziet er goed uit Vinze ;)

Ik houd je verslag goed in de gaten, want volgende week begin ik aan de Hawk, ook van Nigel Hawes, welke hoegenaamd dezelfde constructie methode heeft.

@vinze

pfffff, vlotjes gebouwd zeg en mooi, heb je al een kleurenschema in de gedachten?

Stevo

@ ron

way off, maare geen van beiden. Ik zie mijn zoontjes en mijn dochter niet zo vlug met een piercing door hun lip/neus thuiskomen zoals die kleine op de foto, toch niet aan die leeftijd :wink:

Stevo

het model bouwt inderdaad ontzettend snel maar je moet wel goed op de passing letten vooral bij de verschillende vleugel onderdelen.

ver het kleurenschema twijfel ik nog.... of ik nog tussen de zwarte engelse versie of de blauwe braziliaanse versie ... de zwarte ziet er enorm gelikt uit maar ik verwacht hiermee toch wat zichtbaarheidsproblemen in de lucht... de blauwe heeft dit minder..

Bedankt trouwens voor jullie tips maar tot op dit punt heb ik niet echt problemen dankzij mijn great planes easy sander..... werkt echt perfect

heb het probleem even getekend ... met enkele doorsneden van de vleugel... de dikke zwarte streepjes zijn trouwens de balsa latjes van 3x10mm

schets1.jpg

dit is de vorm nadat ik alle volgens tekening alles heb geschaafd.

schets2.jpg

en zo moet de vleugel zijn uiteindelijke profiel er uit zien....maar dan ronder zie ik nu... teken kunsten zijn ook niet meer wat het geweest waren...
pffffffff......

groet,

vinze

Back