Bouw verslag van de Engel type VII/C

Discussie in 'Duikboten' gestart door Horseman, 15 jan 2010.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.107
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Jan,

    Het mag misschien wel stil zijn geweest, maar echt stil gezeten heb je niet zo te zien, ik weet wat voor een werk het is, maar het resultaat mag er wezen.
    Het meest tijdvretende gedeelte heb je bijna gehad, ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk technisch in elkaar gaat passen.
     
  2. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    778
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    De achterkant is eindelijk af,
    Dek en resin luik zijn klaar dus ik ben eindelijk af van die vloedgaten :p

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kan ik nu met de WTC en schroefassen en roeren verder.

    Groeten,

    Jan,
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.347
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Gefeliciteerd met het afronden van deze bouwfase, ziet er perfect uit! Nu dit monnikenwerk voorbij is kun je gelukkig ook het klooster weer uit ... ;) :D Zal ook een hoop stof schelen denk ik!
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    hallo

    moeten de gaten aan die drukvaste deksels open gemaakt worden ???
    ik ben nu ook zover dat ik het dek er heb opliggen
    manfred die 100 gaatjes aan de rand van het dek ????? is daar een malletje voor gemaakt en heb je die ook op je boot zitten want ????? dan ben ik nog niet jarig met dat werkje
    [​IMG]
    ik ben nu zover dat ik de reling aan het zetten ben maar als die gaatjes nog geboord moeten worden dan wacht ik er mee tot dat die geboord zijn

    groetjes raf
     
  5. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    778
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Lex

    @Nu dit monnikenwerk voorbij is kun je gelukkig ook het klooster weer uit

    Ja dat is wel effe wennen nu ik weer naar buiten mag.:p:p


    @Raf,

    Vraag je dit nu aan mij of aan Manfred,

    Trouwens het zijn geen honderd gaatjes maar iets van driehonderd nog wat:rolleyes:

    Dat van die drukvaste deksels weet ik niet maar dat weet vast Manfred wel.

    Groeten,

    Jan,
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    hallo jan

    ik vraag dit aan beide hahaha
    daar ik van die gaatjes geen enkele info van kon terug vinden in mijn boeken of het net
    er waren wel gaten die dienden om de reling staven in vast te zetten als de haven werdt aangedaan maar het doel van de 200 andere ontgaat me volledig
    het kan zijn natuurlijk dat het bij de latere boten als ontluchting moest dienen en dat de vroegere boten dit niet hadden
    als ook de snorkel die bij mij ook ontbreekt daar ik een vroege versie aan het bouwen ben
    de engel boot is een van de vroege periode daar er hier ook nog geen snorkel aanwezig is en deze boot ook nog met nieten is inelkaar gezet

    en alle info is welkom en zeker als je der een foto van een echte boot kan aan toevoegen
    ik zit straks de veren voor de luiken te maken en de beugels ook een mooi werkje

    groetjes raf
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.107
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Dat er zoveel gaten inzaten was meer omdat er niet een vaste indeling werd gebruikt voor de septers, meer het idee dat er een railing moest staan voor in de haven.
    Met vaste plekken kom je tijdens onderhoud aan het dek in de moeilijkheden met je indeling.
    Zowel de boten met houten dek als met het stalen dek hadden deze gaten erin zitten, bij een houten dek valt dat niet zo op als bij een stalen dek.
    Wat bedoel je nu precies met gaten in de drukvaste deksels?
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred
    op een van de foto's is te zien dat jan hier gaten heeft uit gevijlt
    [​IMG]
    het kan zijn dat dit bedoelt is om de beugels die op het deksel zitten in te laten vallen
    als het open klapt

    maar hoe zit het dan met de veren om het gewicht van de deksel te compenseren
    in de toren zie je die veren op de scharnier van de deksels wel goed zitten
    maar die van het dek kunnen ook onder de beplating zijn aangebracht en dus niet zichtbaar van boven af

    straks als ik thuis ben eens zoeken in mijn foto album

    en dus die gaten moeten er dus wel degelijk ingeboort worden
    ja wadde weer een mooi werkje er bij
    ik zal er dan maar mee beginnen zekers LOL

    is er een plannetje of zo van die gaten te bekomen of een foto of scan ?????
    groetjes raf
     
  9. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    778
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Raf,

    Dus gaten boren wordt dat voor je;) en die zaten inderdaad bij de vroegere boten.

    Die gaten bij die deksels daar zakken inderdaad de beugels en (contragewichten) van de luiken in weg.

    Nu moet ik zeggen dat ik mij nog steeds niet diep ingelezen heb in de historie van deze generatie boten dus parate kennis heb ik (nog) niet zoveel.

    Over de Gato klasse weet ik wel wat meer:D:D

    Groetels,

    Jan.
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.107
    Locatie:
    Haarlem
    Raf,

    Zoals Jan al schreef, het veermechaniek zit deels onder het dek, ik heb even gesnuffeld in het archief, helaas geen mooie grote foto, maar op een foto staat het luik in de verte en kan je zien dat de beugels onder een 90 graden hoek het dek ingaan, de duitsers kennende zal het mechaniek onder het dek niet veel verschillen van het luik van de commandotoren.
     
  11. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.107
    Locatie:
    Haarlem
    Ik wist dat er nog een andere modelbouwer was die mooie foto's had van zijn luik, dus ben ik zo vrij geweest deze even te lenen van Mickm van Subcommittee.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De extra hevels aan de binnenzijde heeft hij toegevoegd om het luik te kunnen openen met een servo.
    [​IMG]

    Het geverfde eindresultaat.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    hallo

    dus ik kan deze dan zeker ook uit beginnen te vijlen
    grrrrrrrrrrrrrrrrr

    maar wel bedankt want het geeft weer net dat beetje meer waarde aan het model

    groetjes raf
     
  13. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    778
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Om te laten weten dat ik er nog mee bezig ben, even een update.

    [​IMG]

    Tot later,

    Groeten,

    Jan,
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2010
  14. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    778
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Aangezien ik nogal actief ben op andere forums met name 1 met wat piratenbloed erin zit ik hier wat minder.

    Echter ik wil jullie een kleine update geven waar ik nu ben.

    Deck detail van het kanon met de toren,

    [​IMG]

    De wintergarden en toren details,

    [​IMG]

    En een foto van een leuk kontje,

    [​IMG]

    Groeten,

    Jan,
     
  15. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.558
    Locatie:
    Kampen, overijssel
  16. KillerRu

    KillerRu

    Lid geworden:
    21 nov 2010
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Antwerpen
    Als ik de verslagen zie krijg ik echt de kriebels om zelf aan zo'n project te beginnen... Heb echter niet echt het geld en de tijd om zoiets te startten, nog maar gezwegen over de ruimte...

    Maar voor de rest! Love your project echt prachtig gewoon :Fade-color
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.565
    Locatie:
    As,België
    hallo

    kom volgend jaar eens naar een van de treffens dan zal je zien dat er ook kleine boten zijn die echt niet veel geld hoeven te kosten
    en die het toch voortreffelijk doen in en onder water
    10 April/Avril 2011Zilvermeer10.00 uur
    13 Juni/Juin 2011flevoland10.00 uur
    19-20 Juni/Juin 2011Zilvermeer10.00 uur
    2-3 Juli /Juillet 2011Port aventura mol10.00 uur
    18 Juli/Juillet 2011Zilvermeer10.00 uur
    18 September/Septembre 2011zilvermeer10.00 uur
    hier de datums van mol voor 2011 op de zilvermeer laan 2

    om een model zoals jan te maken heeft men jaren hervaring nodig en vooral veel lezen en info vergaren
    dit is ook niet zijn eerste boot die hij aan het bouwen is LOL
    al is deze wel heeeeeeeeeeeeeeel prachtig

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2010
  18. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Almere
    Goedenavond Heren

    Na lang bezig te zijn geweest met onderbrekingen is mijn U47 vandaag uiteindelijk klaar.
    Moest even een tijdje op mn regelaars wachten maar dat loonde de moeite.
    Hij is helemaal klaar voor de vaardag in Biddinghuisen (alleen nog trimmen )
    Alles werkt en is goed gezekerd .
    Dus kan haast niet wachten tot Subsail 2011
    Grt Fred
     
  19. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    778
    Locatie:
    Friesland
    Dag Allemaal,

    Ik begin mijn draadje weer op te pakken en zal eerst de boel updaten naar waar ik nu ben met de bouw maar er liggen al heel wat tussen liggende stappen die ik gedaan heb met deze bouw.

    Voor sommigen onder jullie zal een en ander al wel bekend zijn.

    Jan,
     
  20. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    778
    Locatie:
    Friesland
    Nou hier het begin,

    Ik dacht toen dus dat ik klaar was met die vloedgaten maar ik had hier en daar toch nog wat vergeten, Zucht

    [​IMG]

    So daar ben ik maar mee begonnen, daarna maakte ik het gat waar de kiel in gelijmt moet worden.
    Toen bleek de uitlijning van de lasnaden van romp en kiel niet te kloppen dus door de kiel te verschuiven heb ik dat weggemoffeld.

    [​IMG]

    En nu zie je het niet meer:)

    Toen ik daar mee klaar was ben ik maar eens met de bronzen schroef en roeren steun begonnen die Engel al heeft voorbereid.

    Het is gemaakt van 1 mm koper en hard gesoldeerd helaas niet erg mooi en al helemaal niet goed uitgelijnd :(.

    Dus toen ik de uitlijning van de schroef as bussen bekeek leek dat nergens op.
    En aangezien het hart gesoldeerd is wel een lastige, maar "gelukkig" was het zo slecht gesoldeerd dat ik de beide roer steunen makkelijk kon afbreken.


    [​IMG]

    Dit is een éen,

    [​IMG]

    Nu is het een stuk makkelijker om de boel uit te lijnen want de roeren, duik-roeren en schroef assen moeten in een handeling allemaal uitgelijnd zijn.
    En dat is best wel een leuke uitdaging:)


    [​IMG]


    Hier heb ik de kant en klare duikroeren en as uit de kit.

    [​IMG]

    En die zijn mooi, kun je niets van zeggen.

    Toen de kiel in de romp gezet samen met de duikroeren om de uitlijning goed te kunnen uitvoeren.


    [​IMG]
    Niets gelijmd nog omdat de schroefassen ook nog uitgelijnd moeten worden en dat maakte mij wel wat onrustig en nu kon ik nog wat buigen en modderen om de assen goed lopend te kunnen monteren.

    Zodra de assen ook goed lopen kan ik de schroefbussen steunen vastlijmen.

    Hier de set up maar niets zit nog vastgelijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu moeten de assen er in en vastgezet worden aan de motor assen en dat zijn starre bussen dus daar hoef ik niet veel speelruimte van te verwachten.

    Maar voordat dat allemaal kan gebeuren moet ik eerst de WTC in de voorste romp zien te krijgen.
    Als er al een ding was war ik echt tegenop heb gezien dan was het deze operatie wel, (weet Jos (Toneburst) ook nog wel).

    Het is zaak dat die buis op de juiste plek voorin en achterin op de juiste plekken uit komt, ik kan zeggen dat de manuaal van Engel een NIET grote hulp is in deze.

    Eerst moet het achterste spant werkelijk haaks op de romp staan en echt haaks op de buis, dus eerst het eind van de romp gecontroleerd op haaksheid en dat heeft Engel dan wel erg goed gedaan :):) op een glasplaat bekeken en met een haakse hoek gemeten en bijna spot-on echt wel goed. dus dat was even schuren op die glasplaat en dat was geregeld.

    Toen het achterste spant eens in de romp geschoven en zo uit de doos paste dit perfect.


    [​IMG]

    Toen het tweede spant in de romp gezet en een beetje vastgezet.

    [​IMG]
    Vijl wel even wat schuine kantjes aan dit spant dat maakt het schuiven van de buis wel wat makkelijker.

    [​IMG]

    En nu de buis erin en kijken of deze volledig horizontaal met de kiel en over het midden gezien (van bovenaf bekeken) recht in de romp ligt.

    Toen dat na wat heen en weer geschuif en geschuur goed was kon het middelste spant met wat lijm voorlopig vast gezet worden.

    Daarna het neusspant erin waar ook de neuskegel in komt te zitten waar de servo van het voorste duikroer in komt te zitten.


    [​IMG]

    In dat spant moet dan ook nog wel even de neuskegel gemonteerd zijn.

    Lijm goed de draadeinden vast,

    [​IMG]

    [​IMG]
    Wanneer dit complete setje voorin zit dan kun je de buis opnieuw de romp inschuiven en als het dan goed is zal deze neusspant gewoon uitgelijnt gaan worden door de buis want deze buis zal om de neuskegel geschoven moeten worden en doe dat zonder de O-Ring.
    De buis moet doorgeschoven worden totdat het eind van de buis gelijk en vlak ligt aan het achterste spant.

    Wanneer dit allemaal goed zit en voorin de neuskegel en spant op de goede plek zitten,zie tekening.
    Dan kun je het voorste spant gaan vast lijmen.

    Hier zie je mijn lijm werk op de diverse spanten,

    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]

    Hier de WTC buis gemonteerd.

    [​IMG]

    En ik was erg blij dat dit klusje gedaan en gelukt was, maar het is en nog steeds een pracht gezicht.

    Wordt vervolgd,

    Groeten,

    Jan,
     

Deel Deze Pagina