Onlangs toen ik onderdelen voor mijn mini's ging bestellen, zag ik dat de vervangings onderdelen voor de M06 ook al voorradig waren.
Nu stond de M06R al op mijn verlanglijstje, dus toch maar mee besteld:
TAMIYA 51432 M-06 A PARTS (FRAME)
TAMIYA 51433 M-06 B PARTS (BATTERY HOLDER)
TAMIYA 51434 M-06 D PARTS (GEAR CASE)
TAMIYA 51435 M-06 E PARTS (DAMPER STAY)
TAMIYA 51436 M-06PRO 3*34 BALL SUSPENSION SHAFT
TAMIYA 51437 M-06 URETHANE BUMPER
TAMIYA 51391 M-05 C PARTS(SUSPENSION ARM)
Er was op dat moment nog geen manual te vinden op het internet, maar kijkende naar de foto's van de onderdelen en de nodige M03/05 onderdelen die ik al had, was mijn inschatting dat ik een aardig eind zou moeten komen.
Ondertussen wel de manual gevonden mijn inschatting bleek correct.
Dus het is geen bouwverslag van de bouwdoos, maar veel afwijkend zal het niet zijn.
Ik ben begonnen de D-parts. de Gearcase.
Net als bij de M05 heb je de mogelijkheid om 11x5 lagers (rechts)of 15x10 lagers (links) te gebruiken. Dit is afhankelijk van de keuze van het differentieel. Omdat deze auto wo rdt uitgerust met een standaard gear-diff, worden het dus de 11x5 lagers.
Het tandwiel setje is gelijk aan die van de M03 en M05. Dus dezelfde wijze van lageren . Dus een stilstaande as met lagers waar de tandwielen op draaien. De as houders van het lange tandwiel (die het diff aandrijft) zijn losse componenten.
Een voordeel is wel dat dat tandwielen, op die van het diff na, makkelijker te vervangen zijn dan bij de M05. Je hoeft niet eerst je halve wagen te demonteren.
Als je gewent bent met het in elkaar zetten van een Tamiya M03, dan is het bouwen wel opletten of je de juiste schroef gebruikt. Bij de M03 wordt bijna alles vastgezet met een en dezelfde maat schroef, maar net als bij de M05 het geval was, ook hier weer vele verschillende schroefjes. Tot hier toe al 5 verschillende schroefjes.
Verder met de wiel ophanging achter.
De bekende draagarmen, die ook bij de andere M-Chassis Chassis gebruikt worden.
De draagarmen hebben wel veel spelling na het monteren. Later nog maar eens kijken of er met shims en andere asjes wat te verbeteren is.
De 2 kleine onderdeeltjs op de bovenstaande foto, zijn voor de montage van een (optionele) stabilisator.
Het is even friemelen om de gearcase op het chassisdeel te plaatsen,maar het past verder prefect.
Nog even 2 onderdelen plaatsen waar straks de body steunen aan worden bevestigd.
Nu is het tijd om een keuze te maken uit de onderstaande onderdelen. Wordt het een "S", "M" of "L" uitvoering. Of te wel, wat wordt de wielbasis. 210, 225 of 240mm?
Als het een "S" wordt, dan zo.
Wordt het een "M", dan het achterste chassisdeel, 1 gaatje opschuiven en het smalle tussen stukje gebruiken. Zoals te zien is op de volgende 2 foto's
Nog een gaatje opschuiven en het brede passtuk gebruiken en het wordt een "L" uitvoering.
Mijn keuze is gevallen op deze body. Dus het wordt een wielbasis van 210 mm
Hierboven de schokbreker steun. De uitsteeksel bovenaan, zijn om de draden naar de motor onder te klemmen. Leuk verzonnen!.
Na montage ziet het er zo uit.
De volgende stap, zijn de Uprights achter. Deze zijn gelijk aan die van de M05 (F-Parts). De as waarmee deze gemonteerd worden, is een speciaal onderdeel voor de M06-Pro.
Deze dienen tevens als bevestigingspunt voor de schokbreker.
De bovenste draagarm en de aandrijf assen zijn nu aan de beurt.
Hier wijk ik af van de onderdelen die in de bouwdoos zitten. Ik had niet de juiste maat "turnbuckles". Ik heb dus maar een standaard m3 draadeind gebruikt.
De aandrijf assen heb ik ooit eens verkeerd besteld. Dit zijn option parts van de M01, als ik het goed heb. Maar goed te gebruiken hier, omdat de achterassen nu eenmaal niet hoeven te sturen en aandrijfassen dus ook niet in zulke extreme hoeken hoeven te werken als bij een voorwiel aangedreven auto.
Zo het achterste deel van het chassis is gereed, nu op naar voorzijde.
Nu stond de M06R al op mijn verlanglijstje, dus toch maar mee besteld:
TAMIYA 51432 M-06 A PARTS (FRAME)
TAMIYA 51433 M-06 B PARTS (BATTERY HOLDER)
TAMIYA 51434 M-06 D PARTS (GEAR CASE)
TAMIYA 51435 M-06 E PARTS (DAMPER STAY)
TAMIYA 51436 M-06PRO 3*34 BALL SUSPENSION SHAFT
TAMIYA 51437 M-06 URETHANE BUMPER
TAMIYA 51391 M-05 C PARTS(SUSPENSION ARM)
Er was op dat moment nog geen manual te vinden op het internet, maar kijkende naar de foto's van de onderdelen en de nodige M03/05 onderdelen die ik al had, was mijn inschatting dat ik een aardig eind zou moeten komen.
Ondertussen wel de manual gevonden mijn inschatting bleek correct.
Dus het is geen bouwverslag van de bouwdoos, maar veel afwijkend zal het niet zijn.
Ik ben begonnen de D-parts. de Gearcase.
Net als bij de M05 heb je de mogelijkheid om 11x5 lagers (rechts)of 15x10 lagers (links) te gebruiken. Dit is afhankelijk van de keuze van het differentieel. Omdat deze auto wo rdt uitgerust met een standaard gear-diff, worden het dus de 11x5 lagers.
Het tandwiel setje is gelijk aan die van de M03 en M05. Dus dezelfde wijze van lageren . Dus een stilstaande as met lagers waar de tandwielen op draaien. De as houders van het lange tandwiel (die het diff aandrijft) zijn losse componenten.
Een voordeel is wel dat dat tandwielen, op die van het diff na, makkelijker te vervangen zijn dan bij de M05. Je hoeft niet eerst je halve wagen te demonteren.
Als je gewent bent met het in elkaar zetten van een Tamiya M03, dan is het bouwen wel opletten of je de juiste schroef gebruikt. Bij de M03 wordt bijna alles vastgezet met een en dezelfde maat schroef, maar net als bij de M05 het geval was, ook hier weer vele verschillende schroefjes. Tot hier toe al 5 verschillende schroefjes.
Verder met de wiel ophanging achter.
De 2 kleine onderdeeltjs op de bovenstaande foto, zijn voor de montage van een (optionele) stabilisator.
Het is even friemelen om de gearcase op het chassisdeel te plaatsen,maar het past verder prefect.
Nog even 2 onderdelen plaatsen waar straks de body steunen aan worden bevestigd.
Nu is het tijd om een keuze te maken uit de onderstaande onderdelen. Wordt het een "S", "M" of "L" uitvoering. Of te wel, wat wordt de wielbasis. 210, 225 of 240mm?
Als het een "S" wordt, dan zo.
Wordt het een "M", dan het achterste chassisdeel, 1 gaatje opschuiven en het smalle tussen stukje gebruiken. Zoals te zien is op de volgende 2 foto's
Nog een gaatje opschuiven en het brede passtuk gebruiken en het wordt een "L" uitvoering.
Mijn keuze is gevallen op deze body. Dus het wordt een wielbasis van 210 mm

Hierboven de schokbreker steun. De uitsteeksel bovenaan, zijn om de draden naar de motor onder te klemmen. Leuk verzonnen!.
Na montage ziet het er zo uit.
De volgende stap, zijn de Uprights achter. Deze zijn gelijk aan die van de M05 (F-Parts). De as waarmee deze gemonteerd worden, is een speciaal onderdeel voor de M06-Pro.
Deze dienen tevens als bevestigingspunt voor de schokbreker.
De bovenste draagarm en de aandrijf assen zijn nu aan de beurt.
Hier wijk ik af van de onderdelen die in de bouwdoos zitten. Ik had niet de juiste maat "turnbuckles". Ik heb dus maar een standaard m3 draadeind gebruikt.
De aandrijf assen heb ik ooit eens verkeerd besteld. Dit zijn option parts van de M01, als ik het goed heb. Maar goed te gebruiken hier, omdat de achterassen nu eenmaal niet hoeven te sturen en aandrijfassen dus ook niet in zulke extreme hoeken hoeven te werken als bij een voorwiel aangedreven auto.
Zo het achterste deel van het chassis is gereed, nu op naar voorzijde.

Laatst bewerkt door een moderator: