Bouw verslag van een Tamiya M06 (achterwiel aangedreven M-Chassis)

Onlangs toen ik onderdelen voor mijn mini's ging bestellen, zag ik dat de vervangings onderdelen voor de M06 ook al voorradig waren.
Nu stond de M06R al op mijn verlanglijstje, dus toch maar mee besteld:
TAMIYA 51432 M-06 A PARTS (FRAME)
TAMIYA 51433 M-06 B PARTS (BATTERY HOLDER)
TAMIYA 51434 M-06 D PARTS (GEAR CASE)
TAMIYA 51435 M-06 E PARTS (DAMPER STAY)
TAMIYA 51436 M-06PRO 3*34 BALL SUSPENSION SHAFT
TAMIYA 51437 M-06 URETHANE BUMPER
TAMIYA 51391 M-05 C PARTS(SUSPENSION ARM)

Er was op dat moment nog geen manual te vinden op het internet, maar kijkende naar de foto's van de onderdelen en de nodige M03/05 onderdelen die ik al had, was mijn inschatting dat ik een aardig eind zou moeten komen.
Ondertussen wel de manual gevonden mijn inschatting bleek correct.

Dus het is geen bouwverslag van de bouwdoos, maar veel afwijkend zal het niet zijn.

Ik ben begonnen de D-parts. de Gearcase.

full

full

Net als bij de M05 heb je de mogelijkheid om 11x5 lagers (rechts)of 15x10 lagers (links) te gebruiken. Dit is afhankelijk van de keuze van het differentieel. Omdat deze auto wo rdt uitgerust met een standaard gear-diff, worden het dus de 11x5 lagers.

full

Het tandwiel setje is gelijk aan die van de M03 en M05. Dus dezelfde wijze van lageren . Dus een stilstaande as met lagers waar de tandwielen op draaien. De as houders van het lange tandwiel (die het diff aandrijft) zijn losse componenten.
full

Een voordeel is wel dat dat tandwielen, op die van het diff na, makkelijker te vervangen zijn dan bij de M05. Je hoeft niet eerst je halve wagen te demonteren.
full

Als je gewent bent met het in elkaar zetten van een Tamiya M03, dan is het bouwen wel opletten of je de juiste schroef gebruikt. Bij de M03 wordt bijna alles vastgezet met een en dezelfde maat schroef, maar net als bij de M05 het geval was, ook hier weer vele verschillende schroefjes. Tot hier toe al 5 verschillende schroefjes.

Verder met de wiel ophanging achter.
full
De bekende draagarmen, die ook bij de andere M-Chassis Chassis gebruikt worden.
full
De draagarmen hebben wel veel spelling na het monteren. Later nog maar eens kijken of er met shims en andere asjes wat te verbeteren is.
De 2 kleine onderdeeltjs op de bovenstaande foto, zijn voor de montage van een (optionele) stabilisator.
full
full

Het is even friemelen om de gearcase op het chassisdeel te plaatsen,maar het past verder prefect.
full

Nog even 2 onderdelen plaatsen waar straks de body steunen aan worden bevestigd.

Nu is het tijd om een keuze te maken uit de onderstaande onderdelen. Wordt het een "S", "M" of "L" uitvoering. Of te wel, wat wordt de wielbasis. 210, 225 of 240mm?
full

Als het een "S" wordt, dan zo.
full
full

Wordt het een "M", dan het achterste chassisdeel, 1 gaatje opschuiven en het smalle tussen stukje gebruiken. Zoals te zien is op de volgende 2 foto's
full
full

Nog een gaatje opschuiven en het brede passtuk gebruiken en het wordt een "L" uitvoering.
full
full

Mijn keuze is gevallen op deze body. Dus het wordt een wielbasis van 210 mm
51420.jpg

full

full

Hierboven de schokbreker steun. De uitsteeksel bovenaan, zijn om de draden naar de motor onder te klemmen. Leuk verzonnen!.
Na montage ziet het er zo uit.
full

De volgende stap, zijn de Uprights achter. Deze zijn gelijk aan die van de M05 (F-Parts). De as waarmee deze gemonteerd worden, is een speciaal onderdeel voor de M06-Pro.
full

Deze dienen tevens als bevestigingspunt voor de schokbreker.
full

full

De bovenste draagarm en de aandrijf assen zijn nu aan de beurt.
Hier wijk ik af van de onderdelen die in de bouwdoos zitten. Ik had niet de juiste maat "turnbuckles". Ik heb dus maar een standaard m3 draadeind gebruikt.
De aandrijf assen heb ik ooit eens verkeerd besteld. Dit zijn option parts van de M01, als ik het goed heb. Maar goed te gebruiken hier, omdat de achterassen nu eenmaal niet hoeven te sturen en aandrijfassen dus ook niet in zulke extreme hoeken hoeven te werken als bij een voorwiel aangedreven auto.
full

full

Zo het achterste deel van het chassis is gereed, nu op naar voorzijde.:D

Laatst bewerkt door een moderator:
De bouw is weer een stukje verder. De wijzigingen zijn toegevoegd aan de eerste posting.

Vervolg van de bouw.

De voorrzijde:

De voorwiel ophangening bestaat ook weer uit de nodige losse onderdelen. De draagarmen zijn de bekende M-chassis armen, zoals wie die ook al kennen van de M03, M04 en M05.
full

Het stukje dat een iets weg heeft van een lego steenje komt onder het Chassis en het bevestigingsdeel voor de bovendraagarmen er boven op.
full

Dit wordt vastgezet met 6!! schroeven. (meneer Tamiya was zeker bang dat het los komt ;))
full

Bij elkaar een behoorlijk stukje "massive" plastic.
full

De Stuurinrichting lijkt op die van de M05. Ook hier wijk ik af van de bouwdoos van de M06-R. Ik gebruik de standaard plastic onderdelen, terwijl de bouwdoos aluminium onderdelen bevat. Nuttig, want ik vind de het geheel in kunstof nogal slap met veel spelling. Dit was ook een van de eerste onderdelen die ik mijn M05 vervangen door aluminium onderdelen.
full
full

full

De fusee's en de C-hubs zijn ook gelijk aan de M05. Alleen gebruiken we hier de achterassen van een M05, als voor-as.
full

1 gedaan, nu de volgende!
full

Gemonteerd zie het er dan zo uit. Op de voorgrond de steering-links en de bovendraagarmen.
De M06-R bouwdoos heeft "turnbuckles" in de bovendraagarm. maar vreemd genoeg dan weer niet in de steering-links.
Ik heb heb het maar even gedaan met een draadeindje en een busje.
full
full

Bij de montage van de C-hubs is een onderdeel, waarvan ik het nut nog niet heb kunnen ontdekken. Op onderstaande plaatjes heb ik het omcirkeld. Wie weet waar ze voor dienen?
Misschien voor een stabilisator stang of kortere bovendraagarmen?
full

Over het geheel komt een soort afdekplaat, waarop de schokbrekersteun wordt bevestigd.
full
full

Tevens wordt hiermee de "bumper" op zijn plaats gehouden. De afdekplaat heb ik nog niet vast geschroefd, omdat de stuurstang er nog opmoet en de balljoint hiervan, onder deze plaat zit.
full

De schokbrekers zijn een paar aluminium schokbrekers van een Tamiya toerwagen die ik nog had liggen. In de M06-R bouwdoos zitten doorzichtige kunststof examplaren.
De veren zijn TRF-short springs. Soft (rood) voor en Medium (geel) achter.
full
full

Dat was het voor vandaag. Nu weer verder bouwen en foto's maken.:bye:

Leuk om dit even te volgen, waar kan ik de bestelnummers van de m-06 kit vinden, ze zijn toch leverbaar met verschillende body's, toevallig iemand een linkie hiervan?

Ben trouwens benieuwd hoeveel ruimte er is voor de verschillende Lipo accu's.

Voor zover ik weet, is alleen nog maar de M06 PRO CHASSIS KIT leverbaar. art.nr 58460.
Deze is, net als de andere pro-kits van tamiya, zonder body.
Er worden binnenkort wel een aantal bodies opnieuw gereleased voor de M06.
84184 1/10 UNOS ROADSTAR BODDY PARTS SET (FOR M-06M) (Mazda MX5)
84185 1/10 VOLKSWAGEN BEETLE BODY PARTS SET (M-06L)

Er zijn natuurlijk nog vele ander M-chassis bodies die passen, als je maar voldoende "overhang" hebt achter de achterwielen . De motor steekt namelijk uit.

Weer een klein stukje verder.

Inbouwen servo en radio-plaat

Er is te weinig ruimte op het chassis voor de ontvanger en de regelaar. Om toch nog wat ruimte te creëren wordt er een kunststof plaatje gemonteerd.
Er is in de accubak een doorvoer mogelijkheid voor de servo kabel. Door het hapje uit de radio-plaat, is net voldoende ruimte om het stekkertje er door heen te priegelen.
full
full

Bij het plaatsen van de servo, heb ik toch even de wenkbrouwen gefronst. De servo wordt met 2 hulpstukjes op het chassis geschroefd, maar de servo kabel zat in de weg. Hoe ik het kabeltje neerlag, ik kreeg de servo niet goed gemonteerd. :confused:
Totdat het opviel dat bij het onderstaande onderdeeltje er een uitsparing had, waar de servokabel precies door paste.
full
Ik had dat onderdeeltje eerst dus op zijn kop gebruik.:rolleyes: Nu past de servo wel zoals op de onderstaande foto te zien is. De Stuurstang van de servo naar de stuurinrichting, moet ik nog maken, dus maar verder gegaan met de wielen.
full

Ik vond dit type velg wel een mooi passen bij de body. Een beetje het zelfde tijdsbeeld.
full

Met de standaard wielmeenemers is er erg weinig ruimte tussen de band en de schokbreker. De band zal zeker in bocht tegen de schokbeker schuren. Tussen oude onderdelen vond ik nog een setje wielmeenemers van Carson, die net wat breder waren. Hieronder links de standaard en op het rechter plaatje de verbrede wielmeenemer.
full
full

Voor was de standaard meenemer wel te gebruiken.
full

Even de body er opgezet om zien hoe dat stond:D
full

Ik heb ook nog een body liggen van een Morris Minor en was benieuwd of dat zou passen, omdat de motor bij dit chassis nogal ver uit steekt.
En het ging maar net, maar het zou ook kunnen.
full

@Ghossie: Accu's kan een probleem zijn, met name als je hem als een "S" opbouwt. De accukabels moet aan de kopse kant precies in het midden uitkomen, anders past het niet. Heb je een accu met boven aansluiting, dan heb je ook geen probleem.
Verder krijg ik een "vierkante" accu van mijn toerwagen er niet in, alleen een "stick-pack"-vorm accu.
Ik zal nog een paar foto's maken om het te illustreren.

Hierbij de beloofde foto's van het plaatsen van de accu.
Het vierkante type accu wilde er eerst niet in. De stuurstang zit in de weg.(zie de pijltjes)
full
full

Als ik echter de vol naar links stuur, dan schuift de stang, net voldoende op om de accu er van achteruit er in te laten zakken. De accu bussen blijven mooi vrij, als de accuhouder op zijn plaats ligt.
full
full

Ook de "stickpack" accu, blijkt op de manier te passen. Al moet het wel met enig beleid doen, anders is zo de isolatie van je kabels kapot, of je balans aansluiting ligt er af.
Hieronder is duidelijk de uitsparing te zien voor de accu kabels.
full
full

De body

Eindelijk tijd om de foto's van de Alpine te uploaden.:p

full

De body met de onderdelen en het stickvel voor nog vele vele uren knip en plak werk.
full
Geen raam stickers, maar een eenvoudig afdrukje van de zelf te maken afplakstickers.
full
De body net gespoten met faskolor Faspearl Bleu. Dit geeft een mooie fijne metalic achtige structuur, die er dicht in buurt komt van de metalic blauwe kleur op het sticker vel.
Het bestickeren koste bijna net zoveel tijd als het bouwen van het chassis. Wat een kl.. werk, maar wel met een fraai eind resultaat , vind ik:cool:
full
full
full
full
full

Tot slot nog even op de foto met 2 andere recent gebouwde auto's In het midden de Suzuki Swift voor de 6 uurs race bij MACH
full

Het chassis heeft ondertussen ook zijn shake-down gehad. Wel met een andere body;)
De rij eigeschappen vielen me erg mee. Rondom op M-Grips gezet. voor harde foam en achter zacht. Het zelfde banden die ik op mijn M05 gebruik.
Motor: Carson Cupmachine
De acceleratie uit de bocht was duidelijk beter als van de M05. Meer grip van de aangedreven wielen. Alleen wel met beleid remmen natuurlijk , want je staat zo achterste voren.
Ook een klein tikje van een tegenstander is voldoende uit de koers te geraken.
Ik verwacht dat met een wat betere afstelling het de M05-jes en M03-jes aardig kan bijhouden. Verslaan? hmm:confused: ik denk het niet!

En al meer gereden met dit chassis en nog net zo tevreden als de eerste rit, of is het nog steeds moeilijk de M-03 en de M-05 bij te houden. En nog veranderingen doorgevoerd aan het chassis?

Hey,
mooie gemaakt die M05.
Ik ben redelijk nieuw in de RC modelbouw, maar heb een kyosho pure ten EP en een HPI savage3.5 .
Nu had ik graag ook de M05 chassis zelf in elkaar gestoken, en toevallig ook met dezelfde body.
Maar mijn vraag is, heb je standaard bij het pakket een motor, servo enzo zitten? enzoja, hoe rap kan die gaan?

mvg,
thomas

Hey,
mooie gemaakt die M05.
Ik ben redelijk nieuw in de RC modelbouw, maar heb een kyosho pure ten EP en een HPI savage3.5 .
Nu had ik graag ook de M05 chassis zelf in elkaar gestoken, en toevallig ook met dezelfde body.
Maar mijn vraag is, heb je standaard bij het pakket een motor, servo enzo zitten? enzoja, hoe rap kan die gaan?

mvg,
thomas

Je hebt dan geen elektronica, buiten een standaard grijs Tamiya motortje.
Je kan de auto ook rijklaar kopen, maar heb je geen bouwkit en zijn de mogelijkheden met de elektronica beperkt.

Eventjes inhaken.

Een Tamiya M05 komt incl motor,regelaar, banden en body.
Dit in tegenstelling tot de M05pro.
Deze wordt geleverd excl. Motor, regelaar en body.
Maar wel met een paar blauwe accessoires, zoals alu achterfusee's, kogellagers, blauwe wielmoeren en kogelkopjes.

Met de standaard motor haal je ongeveer een snelheid van 27km/h
DIt is ook afhankelijk van hoe je het motortje hebt laten inlopen.

Met deze snelheid gaan ze al rap zat, en zeker met 2 of meer man op een parkourtje kan je jezelf blijven vermaken.

Bijna vergeten, er zit dus geen servo bij, bij een bouwkitje van Tamiya.

Back