Bouw verslag van F3C romp

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Super john, 9 okt 2011.

  1. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Romp delen

    Steven, je draadje had ik idd al doorgenomen;)

    Ik heb twee opties om de romp te delen:

    Optie 1:


    [​IMG]

    Optie 2:

    [​IMG]

    Ik ben er alleen nog niet uit welke het gaat worden, ik maak mij vooral een beetje zorgen over hoe de 2 delen zullen passen. Ook wil ik voor het wisselen niet elke keer beide rompdelen losschroeven omdat ik dan denk dat je binnen de kortste keren de romp beschadigd met het vast en losschroeven. Omdat ik waarschijnlijk toch de framedelen nieuw ga maken om de accu's anders te positioneren denk ik ook aan onderstaande oplossing:





    Maar eerst schuren en plamuren en dan maar weer verder bedenken hoe we verder gaan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Optie 1 met de 700 is lastig vanwege die accu slee...;)
     
  3. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Maar ik ga kijken om de huidige acuu slee helemaal uit het frame te zagen en kijken of ik de accu's naast elkaar onder het frame kwijt kan. Ik wil ze dan van onderen in het frame plaatsen.
     
  4. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Dat is ook een optie, maar wordt dat stevig genoeg voor de gevlogen figuren?
     
  5. poerqwa

    poerqwa

    Lid geworden:
    11 mei 2003
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Rotterdam
    Optie 1 lijkt wel het mooist, heeft ie de aansluiting van de stroomdraden ook in het systeem verwerkt (dus erin drukken is de plus/min aansluiten)?
     
  6. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    deling romp

    Ik heb nog eens goed naar de '' deellijnen'' gekeken en ga bijna zeker voor optie 2. Ik denk dat ik hiervoor n.l. de plug niet hoef door te zagen en hoef dan ook niet de zaagsnede weer op te vullen. Met deze optie kan ik eventueel ook het huidige frame gebruiken want dan kan ik de lipo''s gewoon van de voorkant in de slee laten lopen.

    Mijn plannen om het frame eventueel aan te passen blijven wel bestaan maar ik wil niet teveel op mij hals gaan halen. Ik weet bijna al zeker dat ik hierna nog een versie ga maken en neem dan waarschijnlijk ook de modificaties aan het frame mee. Niets is nog zeker , het 'project' kan nog alle kanten op.

    De staart heeft ook al een aardige vorm en ga maar eerst de andere zijde een beetje in vorm snijden en schuren en ga dan met plamuur aan de gang.
     
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    je moet je plug nooit doorzagen. dat gaat volgens ervaringen van anderen te vaak mis. Het is het idee om de plug al tot de helft in een plank te verzinken om de linker en rechter helft te maken. dan kun je ook een schot maken om de voor en achterkant te delen. Mocht het dan op 1 of andere manier misgaan kan je zonder problemen het gewoon opnieuw doen.

    s.

    Kijk even hier:
    http://wiki.rg.htmldesign.de/images/9/96/Formenbau_mit_GFK.pdf

    sowieso is de website van
    R&G Online - , Epoxid, Carbon, Epoxyd

    super interessant
     
  8. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Yeb! dit is ook de belangrijkste reden om voor deze optie te kiezen. Maar zover is het nog niet...eerst nog schuren en schuren en ehhhhh schuren en nog eens ...schuren :turn-l:
     
  9. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Schuren....

    Afgelopen week weinig tijd gehad maar toch wat tijd aan de romp besteed, ik wil een prototype voor het begin van het seizoen klaar hebben dus we moeten door. Het grove snijwerk is achter de rug en ben nu met het schuren begonnen. Tevens was het even afwachten was de resultaten waren als ik met gewone plamuur aan de gang ging.

    De grote oneffenheden heb ik nu geplamuurd en het valt mij zowaar niet tegen. Wat wel tegen valt is er "vorm" in te krijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De andere zijden is alleen nog ruw gesneden en daar moet ik nog mee aan de slag gaan om te schuren. Ik begin met korrel 80 en daarmee krijg je de boel aardig glad en daarna verder met korrel 120

    [​IMG]

    [​IMG]

    Je moet wel erg uitkijken als je mes het mes aan de gang gaat, voordat je het weet snij je teveel weg en dat moet je dan weer volprutten met ...plamuur en dan....schuren.

    [​IMG]

    We gaan de komende weken vrolijk verder met schuren en plamuren ..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Pnevel

    Pnevel

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    45
    ziet er mooi uit, ik kijk uit naar de verdere vorderingen
     
  11. Kris Panis

    Kris Panis

    Lid geworden:
    19 mei 2006
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Antwerpen
    John,

    Alvast veel succes met mallenbouw!.

    Zelf heb ik al een aantal mallen gemaakt voor modelbouw. Op onderstaande fotosite kan je zien hoe stap voor stap de mal voor een spitfire romp wordt gemaakt. Dit kan je mss wat tips opleveren....Kijk onder "supermarine spitfire".....links bij keuzemenu.

    MAGIX | Fotosite PAK

    Ikzelf kies wel voor opvullen met hout ipv schuim omdat schuim niet solide genoeg is bij schuren van geplamuurd oppervlak. Tussen de spanten veert de schuim altijd een beetje zodat je nooit perfect vlak schuurt. Bij houten vulling heb je dit probleem niet.

    Veel succes,
    Kris
     
  12. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    mooi Kris

    Kris, nou complimenten hoor mooi bouwproject, en ik heb weer een paar mooie voorbeeld foto's om delen van de plug te maken.

    Als ik de plug helemaal geplamuurd en glad geschuurd heb verstevig ik de plug door er een dunne glasmat overheen te leggen en vervolgens weer plamuren en schuren totdat hij spiegelglad is. Ik merk nu al dat er beweging inzit maar dat verdwijnt nadat er een glasmat overheen is gemaakt.
     
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    John,

    eventueel de grote gaten met pur uit de purschuim spuitbus vullen. En later inderdaad een glasmatje!

    Steven
     
  14. Kris Panis

    Kris Panis

    Lid geworden:
    19 mei 2006
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Antwerpen
    John,

    Nooit een positief doorzagen om deelstukken te maken. Je mal delen, kan je op volgende wijze:
    Onderstaande ook terugvinden in de fotoreeks op mijn site, ik doe het altijd zo:

    - Zet je positief goed vast op een plaat zodat het niet meer kan verschuiven, zie dat je de onderkant niet beschadigd.
    - Zet rondom je gekozen deellijn steunen om er later een deelplank op te laten rusten.
    Ik "lijm" alles met plamuur, dat hard snel uit en kan je vrij snel verder werken.
    - Snij in karton een deelplank uit. Dit mag gerust wat lengte hebben maar niet volledig rond je model. Je moet de deelplank zijwaarts tegen je positief kunnen schuiven (zie later).
    Er mag gerust een paar mm ruimte zijn tussen karton en je positief, dat maakt niet zoveel uit. Die spleet halen we later weg.
    - Kopieer je karton op een stuk triplex van 6 mm en plamuur de bovenzijde van de deelplank af. Opschuren na harding totdat oppervlak glad is. Er mogen gerust wat putjes, krassen in de deelplank zijn, is geen probleem.
    - Leg de deelplank op de steunen tegen je positief en kleef onderaan de deelplank een paar blokjes: doel is dat je de deelplank kan wegnemen en terugleggen op krak dezelfde plaats.
    De deelplank nog niet vastlijmen!
    - Nu de spleet nog opvullen....
    - Haal de deelplank weg en doe een beetje loslak (die heb je straks voor je mal ook nodig) langs de deellijn op je positief. Laat loslak drogen, dan pas volgende stap.
    - Maak plamuur en leg een rups plamuur op de deelplank (op de 6mm kant die je spleet vormde met het positief). Druk daarna de deelplank door te schuiven tegen je positief op de juiste plaats. Daarom moest je de lat kunnen schuiven tegen je model...
    - Laat de plamuur drogen.
    - Neem de deelplank voorzichtig weg van het positief en schuur de overtollige plamuur langs de bovenzijde van de deelplank weg. Je hebt nu een plank die bovenaan is geplamuurd, de perfecte vorm heeft van je positief en je kan die plank terug op de originele plaats leggen tegen je model!
    - Nu pas de deelplank vastlijmen op de steunen.
    - Op dezelfde manier heel je model rondgaan.

    Als je dit leest zeg je mss "pff zoveel werk voor een deelplank" maar in werkelijkheid valt het wel mee. Het is en blijft volgens mij de meest solide manier om een positief te delen.
    Plamuur werkt veel gemakkelijker dan boetseerklei omdat plamuur keihard wordt en je kan dit heel gemakkelijk schuren.

    Na de eerste kant af te mallen, neem je alle deelplanken weg en heb je automatisch een perfecte deellijn voor je tweede kant. Als je een paar putjes in de deelkant dremelt alvorens aan je tweede kant te beginnen, heb je ook ineens een referentie om later beide delen terug op de juiste plaats te zetten.

    Zie maar hé, veel succes!

    Kris
     
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Kris,

    ook van mij een dank voor deze uitleg! Ik zag het al op je foto's , gezien ik met eenzelfde project bezig ben zal ik deze informatie ook meenemen. Super!

    Steven.
     
  16. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey Kris, je uitleg is zalig interessant. Heel veel dank daarvoor.

    Zelf ben ik ook aan het uitkijken om een aantal Cobra-onderdelen te gaan vormgeven in glasvezel en epoxi. Hiertoe heb ik je een PB gestuurd met wat vragen omtrent de gebruikte materialen en waar ze te vinden zijn.
    Samengevat komen mijn vragen hier op neer:
    - wat heb je precies allemaal nodig aan materiaal en gereedschap om zelf aan de slag te gaan.
    - waar in Vlaanderen kunnen deze spullen worden gekocht??? Bestaan er winkels waar je hiertoe terecht kan???

    Heligroeten,

    Nick
     
  17. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
  18. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Thx voor de linken, maar helaas zit er niks tussen van een winkel in Vlaanderen.
    Linken naar bedrijven, shops, internetshops enz. in Nederland en andere buitenlanden vind je idd. zat op het internet, Maar hier bij ons in Vlaanderenbestaat er precies niks.
    Toch niks dat via internet traceerbaar is...
    Daar ik van deze matherie weinig of niks afweet zoek ik dus een winkel in Vlaanderen (West-, Oost, Limburg, Antwerpen, Brabant) waar ik ook voor wat aankoop- en aanwendingsadvies terecht kan.
    'k Hoop dat Kris dit gauw leest en ons wil toevertrouwen waar de epoxy- en glasvezelwinkels zich in Vlaanderen verborgen houden.

    Heligroeten,

    Nick
     
  19. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    schuren van de plug

    Vandaag maar weer eens aan het schuren geweest, ben ondertussen wel uit huis verbannen, ik leek vanmiddag wel een een blauwe stofsmurf na een uurtje roofmate schuren.

    Het valt mij wel een beetje tegen om er een beetje mooie vormen in te schuren, vaak schuur je net even te ver waardoor ik er waarschijnlijk toch weer een klodder plamuur extra in de ontstane deuk moet gaan frutten.

    Maar goed, er zit progressie in en ik ben al gaan nadenken over wat voor een mat ik op de plug moet aanbrengen. Ik kreeg al een tip om dit met keper weefsel te gaan doen van 80gram, deze mat schijnt goed om de ronde vormen heen te gaan. Deze mat moet ik dan in 2 of drie lagen aanbrengen en dan weer voorzichtig schuren.

    De mallen ga ik van polyester maken (goedkoop) maar dat is van latere zorg.
     
  20. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Wow dit is echt een uitdaging. Je hebt je een hoop werk op de hals gehaald, maar zo te zien zit er goed progressie in het werk. Complimenten voor de voortvarende aanpak!

    Ik ben zelf bezig geweest met het bouwen van rompen en vleugeldelen voor een zwever. Vanuit niets, dus eerst een plug maken, dan afmallen en daar het product in maken.
    Als ik naar mijn eigen ervaring kijk dan kan ik je wellicht wat tips geven.

    Plug maken: vooral doorgaan met schuren/plamuren. Ik heb hoofdzakelijk epoxy met glassbubbles gebruikt om te plamuren. Dat schuurt heel snel en wordt mooi glad.
    Als je denkt dat de plug goed is, de hele plug een kleurtje geven met een spuitbus. Dan zie je de oneffenheden goed en als je gaat schuren zie je goed waar je geweest bent.

    Mal maken: mal vooral uit veel delen maken. Dat gaat sinpel met deelplanken zoals kris beschreven heeft. Ik plamuur de kier ook met epoxy/glasbubbles. Vooral speciale producten gebruiken zoals mallen epoxy die bij R en G of emc-vega te krijgen zijn.
    Kost wel wat, maar als je zoveel werk op je hals haalt, dan ga je meerdere rompen produceren. Ook om dat te leren, de eerste wordt niet perfect. Het is echt geen schande om een vergoeding voor je materiaal te vragen. De mal kun je zo een beetje terugverdienen.
    De speciale producten maken het werk veel makkelijker en het resultaat wordt mooier.
    Je hebt bijvoorbeeld ook verbindingspennen nodig om de maldelen exact op elkaar te plaatsen.
    (kan met kogels als low budget oplossing).


    romp maken:
    Vacuum gebruiken heeft voordelen i.v.m. gewicht en sterkte. Vacuumzak is eenvoudig zelf te maken als je weet hoe. Kan ik wel vertellen als je zo ver bent.
    Het is ook te overwegen om in de romp iets van coracel plaat te verwerken voor wat wanddikte. Dan wordt de romp sterker en lichter.
    Op sommige plaatsen zou je aramide kunnen verwerken indien nodig. Als je plaatsen hebt waar veel stress op komt.
     

Deel Deze Pagina