bouw verslag venture 60

hallo allemaal

ik ga hier een bouwverslag bij houden van de bouw van een venture 60
er staat op het forum ook een draadje van een bouw van een venture 60 van ituur daar heb ik al heel wat tips en trucks uit gehaald mijn dank hier voor

het word mijn eerste vliegtuig dat ik helemaal ga bouwen vlieg nu met een multiplex mentor ik zal proberen veel foto,s te posten zodat jullie kunnen zien wat ik doe en hoop dan dat jullie kunnen zeggen wat niet goed is of beter kan
dit weekend aan het zagen geweest van de spantjes en rompdelen en de dubbeling van de romp zodat het geheel iets sterker word

losse spantjes
full

de versterking van de romp er op gelijmd
full

en een losse passing van de romp
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn venture-60 ziet er zo uit.

GroteFoto-NJUDF6B4-1.jpg

een paar detail foto's
GroteFoto-YPMD8KNG.jpg

GroteFoto-NLJQVACK.jpg

Mijn ontvanger accu zit onder de stuurstangen naar de achterkant i.v.m uitbalanceren van het vliegtuig.

succes met de bouw van de venture.

Laatst bewerkt:
Twee servo's op hoogte uit veiligheids overweging , heb eens een hoogte servo kapot gehad tijden een vlucht met mijn trainer en dan is er geen redden aan en de venture is groot en sterk genoeg dan maakt die 40 gram ook niets meer uit op het totaalgewicht.

De gehele besturing loopt via de ontvanger die wordt gevoed door een accupakket van vier cellen en een capciteit van 2000 Mah (eneloop).

Twee servo's? Goeie servo's gaan niet snel stuk... met twee servo's meer stroomverbruik. Maar goed... is nog geen tientje voor de twee... Hextronik HX5010?... Zou ik me ook zorgen gaan maken op de ailerons... als daar wat stuk gaat, is het heelhuids binnen brengen oneindig veel listiger... Gaat gewoon hard omlaag... :(
Ziet het vooral bij zwaardere kisten +2 meter (3D toestellen etc..), staan er zelfs 2 op 1 stuurorgaan... of meer? Dan kan het soms niet anders. :)

Naast NiMh cellen, die snel kunnen instorten bij stroompieken (zeker bij koude), kan je ook gebruik maken van een 2S lipo pakketje + UBEC (spanningsomvormer). Enige die je dan zou kunnen vertrouwen zijn de Eneloop, maar ook die zet ik liever niet op een potente digitale servo.

Ik heb voor een aantal jaren terug die switch gemaakt. Nadat de kisten binnen mum van tijd onbestuurbaar werden op Sanyo 2650 mAh AA. Na 7 minuten was het over... Nog even een flirt met GP rommel. Na wat heikele acties, lading AA cellen en zelfs een nieuwe lader... was ik het zat. Eneloop in de zender, dat gaat prima. De zender sappelt energie. De cellen blijven goed. Thans dus met een 10A UBEC van Turnigy, of zwaardere van Castle Creations.
Als accu voor de brandstoffer Zippy 2200mAh. Die trek je niet zomaar even leeg... De kosten zijn het ook niet...
Gr Bas

PS: -edit-

Laatst bewerkt:
PS: Marco, heb je vliegervaring? Venture lijkt me geen starterskist...

Marco.M:
het word mijn eerste vliegtuig dat ik helemaal ga bouwen vlieg nu met een multiplex mentor ik zal proberen veel foto,s te posten zodat jullie kunnen zien wat ik doe en hoop dan dat jullie kunnen zeggen wat niet goed is of beter kan
dit weekend aan het zagen geweest van de spantjes en rompdelen en de dubbeling van de romp zodat het geheel iets sterker word

Een goed gebouwde venture vliegt stabiel en betrouwbaar het is dan ook geen ragbak die je voorbij ziet flitsen, je kunt er ook mooi rustig diverse figuren mee vliegen.
Zorg wel dat de vleugels beide netjes recht zijn en niet getordeerd voor je ze samensteld

vandaag is me nieuwe zaagtafel gekomen ik heb dan ook besloten om de spanten opnieuw te gaan maken om zo alles beter haaks te krijgen

ik heb dan ook besloten om de spanten opnieuw te gaan maken om zo alles beter haaks te krijgen

Hoe bedoel je? Had je al spantjes gemaakt?

Spantjes maak je het eenvoudigst door de laagjes balsa te stapelen, tevoren op twee punten te doorboren, draadeind erdoor, samenklemmen tot een een sandwitch. Alles goed haaks.
Weerszijde een contour uit triplex waarlangs je netjes kan schuren.

Natuurlijk goed op de looprichting van het hout letten...
Bouw de kist volgens tekening en hij zal goed vliegen.

Symmetrische (semi) profiel is overgenomen van Das Ugly Stik. Zal aan de onderzijde vlak zijn om mooi af te kunnen leggen op de bouwplank. Die vleugel vliegt idd heel goed.

Omdat het een bouwverslagje is, verluchtig het ruimhartig met plaatjes zoals iTuur heeft gedaan :)

Laat je vooral inspireren door deze site...
http://www.airfieldmodels.com/infor...ction/make_constant_chord_wing_ribs/index.htm

http://www.airfieldmodels.com/infor...construction/make_tapered_wing_ribs/index.htm

Hoewel? Hij zaagt ze met een figuurzaag... moet deze wel perfect haaks staan... dat is niet altijd het geval...

Laatst bewerkt:
ik bedoelde eigelijk de spanten van de romp er zitten kleine onevenheden in
dus dat ga ik over nieuw doen

is trouwens wel een hele mooie site waar heel veel informatie van te halen is
ga er eens lekker door heen lezen

groet

ben helemaal opnieuw begonnen met de bouw
en ben veel meer tevrede met het resultaat
het is meschien op de foto,s niet goed te zien maar alles is veel mooier gezaagd

bij de eerste keer had ik alles overgetrokken op papier en dit op het hout gelijmt en dan zagen maar dat is dus niet helemaal nauwkeurig

nu heb ik veel meer afgetekend op het hout zodat je meer vaste maten heb
bij de eerste droog passing past alles goed en is het ook haaks en recht
full

lang moeten kijken hoe de tank vloer nu op ze plek kwam
naar de handleiding door gelezen te hebben zag ik het er is in de fuselage doubler een uitsparing gemaakt waar de tank vloer op komt te liggen
full

ook de cockpit vloer gezaagd
full

en de bodemvloer
full

omdat ik er ook een neus/motorkap op wil maken (naar idee van ithuur)
en de voorkant van de vleugels wil indekken dus iets afwijk van het orgineele plan

is het meschien een idee om in de cockpit vloer en bodem wat uitsparingen te maken zodat er iets gewicht af gaat het is maar minimaal is ook maar idee graag hoor ik van de ervaren mensen of dit zin vol is

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik de venture nog zou moeten bouwen zou ik ook de voorkant maken zoals iTuur heeft gedaan ziet er echt zeer mooi uit, de voorkant van de vleugel heb ik ook ingedekt is veel stijver en met folien ook veel makkelijker.

even een vraag kunnen jullie nou de foto,s zien en is het zin vol om in de bodemplaat en cockpit vloer wat extra uitsparingen te maken

De foto's zijn goed zichtbaar.
Waarom extra uitsparingen in de cockpit vloer voor gewichts besparing is dat niet nodig, deze is van ⅛ balsa.

Back