(bouw-)verslagje Thunder Tiger Super Cub

Een tijdje geleden alweer heb ik dit ARF-kistje bij Quartel gehaald; hij was daar in de aanbieding voor 35 euro en het leek mij wel een leuk alternatief voor de shockflyer in het geval ik deze aan stukken zou vliegen.
Dat aan stukken vliegen bleef gelukkig uit en de Super Cub bleef voorlopig ergens op zolder staan; ver weg van onze kat, die op de een of andere manier maar niet van de bandjes af kon blijven.
Aangezien ik die shockflyer een beetje zat was, omdat de accu met de lage temperaturen van de afgelopen dagen te weinig capaciteit leverde om een beetje lekker de wind te kunnen trotseren en ik bij zo'n actie ook al het hoogteroer in tweeen had gevlogen, leek mij de periode rond oud en nieuw het perfecte moment om de shockflyer naar de eeuwige depronvelden te sturen en alle rc-spullen over te zetten in de Super Cub.

Het bouwen was op zich niet veel werk; wel heb ik gelijk een aantal wijzigingen aangebracht.
Zo heb ik gelijk de complete aandrijving die er bij zat vervangen door de fietsbel uit m'n shockflyer.
ttsc4.JPG

ttsc2.JPG

De voetplaat zit aan de binnenkant van de motorkap (gaatje voor de as heb ik iets moeten opruimen), de motor zelf zit aan de buitenkant als een soort spinner die aan de verkeerde kant van de prop zit. De motorkap zelf doet nu ook dienst als motorsteun, want alles wat daar onder hoort te zitten heb ik achterwege gelaten. Met leukoflex heb ik de kap aan de romp getaped. Deze hele constructie werkt perfect en is superstevig; de regelaar vindt een plaatsje net in de romp en dus is de motorkap helemaal leeg!

Inwendige met de servo's voor hoogte- en richting, de ontvanger en de regelaar:
ttsc5.JPG

Rolroertjes heb ik zelf gemaakt door de vleugels in te snijden; als scharnier is leukoflex gebruikt. Hoe ik e.e.a. aanstuur zie je op de foto; het "scharnier" tussen de 2 stalen stangetjes is een stukje dubbelgevouwen leukoflex. Deze constructie werkt prima en kost bijna niets.
ttsc6.JPG

De accu vind een plaatsje aan de onderzijde:
ttsc3.JPG

Uiteindelijk iets meer dan 400 gram, schoon aan de haak; het zwaartepunt kon met deze setup heel eenvoudig gevonden worden door de ontvanger op de juiste plaats te leggen.
ttsc1.JPG

vliegen
ttsc7.JPG

Qua vliegen kan ik na 5 minuutjes alleen zeggen dat ie erg licht vliegt en dus ook wel redelijk gevoelig is voor wind. Thunder Tiger adviseert een handstart; nou met die fietsbel ben je na 3 - 4 meter al airborne met de rollende start! (lichte tegenwind). Ik denk ook dat ik met een beetje teveel power aan het vliegen geweest ben, verder moet ik ook nog even wennen aan het feit dat dit GEEN shockflyer is; bochten moet je goed plannen - het is allemaal wat minder wendbaar.
Maar wel leuk! dit is echt leuk vliegen, mede ook omdat je een normale vleugel hebt en dus niet alleen maar aan een prop hangt.
Bij de 2e landing raakte de prop vrij hard de grond (tja; geen shockflyer-hoogteroer) en was het over met de pret. 'Heb nu al spijt dat ik niet gewoon een tijdje op lage snelheid en redelijke hoogte heb rond gevlogen om een beetje aan het toestel te wennen!
Conclusie: een beetje te vroeg voor een goed oordeel, maar eigenlijk vliegt ie gewoon hartstikke leuk en goed; de vliegsnelheid kan volgens mij heel laag zijn, met alle voordelen (past ook beter bij de reacties op de roertjes???). Als het vanmiddag redelijk windstil is, komt er een nieuwe poging + update

Goed; even een kleine update

zo ziet ie er inmiddels uit:
ttsc8.JPG

de reden is dat ik dit kistje gewoon niet lekker vond vliegen bij windkracht 2+
ik had gehoopt dat alles na een Easystar minder windgevoelig zou zijn; nou niet dus en dus in de kerstperiode lekker geknutseld om dit kistje wat te upgraden
de neus en rechtervleugel waren beschadigd geraakt na de 4e vlucht, dus flink met epoxy in de weer gegaan en verder het oppervlak van de ailerons 2x zo groot gemaakt (oorspronkelijk heeft dit kistje ze zelf niet eens!) door nieuwe te snijden van depron
ze lopen nu ook door tot bijna aan de romp, waardoor ik de aansturing ook directer kon maken; dat oude systeem had nogal veel speling en werkte toch niet lekker

verder ook de staartvlakken flink groter gemaakt door nieuwe te snijden van depron en de bediening verbeterd met nieuwe heveltjes en staaldraadjes - dat oude systeem was echt niks; ik heb nu eindelijk een beetje uitslag op die dingen!

vanmiddag had ik eindelijk tijd voor een kort vluchtje; wel de nodige wind, maar het moest er maar eens van komen
het ging prima, al was de landing niet helemaal gecontroleerd, maar verder geen schade
ik heb nu eindelijk betrouwbare controle om dit kistje in een geringe ruimte alles te laten doen wat ik er van verlang; loopings zijn geen probleem (uiteraard), rollen nog niet geprobeerd
de fietsbel trekt als een lier; binnen 3 meter ben je in de lucht!

ik merk wel dat dit nooit een shockflyer zal worden; het blijft een kistje voor een rustige zomeravond, waar je geen gekke toestanden mee moet uithalen, al maak ik de roertjes nog veel groter
eigenlijk zijn mijn controls ook veel te heftig; ik moet mijzelf echt aanleren met half gas rustig te vliegen

de bedoeling is om dit kistje de komende tijd te gaan gebruiken om starts en landingen te oefenen en net zo lang te vliegen tot er meer epoxy op zit dan piepschuim en dan over te stappen op een GWS ME190, een 50 euro dingetje van Graupner (Decathlon / Spacewalker) of zo'n Extra 300 van BMI o.i.d.; in die kistjes moet die fietsbel leuk passen

Back