Bouw Viking Warrior (ex Aziz)

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Droopy'ke, 20 sep 2003.

  1. scoob

    scoob Guest

    8O
    dat ziet er weer netjes uit droopy
    wou dat ik zo kon weatheren!
     
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Tx Scoob.:D

    Ik heb lang getwijfeld of ik de container wel een verweerd uiterlijk zou geven. Na deze week eens goed bij ons hier in de haven te hebben rondgekeken en de 1:1 containers te hebben bestudeerd stond mijn besluit vast: een container die regelmatig tussen vrachtwagen, schip en bestemming gewisseld word ziet er niet zo heel netjes meer uit. Zodoende moest het model op de Warrior er ook maar 'gebruikt' gaan uitzien.

    Wat de lading buizen op het dek betreft, tja daar moest ik niet aan twijfelen: met een wasje van white spirit en een roestkleurtje kreeg ik direkt het gewenste effekt :wink: Dit ook dank zij het natuurlijk uiterlijk van het metaal (aluminium) waarvan de buisjes gemaakt zijn.

    Groetjes,

    Droopy
     
  3. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    hallo
    ken er ook een foto met de hele boot geplaatst worden??
     
  4. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hallo Raymon,

    Het is mijn bedoeling om foto's van het gehele schip te plaatsen als het haar maidentrip onderneemt. De reden daarvoor is heel eenvoudig:
    Aangezien de Warrior niet direkt een van de kleinste is (lengte 1105mm) zou ik met de camera op 'panorama' ingesteld mooie foto's van haar kunnen nemen als deze in het water ligt. Het een en ander heeft te maken met de compositie van de foto (bv. het schip ten opzichte van de achtergrond enz.).
    Niettemin, om je toch ietwat tegemoet te kunnen komen heb ik onderstaande foto's geplaatst. Voor de 'officiele' foto's van de Warrior zal je nog eventjes wat geduld moeten oefenen. :wink:

    [​IMG]
    Overzicht aan stuurboord

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Overzicht aan bakboord

    Ik hoop dat deze foto's toch een beetje aan je wens hebben kunnen voldoen.


    Groetjes,

    Droopy
     
  5. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    jep
    ze zijn goed nu weet ik waar het een beetje over gaat
     
  6. scoob

    scoob Guest

    hmm, mijn vader laad/lost containerschepen in rotterdam, misschien kan ik hem overhalen om wat detailfoto's van de containers ed te maken (digitaal zo'n 200 foto's) zal eens kijken wat ik kan doen
     
  7. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hey Scoob,

    Hartelijk dank voor het aanbod maar je vader hoeft geen moeite te doen hoor :D .
    Wij wonen en werken hier in het havengebied en als ik mijn hoofd buitensteek zie ik de schepen al liggen. Zodoende heb ik aan info betreffende schepen, containers, het loodswezen enz. geen gebrek.

    Nogmaals van harte bedankt voor je aanbod :worship:

    Groetjes,

    Droopy
     
  8. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Nog eventjes een aanvulling bij de foto's op de vorige pagina (pagina 4)betreffende de container:

    Voor diegenen die willen weten wat voor een 'rare' firmanaam d'r op de container staat (NV De Weirdt SA ) is het antwoord niet ver te zoeken:
    'De Weirdt' is m'n familienaam. 'NV' en 'SA' staan respectievelijk voor 'Naamloze Venootschap' en 'Societé Anonyme' :wink:
    Een beetje ijdelheid af en toe kan geen kwaad, niet? :lol:

    Groetjes,

    Droopy
     
  9. ruud48

    ruud48 Guest

    Het is dat ik iets van een huiskamer op de achtergrond zie, anders zou ik aan fraude gaan denken.
    Iets in de trand van: Over foto's van de 1 : 1 een verhaal ophangen dat het foto's van het model zijn, maar heel diep mijn petje af hoor, heel mooi gedaan.

    Ruud Petersen.
     
  10. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi Ruud,

    Hartelijk dank hoor :D.

    Voor het moment heb ik het ontzettend druk met de verhuis van mijn schoonmoeder (die vond het leuk om dichter bij haar dochter te komen wonen en zodoende woont ze nu bij ons in de buurt :evil: :evil:) en daardoor ligt de Warrior nog steeds in het droogdok :evil:

    Zodra die rompslomp achter de rug is gaat ze haar maidentrip ondernemen (ik bedoel hier wel het schip en niet mijn schoonmoeder. Alhoewel... :twisted: )en dan komen er terug nieuwe foto's.

    Groetjes,

    Droopy
     
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hallo stuurlui,

    Tja, dit bouwverslag loopt bijna op zijn einde. De Warrior zal eerstdaags van het ruime sop kunnen proeven maar voor het zover is dient ze eerst enkele tests op haar waterdichtheid in onze testtank (lees: de badkuip :wink: ) te ondergaan.

    Enkele foto'tjes:

    [​IMG]
    De Warrior in de badkuip. Het is wat moeilijk te zien maar ze ligt perfekt op haar waterlijn. :D

    [​IMG]
    Hier zien jullie de kracht die de twee Speed 720 Torque's op de schroeven overbrengen. Ik ben benieuwd wat voor een effekt het zou hebben gegeven indien ik er een half flesje badschuim had bijgekiepert :twisted:

    [​IMG]
    Door de kracht is het rubberen voetmatje losgerukt.


    De test is zeer goed verlopen en geen enkel waterdruppeltje heeft zijn weg naar de binnenzijde van het schip gevonden. :D

    Zoals gezegd zal de tewaterlating van de Warrior eerstdaags plaatsvinden en daar volgen er uiteraard meer foto's van. Oh ja: de waterkanonnen dienen ook nog getest te worden. Om de huiselijk vrede maar te bewaren heb ik die test maar niet in de badkamer gedaan anders was er gegarandeert zwaar :eek:nweer: op komst.

    Tot later bij de maidentrip :wink:


    Groetjes,

    Droopy
     
  12. xxman

    xxman

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    ben benieuwd naar de foto's van haar maidentrip.

    ik wou dat ik zo kon bouwen :worship:
     
  13. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Xander schreef:
    Bedankt voor het compliment Xander maar wees niet zo bescheiden.
    Elke boot, vliegtuig, auto enz. waar iemand zijn hele zieltje heeft ingelegd is een pareltje op zich en hier op het forum zijn er bouwers die nog véél mooiere modellen maken dan ik :wink: .

    Groetjes,

    Droopy

    Ps: de champagne voor de doop van de Warrior staat klaar :yes:
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    He Droop! Gefeliciteert met je 'proefvaart'.
    En nu naar buiten met die tobbe!

    Roel
     
  15. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Yo Droopy'ke,

    Als ik zo'n gruwelijk mooie boot kon bouwen, dan ging de boot vaker in bad dan ikzelf, denk ik (alleen maar spelevaren in de tobbe :lol: :lol: :lol: ).

    ff een vraagje, hoort dat "gat" van de boegschroef zo klein, op mijn Hunter zit toch een behoorlijke grote opening, terwijl dat beestje van jouw grotere afmetingen heeft (het schip dan he.....:lol: ).
    Vraag me af of hij wel genoeg stuwkracht levert.
    Nog een: waar heb je die bandjes vandaan rondom het schip, mot ook nog een zootje van die dingen hebben.

    Ben in ieder geval al zo opgewonden over jouw boot, dat mijn vrouw me steeds verliefd aan zit te kijken :lol: :wink: (ze moest eens weten ha ha)

    Succes met je (iron) maiden trip, en als we in de toekomst allebei onze Typhoon klaar hebben, neem ik deze maar niet mee naar een werkschependag, want hij kan dan alleen maar in de schaduw van die van jouw staan :wink:

    Greetings,
    Luit
     
  16. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    @ Roel:
    Bedankt hoor. Als het weer ff meezit zal het zondagmorgen zijn dat de tobbe te water wordt gelaten :D Hoor ik daar al enig tromgeroffel en klaroengeschal? :) :)

    @ Luit:

    In de Warrior heb ik de Graupner boegschroef ingebouwd (bestelnr. 1785) en dat 'gat' is de originele diameter van de aanzuigbuis van deze schroef. Wat de stuwkracht betreft daar maak ik me geen zorgen over aangezien ik deze boegschroef ook in mijn Christel II en Artemis heb gebruikt. Je moet weten dat de Artemis niet veel kleiner is dan de Warrior (Artemis:1015 mm., Warrior: 1105 mm) en de boegschroef doet uitstekend haar werk. Zonder enige moeite kan ik haar van bak- naar stuurboord en omgekeerd laten zwenken.

    Bij het schip stak een bandensetje maar ik heb die niet willen gebruiken omdat deze te dun waren en ze teveel op speelgoed geleken.
    Wekelijks gaan we naar een of andere rommelmarkt en voor héél weinig geld kan je daar makkelijk aan speelgoed-tractors geraken. De banden van deze autootjes zijn breder (10 mm) zodat ze veel beter schokken kunnen absorberen en hebben een mooi profiel.
    Het voordeel van die tractors is dat je direkt 2 verschillende soorten banden hebt: de grote van de achterwielen (39 mm) en de kleinere van de voorwielen (29 mm). Degene die je op de Warrior ziet zijn de achterbandjes.
    Met een beetje geluk koop je zo een stuk of vijf van die tractors en je hebt direkt een heel mooi setje banden voor op je boot. Je moet die verkopers hun gezicht zien als ik nadat ik enkele van die tractortjes heb gekocht daar aan hun kraam direkt de bandjes er van verwijder en hun daarna de tractors (zonder banden dan) teruggeef. :D

    Zou het niet eerder het omgekeerde kunnen worden? Dat de mijne in de schaduw van de jouwe staat? :wink:


    Zo zie je maar dat modelbouw nog goed is om de vlam in de pijp te houden hé. Maar daar zullen we maar niet verder over uitwijden... . Je weet nooit dat je vrouw dit hier allemaal eens moest lezen ... .:D :D :D

    Groetjes,

    Droopy
     
  17. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hallo iedereen.

    Laat de band maar spelen en de majoretten hun pasjes doen. :music:
    Het moment van de waarheid is aangebroken. De Warrior heeft haar eerste 'stapjes' in de wijde wereld gezet.

    Deze morgen zijn mijn vrouw en ik al om 0800 u. naar het vaarwater gereden om daar in alle rust de nieuwgeborene te water te laten.
    Enkele sportieve joggers keken ons wel aan met een blik van 'wat doen die twee malloten hier van 's morgens vroeg met dat bootje?' maar daar konden wij ons niet aan storen. Wij hadden véél belangrijker zaken aan ons hoofd, namelijk de maidentrip van de Viking Warrior.

    Neem plaats achter uw pc en geniet van de foto's:

    [​IMG]
    Met de boegschroef richting stuurboord duwt de Warrior haar voorzichtig en ietwat onzeker zich van de wal af om voor het eerst te proeven van 'het grote water'.

    [​IMG]
    Als teken dat alles ok is laat ze hier vol blijdschap haar waterkanonnen spuiten.

    [​IMG]
    Detail van de bluskanonnen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na een uurtje te hebben rondgevaren bleek dat de maidentrip pikobello was verlopen: de motoren draaiden vlekkeloos, de boegschroef deed het prima bij het manoeuvreren, de waterpompen deden ook hun werk zoals het hoort en zelfs de schroef van de heli bleef lustig draaien.

    Daarmee ben ik hier nu aan het einde van dit bouwverslag gekomen en ik hoop dat jullie d'r van genoten hebben.
    In de toekomst zullen er hier wel nog eens enkele nachtfoto's worden bijgeplaats om het effekt van de scheepsverlichting te tonen.

    Veel tijd om op mijn lauweren te rusten heb ik niet want er is alweer een nieuwe uitdaging in het verschiet: de bouw van een vissersboot en die zou nog 'echt' moeten kunnen vissen en daarna de bouw van de Typhoon. :? Maar dat is iets voor later. Nu is het tijd voor een bakje koffie :wink:


    Groetjes,

    Droopy



    einde
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    :proost: :music: :thumbsup: :banana: :celebrate:

    Gefeliciteert met de doop van dit juweeltje!
    Zag ik daar blusmonitoren??? Lachuuuuuu!!!!!!!

    Mooi werk!

    Roel
     
  19. Hannibal

    Hannibal Guest

    Wow wat een schip.
    Ik kijk al uit naar de werkschependag, begin nu al vast met kwijlen.
     
  20. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Jongens, bedankt voor het compliment.

    Wat de werkschependag betreft ben ik nog niet zeker of ik kan komen. :cry: Alles hangt af van het feit of mijn vrouw op dat moment al dan niet van dienst is. Ik kan daar helaas nu nog geen uitsluitsel over geven aangezien zij telkens maar één week op voorhand haar uurrooster kent. :cry:
    Maar als het lukt dan komen we (ondanks de kilometers) toch nog af hoor :D .

    Groetjes,

    Droopy
     

Deel Deze Pagina