Hoi Danny,
Wat je hier zegt is heel zeker geen onzin. Als je veel in 'vervuild' water vaart is een filter voor je pomp(en) zeker geen luxe. Als filter zou je een benzinefilter kunnen gebruiken die men gebruikt bij RC benzinemotoren.
Het zelfde geldt ook voor je boegschroef. Zoals je weet heeft een boegschroef nogal wat zuigkracht zoadat er makkelijk viezigheid kan aangezogen worden. Je kan dit testen door je vinger op zo'n aanzuiggat te houden en je boegschroef aan te zetten (vb.: boegschroef naar stuurboord en je vinger op het gat aan bakboord houden).
Je zal voelen dat je vinger als het ware in het gat gezogen wordt.
Je kan voor die twee gaten van de boegschroef een fijn metalen gaas monteren dat het vuiligheid in het water tegenhoud.
Het water waar ik vaar (de Blaarmeersen te Gent) wordt continue door een zuiveringsinstallatie gepompt zodat mijn schepen van vuil in het water geen last hebben.
Bij de Christel II en de Artemis heb ik gewoon 3 staafjes voor de boegschroefgaten gemonteerd die eventuele grote onzuiverheden zoals waterplanten, takjes enz. tegenhouden. Bij de Warrior heb ik die achterwege gelaten.
De pompen op mijn schepen zijn ook niet van een filter voorzien en ook juist om de bovenstaande reden (je zou bij wijze spreken van dat water kunnen drinken

).
Als het al eens gebeurt dat ik in een 'gewone' plas waar er nogal wat rotzooi in drijft mijn schepen te water laat, dan laat ik mijn pompen voor wat ze zijn en wordt er (jammer genoeg :twisted: ) niemand
natgespoten.
Groetjes,
Droopy