Bouw vragen over Emile Robin van Billing Boats

• Topicstarter Topicstarter Kootje
  • Startdatum Startdatum
K

Kootje

Guest
Hallo,

Sinds kort ben ik naast het bouwen van modellen voor de trein, begonnen met het bouwen van een modelboot. Hiervoor heb ik van Billing Boats bouwpakket 430 Emile Robin gekocht. (http://www.billingboats.com/nl/emile.html)

Nu blijkt dat de bouwtekeningen van zo'n boot op zich wel goed zijn, maar er nog wat open einden zijn. Tevens wil ik wel wat meer dan alleen maar een bootje dat vaart en verder statisch is. Hier heb echter een aantal vragen over en ik hoop dat jullie mij daar mee kunnen helpen.

Hierbij m'n vragen:

· Om van het “statische” af te zijn wil ik de radar laten draaien. Er zitten er echter twee op. Moeten deze alle twee draaien of draaien ze juist nooit samen. En draaien deze dan dezelfde snelheid of verschild dit nogal.
· Bij het pakket worden geen motoren geleverd en ook geen advies gegeven. Het model heeft er twee nodig. Welke motoren zou ik hiervoor kunnen gebruiken, zodat ik een redelijke snelle boot kan krijgen, maar ook rustig kan varen. En welke regelaar zou daarbij handig zijn?
· Zijn er voorbeelden hoe de elektronica, servo’s, motoren en de accu ingebouwd kunnen worden, want ook hierover zeggen ze bijzonder weinig.
· De boot bestaat grofweg uit een kunststoffen romp (uit één deel) met een kunststoffen dek (ook één deel) met houten opbouw. Is het de bedoeling dat de twee kunststofdelen (dek en romp) vast aan elkaar komen te zitten en de houten opbouw los blijft om bij de accu te komen of is het de bedoeling dat het dek vast aan het houten opbouw komt te zitten en je het dek met opbouw kunt verwijderen voor de accu’s?

Al vast bedankt voor je reactie

Jan Willem Kootstra

Met het dek is het inderdaad handig dat je de houten opbouw los laat, want zoals je het zelf al aangeeft: dan kan je de accu's nog verwisselen.

Over de radar is er een draadje geweest hier op het forum (een topic/onderwerp) en daarin is uitgekomen dat dit per schip verschilt, maar meestal draaien ze wel tegelijk, maar in verschillende snelheden.

Met motoren heb ik niet echt veel verstand, maar zelf heb ik in mijn Dolly een Power 400/45 van Robbe liggen, en de Dolly is ook rond de 50 centimeter, en deze motor maakt er een snelle boot van, zelf een beetje te.. Aangezien dat de meeste reddingsboten ook behoorlijk snel zijn, denk ik eigenlijk dat deze motoren ook wel voor jouw boot goed zijn. De Power 400/45 is van Robbe, maar helaas ligt op dit moment de Robbe site ene beetje plat.

:: Aanpassing:
http://www.billingboats.com/rc/emile.html
Kijk eens hier, en zie welke motoren aanbevolen worden :wink:

Dank je, zo kan ik weer met een goed gevoel verder.

De topic over de radar had ik gelezen, maar zag door de bomen het bos niet meer (of door de radars de boot niet meer :lol: ). De eind conclusie die jij zo eenvoudig weergeeft kon ik er niet uithalen.

Dat linkje van Billing boats is echt geweldig.

Nogmaals dank,

Jan Willem (uit zonnig Assen)

Back