Dat ligt redelijk voor de hand denk ik
Het schip is in werkelijkheid 44 foot, dat is ongeveer 15m. Als wat opgegeven is meters zijn, dan bouwt ie 'm in ongeveer schaal 2,5:1 :-o
En als 't millimeters zijn, dan wil ik iemand er ook maar eens 1 motor in zien inbouwen .....
Anyway, persoonlijk zou ik er ook in ieder geval over denken om het met 1 motor te doen op 2 schroeven. Maar zoals al vermeld, heb je dan vaak te maken met waar de assen op de gezamenlijke aandrijving moeten aansluiten aan de ene kant, en waar ze door de romp gaan aan de andere kant. En ze moeten in dezelfde richting van voor naar achter liggen..... Dat kan moeilijk wezen. En als je ze niet langs de kielbalk legt maar naar elkaar toe trekt of uit elkaar laat lopen, hoe meer verliezen je hebt en dat kan snel oplopen. Ook tandwielen geven extra weerstand, maar ik denk dat die verliezen niet zo duidelijk merkbaar zullen zijn, zolang het aantal tandwielen niet te groot wordt. En onderschat het zelf maken van zo'n overbrenging niet! Als de assen niet parallel lopen, zie ook boven, dan krijg je snel extra weerstand...
De schroeven zullen bij 1 motor op 2 schroeven niet zo snel merkbaar van elkaar verschillen in aandrijving. Iets wat wel merkbaar kan zijn bij 2 motoren op 1 regelaar. Geen enkele motor is helemaal hetzelfde, en het verschil kan nog groter zijn als de ene rechtsom en de andere op hetzelfde moment linksom moet draaien (linkse en rechtse schroef?). Met 2 regelaars op 1 kanaal kun je daar weer voor compenseren, maar dan heb je dus wel weer een 2e regelaar nodig.
Dus mijn mening is: als je de assen maar zo goed mogelijk parallel langs de kielbalk kunt laten lopen, dan kan het goed uitkomen om slechts 1 motor te gebruiken voor 2 schroeven. Kan dit niet, of niet zonder veel tussen tandwielen te gebruiken, dan zijn 2 motoren beter.
Vaak zul je de assen niet parallel kunnen houden zonder zelf een overbrenging te gaan maken, en dan zou ik het niet doen en toch 2 motoren gebruiken. Om toch rechtuit te varen als je ze beide op 1 regelaar hebt, zonder constant bij te moeten sturen, moet je dan je roer iets uit het midden zetten als "middenstand".
Dat levert ook weerstand op, maar dat is dan niet te vermijden.
Een langer verhaal dan wat de bedoeling was, maar je hebt er hopelijk wat aan
VrGr,
Theo