bouw waveny class lifeboat van billing boats schaal 1/40

• Topicstarter Topicstarter fireboy
  • Startdatum Startdatum
F

fireboy

Guest
hallo,

ik heb net de waveny class lifeboat gekocht,
ik ben van plan 2 schroeven op 1 motor te zetten met tandwielen.
wat voor motor kan ik hier voor gebruiken?
of is het beter om 2 motoren met 2 regelaars er in te zetten?

mvg Wouter.

ps. de afmeting is 36,3 bij 10,7 bij 23,6.

fireboy zei:
hallo,

ik heb net de waveny class lifeboat gekocht,
ik ben van plan 2 schroeven op 1 motor te zetten met tandwielen.
wat voor motor kan ik hier voor gebruiken?
of is het beter om 2 motoren met 2 regelaars er in te zetten?

mvg Wouter.

ps. de afmeting is 36,3 bij 10,7 bij 23,6.
Het tandwielmechanisme heeft de vervelende gewoonte,
heel veel van de energie van je accu te verbruiken.

Daarom bouwen de meesten 2 motoren met 1 regelaar :wink:

En dan is het ook nog belangrijk, om te voorkomen dat je energie
verliest, de koppelingen van de schroefassen en motoren zo recht mogelijk
op elkaar te laten uitkomen.
Dat is iets wat je dus tijdens de bouw en in het bijzonder bij de
plaatsing van assen en motoren moet realiseren.

Sterkte bij je keuze van aandrijving en de bouw van je schip :wink:

fireboy

ps. de afmeting is 36,3 bij 10,7 bij 23,6. :roll:

Wat zijn dat (varkens)( koeien)( schapen) (of bokken) :oops: :oops:
Ofte wel ?meters? cm? mm :oops: :oops: .
Ik weet het niet hopenlijk jij zelf wel.
Anders heb je een probleem he.
mvg
Frederik :D :D :D :D

Dat ligt redelijk voor de hand denk ik :-)
Het schip is in werkelijkheid 44 foot, dat is ongeveer 15m. Als wat opgegeven is meters zijn, dan bouwt ie 'm in ongeveer schaal 2,5:1 :-o
En als 't millimeters zijn, dan wil ik iemand er ook maar eens 1 motor in zien inbouwen .....

Anyway, persoonlijk zou ik er ook in ieder geval over denken om het met 1 motor te doen op 2 schroeven. Maar zoals al vermeld, heb je dan vaak te maken met waar de assen op de gezamenlijke aandrijving moeten aansluiten aan de ene kant, en waar ze door de romp gaan aan de andere kant. En ze moeten in dezelfde richting van voor naar achter liggen..... Dat kan moeilijk wezen. En als je ze niet langs de kielbalk legt maar naar elkaar toe trekt of uit elkaar laat lopen, hoe meer verliezen je hebt en dat kan snel oplopen. Ook tandwielen geven extra weerstand, maar ik denk dat die verliezen niet zo duidelijk merkbaar zullen zijn, zolang het aantal tandwielen niet te groot wordt. En onderschat het zelf maken van zo'n overbrenging niet! Als de assen niet parallel lopen, zie ook boven, dan krijg je snel extra weerstand...
De schroeven zullen bij 1 motor op 2 schroeven niet zo snel merkbaar van elkaar verschillen in aandrijving. Iets wat wel merkbaar kan zijn bij 2 motoren op 1 regelaar. Geen enkele motor is helemaal hetzelfde, en het verschil kan nog groter zijn als de ene rechtsom en de andere op hetzelfde moment linksom moet draaien (linkse en rechtse schroef?). Met 2 regelaars op 1 kanaal kun je daar weer voor compenseren, maar dan heb je dus wel weer een 2e regelaar nodig.

Dus mijn mening is: als je de assen maar zo goed mogelijk parallel langs de kielbalk kunt laten lopen, dan kan het goed uitkomen om slechts 1 motor te gebruiken voor 2 schroeven. Kan dit niet, of niet zonder veel tussen tandwielen te gebruiken, dan zijn 2 motoren beter.
Vaak zul je de assen niet parallel kunnen houden zonder zelf een overbrenging te gaan maken, en dan zou ik het niet doen en toch 2 motoren gebruiken. Om toch rechtuit te varen als je ze beide op 1 regelaar hebt, zonder constant bij te moeten sturen, moet je dan je roer iets uit het midden zetten als "middenstand".
Dat levert ook weerstand op, maar dat is dan niet te vermijden.

Een langer verhaal dan wat de bedoeling was, maar je hebt er hopelijk wat aan :-)

VrGr,

Theo

hallo,

bedankt voor de info allemaal.
sorry voor de wat latere reactie, ik zat in het buitenland.

mvg Wouter

hallo,

Weet iemand ook wat voor motoren er het beste in kunnen?

mvg Wouter

Hallo fireboy,

dat is met de informatie die er tot nu toe is niet makkelijk.
En bij zo'n boot is er niet alleen de normale dingen zoals rompgrootte, schaal, afmetingen van de schroeven, snelheid van het schip, etc. maar je moet ook rekening houden met het drijfvermogen van je boot. Hij is niet echt groot, dus als je een motor kiest, heb je des te meer te maken met wat voor batterijen je kiest. Een loodaccu zal waarschijnlijk of te groot en zwaar zijn, of te weinig vermogen bezitten om meer dan een korte tijd te kunnen varen.

Een aantal gegevens kan ik boven water halen, bijvoorbeeld via http://www.sea-rescue.de

Maar dingen als drijfvermogen van het model staan er niet in.
Kun je dat vinden in de documentatie van BB?
En misschien wat gegevens van de schroef en de scrgoefas die in je in het model gaat inbouwen? Diameter van schroefas en schroef, en de spoed van de schroef?

Wie weet komen ik of anderen daar al wat verder mee.

Anders stuur je een mail aan BB zelf, ze zeggen zelf dat hij om te bouwen is dus misschien weten ze iemand die dat gedaan heeft, en wat hij erin gestopt heeft?

Als dat ook niet helpt, dan wordt het nogal koffiedik kijken denk ik. Het zal vast lukken, maar dan weet je van tevoren niet of het model ook ongeveer zo hard gaat als de werkelijke boot.

VrGr,

Theo

Op deze site staat dat de Waveny class lifeboat een waterverplaatsing heeft van 18,5 ton. Als we dit delen door de 3de macht van 40, zou dit een gewicht van minder dan 300gram geven, wat gezien de afmetingen van het model, wel zal kloppen. Een fikse uitdaging om dit varend te krijgen, zeker met 2 schroeven, 2 motoren en 2 regelaars. Dit vraagt de allerlichtste komponenten, en hou het best bij 1 motor en 1 schroef. Zelf heb ik de Rainbow, die weegt 500 gram, en dat is al woekeren met het gewicht, mijn volgende uitdaging is om die zeilend te maken.
http://www.44mlb.com/new-waveney-class-lifeboats.htm

theo_tb
Als dat ook niet helpt, dan wordt het nogal koffiedik kijken denk ik. Het zal vast lukken, maar dan weet je van tevoren niet of het model ook ongeveer zo hard gaat als de werkelijke boot. ________________________________________-
Ik meende als dat de vaarsnelheid ook op schaal moest zijn dan
Of heb ik dat dan mis :oops:
mvg
Frederik :D :D

Dit model is volgens BB niet bedoeld als RC, maar als statisch model. Dit maakt de uitdaging des te groter.

zinnia
He Zinnia als dat schrijven van jou aan mij is bedoeld !!
Lees dan nog eens even de rode regel

Daar staat namelijk : (zo hard gaat als de werkelijke boot) of zie ik dat nu verkeerd
mvg
Frederik :D

ps en dat werkelijke daar bedoel ik dan 1 : 1
mee hoor.

Hallo Frederik, ik viseer NOOIT iemand in mijn berichten. Ik verkondig gewoon mijn eigen mening, dat is al fantastisch, dat het kan. Als ik zeg dat BB (Billing Boats) dit bedoelt als statisch model, dan is dat duidelijk te zien op hun site, er staat geen ikoontje bij waar RC in staat. Als je het uiteindelijk gewicht van dit bootje ziet, is dat niet zo verwonderlijk.
Onze bootjes gaan eigenlijk allemaal te snel. Als je de schaalsnelheid van de Waveney berekent: 16knt/40=0,4knt , omgerekend zo'n 750meter per uur. We weten allemaal dat dit niet "veilig" vaart voor een model, liefst wat sneller dus, om beter te kunnen manoevreren.
Ondertussen heeft Fireboy nog geen behoorlijk antwoord: zo'n klein bootje kan alleen 4 AAA cellen NiMH "dragen". Vier cellen, dat is het minimum om een ontvanger te laten werken. Een prima motortje is de Graupner Speed265, dat draait niet overdreven snel (kijk op hun website, de info op het doosje is foutief) De bijpassende schroefas, het kleinste (M2) te verkrijgen van eveneens Graupner. Als koppeling tussen as en motor een slangetje. De schroef: een koperen schroefje van 16mm, van de Propshop http://www.britnett.net/propshop/
Snelheidsregelaar een Thor4 van Aichtal, spijtig genoeg niet meer te bestellen via hun webstek, er zijn nog meer verkopers (zoeken met Google) Of kleine servo's, ontvanger en regelaar via http://www.wes-technik.de/English/mainpage.htm als gewicht, en niet geld het belangrijkste is.

Even bij mikroantriebe.de gekeken:

Ontvanger: EFM10-40, 5,0gr.
Servo: LS30, 3.0gr.
Snelh.reg.: ER500, 1.0gr. 2xnodig, is 2gr.
Accu LIPO,180mAh: LIPO180, 4.2gr.
Acculaadcontr.: LA-UNI, gewicht onbekend (paar gram)

Als je weet welke schroeven je wilt gebruiken, met welke diameter en spoed, kan berekend worden welke vertraging nodig is.

Maar houd rekening met bijvoorbeeld:
Minimotor M710, 2.4gr. met vertraging G30BS, 30:1, gewicht onbekend (paar gram) En dat maal twee natuurlijk voor twee schroeven.

Opgeteld tot nu toe: 5+3+2+4.2+4.2+2.4+paar+paar+paar = 20.8 + nog wat zou onder 35 gram moeten blijven.

Dan komt er nog wat draad bij, wat gewicht voor de schroefassen, wat materiaal voor roerbuizen en aansturingen vanaf servo, ik denk dat het geheel onder de 70 gram zou moeten kunnen blijven.

Dat klinkt als heel weinig, maar houd dus wel rekening met het feit dat de boot klein is en zelf ook nog gewicht heeft. Plus bevestgigingsmateriaal(lijm etc) voor alles wat erin moet en de details.

Maar het zal vast kunnen. Zie bijvoorbeeld ook: voorbeeldmodelscheepjes

Veel bouwplezier!

VrGr,

Theo

hallo,

Ik ben weer voor een weekje thuis, dus kan weer lekker veder gaan.
ik heb heel wat aan de info, en als ik het goed begrijp moet ik het zo makkelijk mogelijk gaan maken.
1 schroef van 20mm ( dacht ik ongeveer ) is ook nog een mooie optie.
het gaat er gewoon om het bootje makkelijk te maken voor een beginner, en dan is dat ook zeker een goede optie van de ene motor met 1 schroef. Mijn doel is een beetje om te zorgen dat de boot vooruit, achteruit, links en rechts kan.

mvg Wouter

hallo,

Het is al een hele tijd geleden dat ik reageerde, maar ik ben nu wel lekker bezig met de boot.
De motor is er in gebouwd en de servo geplaatst, de accu staat op zijn plek. Ik ben nu bezig om een plekje te maken voor de regelaar en de ontvanger ( heb een 4 kanaals afstandsbediening gekregen tijd geleden ). Met het gewicht is het ook redelijk gelukt, hij licht nog best in de buurt van de waterlijn ( Kan het nog niet helemaal goed zien of hij goed licht :? )

Mvg Wouter.

hallo,

ik zal vanavond is kijken of het mij lukt.
ik heb al wel wat foto's maar tot nu tot is het nog niet gelukt om ze er op te zetten. ( met hulp van mijn pa zal het wel lukken ).

mvg Wouter

Foto's op computer zetten.. Onderaan het venster om een antwoord te typen de foto op zoeken via bladeren.. Dan op host it drukken.. En dan als het klar is.. staat er helemaal onder aan de site die nu geopend is.. Direct link to image ofzo.. Kopieer dat.. Zet voor die link
zetten.. Heel simpel.. Maar je moet het even door hebben :wink:

Maar ben wel benieuwd naar foto's :D

Christian.

Back