"Bouwbericht" van een Graupner Taxi 2400 met elektromotor

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door JdeRooij, 8 jun 2012.

  1. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Goeden Avond.

    Na de „fiasco“ met mijn Wilga Project (hier kan je het lezen wat er is gebeurd) wil ik het nog eens een keertje proberen.
    Net zoals in mijn Super AVA Pro 4 Flaps draadje, ga ik foto’s met 800x600 uploaden met een link erbij voor een grotere foto (1600x1200).
    Ik hoop hiermee iedereen tevreden te stellen.


    Ik heb een Graupner Taxi 2400 gekocht.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De Taxi gaat zowel als Trainer en als sleper dienen.
    Tevens is de Taxi 2400 ook bedoeld om er ervaring mee op te doen met betrekking tot grotere modellen en sterke aandrijvingen.
    Ik hoop hier dus ook weer van te leren zodat ik over ca. 1,5 jaar met meer zekerheid aan de Pace FXE kan beginnen.


    De Taxi ga ik met een electromotor vliegen.
    Ik neem hiervoor volgende componenten:

    Motor-Set van Natterer
    Torcster Brushless Gold A5330/11-225
    Motorbevestiging met as.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Torcster Speedcontroller PRO Opto 100A HV
    U-BEC Alpha BEC 5A HV

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    2 x SLS APL 5s 5000mAh 30+ Lipos met 5,5mm. Goldplug als 10s 5000mAh.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    7 x Savöx SC-0252MG

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Graupner Electric Air Module met Vario

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    APC 20x10E Schroef.
    Anti Spark Set met 5,5mm. Goldplug.
    Graupner GR-32 HoTT 16 Kanal dual ontvanger.
    Diverse kabels, stekkers, lijm enz..

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Nu ligt alles hier voor me en ik kan eindelijk beginnen.
    Ik heb eerst maar eens voorzichtig de doos open gemaakt en gekeken wat er alles inzit.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Voorzichtig heb ik alles eruit gehaald en bekeken.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Het Bouwpakket ziet er goed uit.
    Hier en daar moet de folie een beetje met een stijkbout geaaid worden, maar dat is niet zo erg.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Er zit een hele berg met kleine schroefjes, hevels, draad, stangetjes enz enz. bij.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!

    Het ziet er heel compleet uit

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Dat wordt best wel een klus, maar ik heb er ook in ieder geval zin in.
    Wordt vervolgd.......

    Groetjes,

    Jordy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Ziet er goed uit Jordy,

    Ik zal dit draadje met belangstelling gaan volgen!

    Zelf ben ik in de afrondende fase met mijn wilga....

    Succes ermee!

    Louis
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooie kist Jordy.

    Weeg je de losse onderdelen nog? Ik ben wel benieuwd, heb begrepen dat de taxi 2400 nieet de allerlichtste is, zelfs iets aan de zware kant.

    Groet,
    Gerben
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En/of de foto klikbaar maken voor grote versie. Een foto maak je op dezelfde manier klikbaar als tekst, foto selecteren en link toekennen.

    [​IMG]
     
  5. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Gewicht

    Hoi Gerben.

    Ik heb alles op de weegschaal gezet ...and here are the results.
    Holland 12 points...
    Ahnee, dat is een ander verhaal. ;)

    Taxi 2400 gewicht in gram:
    - Romp = 1175
    - Vleugel R. = 729
    - Vleugel L. = 732
    - Hoogteroer R. = 131
    - Hoogteroer L. = 129
    - Zijroer + staart = 116
    - Wiel „sloffen“ = 112
    - Cowling = 170
    - Alle kleinteile met tank, wielen, spinner enz. = 976

    Total gewicht = 4270

    Elektrische componenten in gram:
    - Servo’s = 343
    - Lipo’s = 1393
    - Electric Air Module = 66
    - GR-32 ontvanger = 24
    - 100A ESC = 99
    - 5A BEC = 33
    - Motor + bevestiging = 830
    - Schroef met bevestiging = 163
    - Diverse kabels/stekkers= 100

    Total gewicht = 3051


    Als ik alles optel en nog 100 gram lijm/epoxy erbij optel, weegt de elektrische Taxi 2400 compleet ca. 7380 gram zonder tank.
    Dat is ongeveer hetzelfde als de Wilga had gewogen.
    Als Elektrisch model weegt de Taxi zeker een paar 100 gram meer, maar ik denk dat het ok is.

    Groetjes,

    Jordy
     
  6. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Dat is inderdaad niet echt licht !!

    Mijn Megastar met ook 2,4 meter vleugelspan weegt vliegklaar ( dus met twee lipo's 5S5000 ) 6200 gram, wat toch 1,2 kilo lichter is
     
  7. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik zou me er niet zoveel zorgen om maken. ;)
     
  8. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Ja, ik maak me daarover geen zorgen.
    De motor die ik er in bouw heeft genoeg kracht om de Taxi te laten vliegen, en de één of andere zwever kan ook mee ;)

    Wat mee nog een beetje bezig houd is de hele kabelsalade die ik nog moet gaan verleggen.
    Vooral ook hoe ik alles ga aansluiten is nog niet helemaal duidelijk voor mij.
    ESC - BEC - 2x5s Lipo - EAM - GR-32 - misschien nog een backup stroomverzorging met 1 x 2s Lipo incl. schakelaar.
    Ik moet het nog een beetje uitzoeken.

    Groetjes,

    Jordy
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je een backup wilt maken, doe het dan ietsje anders.
    Neem een 2e BECje, en 2 ontvanger lipo's. 800mAh/stuk is genoeg.
    Achter ieder BECje zet je een diode. (BEC instellen op 6V, met de verliesspanning over de diode kom je dan op 5.2-5.4V op je ontvanger, dat is prima).

    Zo kun je je optimaal gebruik maken van de OPTO/optische scheiding in je regelaar en blijft je RX circuit electrisch gescheiden van je aandrijflijn. Ik vraag me alleen af of die scheiding blijft bestaan als je de EAM gebruikt.

    Gerben
     
  10. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Neem dan wel een dikke 5A diode. ;) Als je het helemaal goed wil doen, zet je er ook en trage zekering van 5A of 6À tussen. Er kan en reden zijn waarom en BEC er mee stopt (anders dan een lege accu).

    Beste blijft te zorgen voor en controleren op een volle accu en zorgen dat soldeerverbindingen betrouwbaar zijn. :yes:
     
  11. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik kwam op internet een [URL="[/URL] tegen van een duitser die zijn EAM en ontvanger heeft opgeblazen door niet eerst de nul aan te sluiten en daarna de + en dan de balancer kabels. Dit staat ook niet (ik zag het niet) in de handleiding, houd hier dus rekening mee.

    Scheelt een hoop gevloek en geld. :proost:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Allemaal bedankt voor de raad en info's.
    Ik sluit altijd als eerste de zwarte kabel van de accu aan.
    Dat heb ik gelijk van iemand op de vliegclub geleerd.

    Ik ben tot nu toe nog niet begonnen aan de Taxi.
    Door het mooie weer tijdens mijn vakantie heb ik besloten om dan toch liever met mijn vrouw en kind een paar dagtochtjes te gaan maken.
    De rest van de vrije tijd heb ik lekker met de AVA en de Epsilon gevlogen.

    Ik meld me weer als ik ben begonnen, maar dat kan nu wel even duren.
    Vakantie voorbij, veel werken en bij mooi weer ga ik toch liever vliegen.

    Groetjes,

    Jordy
     
  13. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht

    Wel slim trouwens om het hele zaakje aan te sluiten terwijl het op een bankstel ligt....:hammer:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. olivier

    olivier

    Lid geworden:
    26 okt 2002
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Antwerp-Brussel-Charleroi
    Hallo,

    Met deze Taxi en een Zenoah 45cc 2 jaar terug een 5m-Genesis de lucht in getrokken :
    Y4EnDBK7RkQ[/media] 5m & Taxi 2400 - YouTube
    en wat voordien een Condor van 4m40 en 6kg :
    [media=youtube]GkM3C2JRN1A[/media]

    Ooit tweedehands gekocht met een Tartan motor 38cc. Moter eruit, motorspant verdubbeld in dikte en met carbon aan de zij- en onderkanten van de romp gehecht voor die 45cc. De horizontale staartvlakken werden met steunen aan het vertikale staartvlak bevestogd met piano-wire en quick-link, verstijfd door holle carbonstaaf 3mm erover.

    Landingstel is eigenlijk ook niet stijf genoeg.
    Sleephaak is een Graupner sleephaak van 10,5 Euro : robuust en efficient.

    Net zoals een Piper houdt dit vliegtuig niet echt van dwarswind bij opstijgen en landen.
    Flaps zijn vrij efficient. Basic acro is geen probleem.

    Sindsdien ook een oude Taurus van Scorpio als sleper gebruikt met electromotor - 10S-Lipos en regelaar uit Hong Kong. Werkt stiller en even efficient. Wel minder sleepvluchten op electro, zelfs met 3 sets accu's...

    Zorg eventueel voor 2 zijvensters op scharnieren om schakelaars in te bouwen of om gemakkelijk motoraccu en ontvanger-accu te ontkoppelen

    Succes met de nieuweling !

    Olivier TX2TX
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Bedankt voor de Tip.
    Daar had ik nog niet aan gedacht.

    Groetjes,

    Jordy
     
  16. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Stroomverzorging

    Een kleine update.

    Ik heb na lang overleggen besloten een betere stroomverzorging voor m’n Servo’s te gaan inbouwen.
    Ik vertrouw de Hyper BEC toch niet zo.
    Als de motor uitvalt of een kortsluiting veroorzaakt, heb ik een heel groot pobleem omdat de HV BEC ook aan de 10s Lipo angesloten zit.
    Dat is me toch eventjes iets teveel risiko.

    Zonder motor, maar met werkende Servo’s is er een grote kans dat ik de Taxi nog heel kan landen.
    Dit stuk extra zekerheid is het geld en het extra gewicht in mijn ogen wel waard.

    Omdat er bij ons op de Club verschillende mensen met het stroomverzorgings-systeem van Emcotec vliegen, en er zeer tevreden mee zijn, heb ik besloten ook een verzorging en bewaking van dat merk te gaan kopen.

    Ik heb het Emcotec DPSI BIC met dubbele stroomverzorging en bewaking gekocht.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!



    Als stroomverzorging heb ik 2 x 2S Lipo met 2100mAh genomen.
    Omdat ik al goede ervaringen had met de ThunderPower G6 Pro Lite (Flappie Pro) heb ik deze gekozen.
    Met ca. 103 gr. per Lipo (met stekker en Balancer Adapter) zijn ze niet te zwaar.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!

    Nadat ik alle stekkers had gesoldeerd wou ik eens zien hoeveel extra gewicht ik nu heb.
    Hier het complete Emcotec DPSI BIC met 2 x 2S Lipo’s.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En hier nog de „oude“ BEC

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!

    Ik heb dus in het totaal 269 gr. meer gewicht, maar veel meer zekerheid.
    Ook wordt de spanning veel beter constant op 5,9 Volt gehouden en kan ook veel langer zwaarder (4A constant, 20A Peak) belast worden.
    Dat is me dat beetje meer gewicht wel waard.
    Ook heb ik zo een veel betere bewaking en kan ik sneller een fout ontdekken.


    Groetjes,

    Jordy
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Dit wordt een zeer profi opgezette kist man!
     
  18. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Lijkt mij een goede keuze, het is altijd erg verstandig om de stroomvoorziening goed aan te pakken. Dat extra gewicht zal echt niet het probleem zijn.
    Ziet er mooi uit :yes:
     
  19. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi Jordy,

    zelf heb ik in 2010 bijna eenzelfde sleper gekocht, maar op de valreep kon ik een 2e hands Pilatus Porter PC6 kopen van een clublid. Dus ik ben erg benieuwd hoe deze gaat worden.
    Wat ik met de Pilatus heb geleerd is dat het vervangen van de motor-batterijen erg vlot moet gaan, want net als jij zonder sap zit staat er altijd wel een zwever te wachten.
    Daarom lijkt het me belangrijk dat je makkelijk bij de batterijen kan, en dat je zorgt dat je een veilige aansluiting maakt die je niet per ongelijk kan fout steken door de druk om toch maar snel weer omhoog te kunnen.
    Bij de Pawnee heb ik daar wat anders op gevonden, al is het nogal groot uitgevallen. Over enkel dagen zal je in dat topic wel foto's vinden.

    Ik ga jouw topic zeker volgen en hoop dat je snel in de lucht zal zitten.

    Groetjes, Bert
     
  20. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hoi Bert,

    Ik ga de foto's zeker bekijken als ze er staan.

    Ik ben ook al een tijdje aan het overleggen hoe ik het beste de accu's van de aandrijving bevestig.
    Als ik ze in het cockpit zet, moet ik bij elke accu wissel de vleugels eraf schroeven want het cockpit heeft geen opening.
    Dat zijn weliswaar maar 4 grote bouten, maar toch best wel omslachtig.
    Eerst als ik alles vast heb ingebouwd en de CG kan gaan uitwegen weet ik ook definitief waar de grote Lipo's komen te zitten.
    Dan ga ik een goede en vooral zekere oplossing zoeken voor een snelle accu wissel.
    De 2 kleine Lipo's voor het Emcotec systeem gaan aan de binnenkant zitten.
    2100mAh is genoeg voor een heel weekend slepen.
    Dat zeggen mijn collega's tenminste die met een benzinemotor slepen en ook 7 tot 8 grote 10kg Servo's erin hebben zitten

    Groetjes,

    Jordy
     

Deel Deze Pagina