"Bouwbericht" van een Graupner Taxi 2400 met elektromotor

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door JdeRooij, 8 jun 2012.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jordy,

    Weet je zeker dat het de spinner is die zwabbert en niet de meenemer? Dat kan bij china-motoren ook wel eens de oorzaak zijn..
    (als test de prop zonder spinner plaatsen, beetje gasgeven en kijken of de tips in hetzelfde 'vlak' draaien).

    Die lange draad maakt het zwaarder voor je regelaar, heeft geen meerwaarde en weegt ook nog eens een paar gram. Ik zou hem gewoon inkorten.

    De accubevestiging baart me nog steeds wat zorgen. Vergeet niet dat een een model veel meer G's trekt dan je soms zou denken. Waar 10G voor een mandragend toestel extreem veel is, kan een model zo 15-20G trekken, ook een trainer en zeker een sleper bij een ongelukkige beweging. Kan nou eenmaal gebeuren.
    Je 1300gram accupakket weegt dan wel ineens 26kg, gaan die klips en klittenband dat houden?
    Zou zonde zijn je model te beschadigen door iets simpels als dat..
    Ik zeg niet dat het een probleem is, wel iets waar ik nog eens goed naar zou kijken...

    Gerben
     
  3. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hoi Ron.
    Bedankt voor de links. Dat was het wat ik had gelezen.

    @Gerben.
    Het is helaas de spinner.
    De meeneemer en de propeller draaien namelijk nagenoeg perfect.
    Ook als ik de spinner erop zet vibreert er niks, maar het is geen gezicht, zo'n zwabberende spinner.
    De kabels ga ik dan ook nog eens een stuk inkorten.
    Ik maak me eigenlijk niet al te groten zorgen om de afdekking, maar voor de zekerheid ga ik vanavond eens 20 kilo aan de klep hangen.
    Als dat 10 seconden zonder problemen blijft hangen zit het wel goed denk ik maar.
    Ik ga de Taxi ook niet als een acro3D kist vliegen.
    Meer richting Scale, als je zoiets bij een "zweckmodell" mag zeggen.

    In ieder geval bedankt voor de tips. Dat is allemaal heel leerzaam voor mij.

    Groetjes,

    Jordy
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In eerste instantie vliegen met extra/steviger accu-binders? Niet elegant maar wanneer je geconstateerd hebt dat die niet in hoeven grijpen, kun je ze weer weg laten.
     
  5. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    hoi Jordy,

    ik heb het hele draadje nog eens doorgenomen en ben verbaasd hoe jij (en trouwens ook anderen in dit forum) er in slaagt om zo'n gedetailleerd verslag te maken. Zelf ben ik met de bouw van de Pawnee bezig, en ik had me voorgenomen om jullie ook uitgebreid op de hoogte te houden ... maar bijna elke avond merkte ik dat ik toch weer was vergeten om fotootjes te nemen. Het lukt me gewoon niet om alles zo gestructureerd te communiceren als ik bezig ben met bouwen. Heeft wellicht met een gebrek aan multitask vermogen te maken.
    Maar als ik zie hoe gretig ik (en dus wellicht ook anderen) die bouwverslagen lezen, vind ik het wel zonde dat ik ook dit keer ruimschoots tekort ben geschoten.
    In elk geval kijk ik al uit naar een filmpje van je maiden!

    Groetjes, Bert
     
  6. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Zo, ik heb het uitgetest.
    Ik kan zonder probleem 12 Kilo eraan hangen en dat over een langere tijd.
    Meer heb ik niet uitgeprobeerd.
    Ik ga het idee van Ron voor de 100% zekerheid toch nog extra doen.
    Zeker is zeker.

    Bedankt voor het compliment Bert.
    Ik doe ook graag fotograferen en ik heb bijna altijd een camera naast me liggen als ik aan het "bouwen" ben.
    Het heeft ook nog eens als voordeel dat de Forumgebruikers foutjes ontdekken die ik zelf niet heb gezien (zie solderen, accukabel etc..)
    We profiteren er dus allemaal van.
    Ik vindt jou bouwbericht ook heel goed en heb het ook gelezen.
    Ieder heeft zo z'n eigen manier van berichten.

    Zo, de koffers zijn gepakt.
    Morgen vroeg gaan we naar Nederland.
    In de kofferbak ligt een FunCub ;)

    Groetjes,

    Jordy
     
  7. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    ik zag dat je met het inbouwen je schakelaar een van de hoofdspanten hebt doorgezaagd.
    Dit spant zit net achter de buis van de je vleugel, en zal daarmee de meeste krachten moeten verdelen die de vleugelbuis op de romp zijkant afgeeft.

    Lijm voor de zekerheid even een stukje degelijk hout (geen balsa) aan de achterkant van het spant. Zodat de bovenzijde en onderzijde weer aan elkaar verbonden zijn. Dan kunnen in ieder geval de krachten weer verdeeld worden op de romp

    De foto waarop ik het zag
    [​IMG]
     
  8. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Zo, ik ben nog steeds in Nederland en vandaag was het een heerlijke dag.
    We zijn aan het strand van Cadzand geweest en mijn FunCub heeft 6 lipo's leeg gevlogen.
    Wat een fun was dat zeg en het weer was ook nog eens prachtig.

    @Franky. Bedankt voor je tip. Als ik weer thuis ben ga ik dat eens na controleren. Ik dacht namelijk dat ik geen dragende spant had te pakken. De vleugel wordt namelijk door 2 dwarsstukken gedragen en ook eraan vastgeschroefd zoals op deze 2 foto's is te zien. Wat ik heb doorgezaagd is een dun stuk balsahout. Van de zijkant heb ik niks weg gezaagd.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Naja, ik kan het wel met een paar reststukjes CFK en een klodder epoxy in orde brengen mocht het nodig zijn.

    Groetjes,

    Jordy
     
  9. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    247
    De vleugelmontage is anders dan ik dacht.
    Doch zou ik het risico niet nemen en een stevig latje achter het spant plakken zodat hij niet onderbroken is. E rompzijkanten hebben nogal wat verlichtingsgaten onder de ramen. Hoe meer de krachten verdeeld worden, hoe beter natuurlijk
    Pak gewoon degelijk hout. Geen cfk of gfk met epoxy. Dat kan het alleen maar onnodig zwaar maken
     
  10. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Maiden geslaagd!

    Zo, vandaag was (onverwacht) de Maiden van de Graupner Taxi 2400.
    Het is allemaal goed gegaan, maar laat ik maar bij het begin beginnen.

    Wij zijn vannacht van onze vakantie in Nederland terug thuis gekomen.
    Vanmorgen beloofde het hier een hele mooie windstille dag te worden.
    Omdat de auto nog vol lag met boodschappen en koffers van de vakantie dacht ik eigenlijk niet aan vliegen, ook omdat ik nog best wel moe was van de lange rit.

    Nadat wij dan de auto hadden leeggeruimd en de eerste wasmachine liep, zag mijn vrouw m’n „droevige blik“ die telkens weer door het raam naar buiten keek. :(
    Ik kreeg dus „toestemming“ om te gaan vliegen
    Het was al 13:30 en ik had geen tijd meer om alle accu’s op te laden, dus maar alles in de auto „gegooid“ en snel naar de club gereden.

    Daar aangekomen eerst maar de accu’s opladen en iedereen mijn nieuwste aanwinst laten zien.
    Nadat iedereen mijn werk had goed gekeurd en de accu’s eindelijk vol waren heb ik de CG nog eens een keer opnieuw uitgewogen.
    Omdat nu de spinner ontbreekt moest ik er nog 60 gram lood aankleven zodat het allemaal weer klopt.
    Dat haal ik later weer weg als ik een nieuwe spinner heb.

    Ik ben toen een paar rondjes gaan rijden met de Taxi om te kijken of alles goed loopt en de taxi niet naar links of rechts uitwijkt.
    Daar heb ik gemerkt dat de „schoentjes“ van de Taxi te veel door het gras slepen.
    De kans op een koprol was mij te groot dus heb ik de „schoentjes“ er maar af gehaald.
    Weer een rondje gereden met een goede vriend die naast me stond.
    Na dat alles goed was zij hij spontaan tegen mij: „alles gecontroleerd?“ Ja. „Alles goed ingesteld?“ Ja. „Na, waar wacht je dan nog op. Volgas!“ :D
    Ik wou nog tegen hem zeggen dat ik vandaag alleen maar wou kijken of de Taxi goed rijdt, en dat ik zo dadelijk mijn Super Flappie ga vliegen, maar ik kon het ook niet meer weerstaan.

    Ik heb dus 50% gas gegeven en de Taxi ging na 20-25 Meter met een mooie hoek van 40-45 graden naar boven.
    Dat was een lekker gevoel!
    De eerste bocht was snel gemaakt en ik ben met 25% gas gaan vliegen.
    Dat is meer als genoeg om met de Taxi normaal te vliegen.
    Naar een paar rondjes, waar ik 1 klikje ailerons trim moest geven vloog de Taxi nagenoeg perfect.
    Aleen was de Taxi een tik te zwaar in de staart naar mijn gevoel.
    Ik ben dus gaan landen en heb een hele mooie landing gemaakt.
    Ik heb er dan nog eens 60 gram lood in de neus aan toegevoegd en ben gelijk weer gestart.
    Dit keer met volgas en dat is echt niet meer normaal (grijns)
    De Taxi is in minder als 10 meter van de grond los en gaat loodrecht naar boven.
    Wat een kracht zeg! :eek::eek:

    Nadat ik bijna 6 minuten motortijd had heb ik weer een landing gemaakt en de accu’s gecontroleerd.
    Er zat in iedere cel tussen de 3,94 en 3,95 Volt.
    Ik kan dus makkelijk 10 minuten instellen op de Timer.

    Zo, lang verhaal geworden.
    Mijn excuus ervoor.
    Ik heb (3 uur later) nog steeds een goede shot Adrenaline in m’n bloed zitten.
    Het was echt een goed gevoel zo’n grote, maar vooral ook zware kist in de lucht te sturen.

    Tot slot nog een paar foto’s na de laatste landing.
    Ik heb helaas geen film of foto’s van de maiden omdat het eigenlijk helemaal niet gepland was vandaag.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!



    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En zo wordt de Taxi in m’n auto getransporteerd.
    Veel plaats nog en de kinderstoel zit er ook nog in.
    Normaal heb ik nog een skibox op het dak zitten (extra voor het modelvliegen gekocht).

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Zo, genoeg geweest.
    Ik ga nog de stikkers op de Taxi kleven en een nieuwe spinner erop zetten.
    Dan hoop ik dat ik een hele lange tijd veel plezier met de Taxi zal gaan hebben.

    Groetjes,

    Jordy
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jordy, gefeliciteerd!

    Hij staat er mooi bij zo in het groene gras :)
    Blij te horen dat hij ook goed vloog!

    Op naar vele mooie vluchten!

    Gerben
     
  12. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    Gefeliciteerd Jordy !
    Ben blij dat hij goed vliegt maar ben wel wat teleurgesteld dat er nog geen filmpje bijzit :).

    Groet, Bert
     
  13. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Ik heb vandaag nog nieuwe wielen voor de Taxi bij hobbyking gekocht.
    Origineel zitten er 80mm wielen op.
    De "schoentjes" kunnen 110mm. wielen verdragen dus heb ik 4" (104mm.) wielen gekocht.

    Scale alloy hub rubber wheel 4.0inch

    Groter is zeker beter, vooral op gras.
    De kwaliteit schijnt ook goed te zijn en de prijs is natuurlijk ook een goed argument.

    Gisteren en vandaag heb ik nog de telemetrie uitgelezen van de maiden en alles was heel goed.
    Ontvangst, stroom en temperatuur was alles ok.

    @ Bert. Sorry, maar de maiden was echt onverwachts. Gelukkig maar. Ik had zo niet te veel tijd om me zorgen te maken ;)
    Een filmpje ga ik bij de volgende keer zeker maken.


    Groetjes,

    Jordy
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jordy,

    Op gras wil ik wielkappen wel eens wat hoger monteren dan standaard als dat mogelijk is. Samen met grotere wielen staan ze dan mooi vrij van het gras en blijven ze heel.
    Zitten je wielkappen aan beide kanten vast aan de as?

    Gerben
     
  15. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Hallo Gerben.

    De wielkappen zitten maar aan één kant (binnenkant) van de as vast.
    Aan de andere kant steekt de as erdoorheen zonder bevestiging.
    De wielkappen hoger zetten is een goede optie, maar dan heb ik van die lelijke gaten die ik er al in had geboord.
    Moet ik effe kijken hoe ik dat mooi kan oplossen.

    Groetjes,

    Jordy
     
  16. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Gewoon een stickertje ( reclame van bv Graupner of zoiets ?? ) over de gaten kleven en klaar is kees :smile:
     
  17. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Weer een kleine update.

    Ik heb zondag een paar mooie vluchten met de Taxi gemaakt.
    Ik ben zo langzaam maar zeker aan het gewicht van de Taxi gewend.
    Vliegen is echt een "feest" met dit model.

    Omdat wij bij ons op de club op zondag tussen 12:00 en 13:00 niet vliegen ging ik dus om kwart voor 12 de laatste vlucht voor de pauze vliegen.
    Bij de landing ging het mis......

    Ik kwam heel mooi binnen en de landing was eigenlijk heel goed.
    Niet te snel, niet te hard, geen stuiteren, gewoon mooi geland zoals het hoort.
    Toch is tijdens het uitrollen de as van het linker voorwiel gebroken met als gevolg dat de Taxi nog maar op één voorwiel verder doorgleed.
    Ik heb gelijk tegengestuurd met het achterwiel, maar ik kon niet verhinderen dat de Taxi de laatste paar meter schuin doorschoof.
    Daardoor is helaas het achterwiel meer of minder uit de bevestiging gebroken.
    Het linker voorwiel is nog goed 20 meter verder gerold.

    Nadat we de as hadden bekeken was het overduidelijk dat het een materiaal fout was.
    De as was al aangebroken, dat is duidelijk te zien omdat er oxidatie/verkleuring (roest) op de breuk zit.
    De as zat nog maar een heel klein beetje vast aan de moer.
    Omdat mijn Taxi 2400 nummer 30 heeft vermoed ik dat dit bouwpakket al een tijdje bij de handelaar lag.
    Daar heeft een foute lasnaad lang genoeg tijd gehad om nog slechter te worden.
    Dat is tenminste mijn vermoeden (en ook dat van mijn collega's)

    Het is dus weer niks met een filmpje geworden (sorry Bert) omdat ik dat eerst na de pauze wou gaan maken.

    Omdat ik nog op de wielen uit Hongkong wacht (Hobbyking) en ik nu de achterwiel-bevestiging opnieuw ga overdenken zal ik de komende 2-3 weken wel niet meer kunnen vliegen met de Taxi.
    Heel jammer, omdat ik er echt plezier aan heb met dit model te vliegen.
    Het is in princiep gewoon een hele grote FunCub ;)

    In ieder geval ga ik dikkere assen gebruiken bij de nieuwe wielen en aan de achterkant ga ik een CFK plaat inzetten voor het achterwiel.
    Gelukkig is er verder niks kapot gegaan.
    Het zou jammer zijn om zo'n leuke kist door zo iets stoms te verliezen.

    Groetjes,

    Jordy
     
  18. BertOris

    BertOris

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Hoeselt
    Wat een geluk bij een ongeluk !

    Je hebt in elk geval je eerste crash (of beschadiging) gehad. Vanaf nu zou je normaal gezien met pakken minder stress met dit toestel moeten kunnen vliegen ... denk ik toch :).

    Veel succes bij de herstelling.

    Bert
     
  19. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Zo, na lang niks meer te hebben gedaan wordt het tijd om de Taxi ééns te repareren.
    Sorry voor de "slechte" foto's. M'n vrouw heeft de camera van het weekend meegenomen dus heb ik alleen maar een iPhone om te knipsen.


    Ik heb vandaag de nieuwe wielen met de 6mm. assen erop gezet.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Dat ziet er gelijk een stuk steviger uit.
    De wielen zijn van een goede qualiteit en de velg is van aluminium en niet van plastic zoals bij de originele wielen was.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Toen was het achterwiel aan de beurt.
    Hier kann je zien hoe het eruit gebroken is.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Dat is best wel een gat en natuurlijk moet ik dat gaan verstevigen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik heb een nieuwe wielbevestiging gekocht die een stuk groter is en van staal gemaakt is.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De bedoeling is dat het achterwieltje op precies dezelfde plek komt te zitten als het oude wieletje, alleen wordt de achterkant een beetje hoger.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ik ben dus begonnen 2 plaatjes uit 1mm CFK te zagen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Ééntje is er voor het afdekkapje te verstevigen en het andere stukje om het „gat“ dicht te maken en tevens ook te verstevigen.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Met een figuurzaagje was het snel uitgezaagd.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Een beetje schuren en het past perfect

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Éérst alles goed ruw opschuren

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Zodat de Epoxy een goede stevige verbinding heeft.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    Dan lekker dik insoppen met 24h Epoxy

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    En alles 24 uur laten drogen, na 2 uurtjes controleer ik alles nog even en kan ik nog minimale correcturen maken.

    [​IMG]

    Klik hier voor een grote foto!


    De volgende stap is de 3 gaatjes boren, 3 moertjes aan de onderkant vastlijmen, dan alles weer goed laten drogen en dan zou ik het achterwiel met 3 boutjes goed kunnen vastzetten.
    Zover dus de theorie.
    Ik hoop dat het ook in de praktijk zo werkt.


    Groetjes,

    Jordy
     
  20. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Ziet er netjes uit :yes: Welke diameter hebben die wielen? Mooie kwaliteit zo te zien.
     

Deel Deze Pagina