Bouwbeschrijving ELG-MP

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Piet G, 29 nov 2017.

  1. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 29

    Op het deel waar de servo-aansturing komt gaan we een M2 draadbusje solderen. We hebben de stuurstangen er dus weer uit gehaald, op de juiste lengte gemaakt en er een draadbusje op gesoldeerd. Zie onderstaande foto’s.
    DSC00259.jpg DSC00262.jpg

    Toen kon alles definitief worden vast gelijmd. Dit doen we met een gel-lijm zodat de draaipunten niet vollopen met lijm. Alles hebben we uitgericht zodat het licht loopt.
    Zie onderstaande foto.
    DSC00264.jpg

    De servo-kabels van de 2 servo’s hebben we samengevoegd en er één licht stekkertje aangeknepen. De servo-kabels blijven dus in de ontvanger zitten en d.m.v. één stekker worden van elkaar los- en vastgemaakt.
    Zie onderstaande foto’s.
    DSC00266.jpg DSC00269.jpg

    Nu moeten de servo’s nog aan de stuurstangen gekoppeld worden.
    Dit doen we met een kogelscharnier koppeling M2. Hierin past het draadbusje M2. De andere zijde draaien we af van 2 naar ca. 1,5 mm. Nu kan het in de opname die we aan de servo-hevel hebben gemaakt. Alles aan elkaar gemonteerd en er is weer een klus geklaard. Zie onderstaande foto’s.
    DSC000271.jpg DSC000273.jpg DSC000274.jpg DSC000275.jpg DSC000277.jpg

    Alles is nu aangesloten, afgesteld én werkt!
    Zie bijgaande video.


    Nu gaan we écht beginnen aan de proef met carbon op het stabilo!
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2019
    tjarko en Eric R vinden dit leuk.
  2. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 30

    We hebben besloten om de proef te maken op een reserve stabilo. Hierin zitten nog geen hoofdligger en de neus en randboog zijn hier ook nog niet voorzien van een carbon inlage. We willen n.l. zien hoe sterk het stabilo wordt zónder de hoofdligger.
    Onder het carbon leggen weg een glas-mat van 25 gr/m2. Het carbon is 8 gr/m2.
    Dit alles, zoals altijd bij ons, tussen 2 lagen plastic en natuurlijk voorzien van voldoende epoxy. Zie onderstaande foto’s.
    DSC00281.jpg DSC00282.jpg DSC00283.jpg

    Met de Milar mallen, snijden we met de pizzasnijder de carbon/glas delen uit de geprepareerde mat. De uitgesneden delen worden aan een zijde ontdaan van de folie en worden tegen de Milar geplakt. Ook de kernen smeren we licht in met epoxy en daarna kunnen de uitgesneden delen, verder ontdaan van de plasticfolie, samen mer de Milar op de kern worden geplaatst. Met wat stukje tape e.e.a. vastzetten en alles kan weer voor 16 uur onder 40 graden Celsius in de oven.
    Zie onderstaande foto’s.
    DSC00292.jpg
    DSC00299.jpg DSC00295.jpg DSC00306.jpg DSC00309.jpg DSC00313.jpg DSC00314.jpg

    Na 16 uur bakken kon de oven weer open, alles weer uitgepakt en het zag er veel belovend uit! Zie onderstaande foto’s.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  3. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Vervolg deel 30.
    DSC00315.jpg DSC00316.jpg

    Nu de Milar er nog af.
    Zie onderstaande video! Een video zegt ook hier meer dan vele woorden.
    We zijn tevreden en de sterkte is ongelooflijk! In het volgende stabilo maken we géén hoofdliggers meer.



    Tot slot nog één foto waarvan een helft is afgewerkt en waarvan de ander helft nog is zoals hij uit de vacuüm / oven komt
    DSC00318.jpg

    Voor de 2e set vleugels moet we nog wat spuitwerk doen, dus even geduld en dan zijn we er weer met de volgende verslagen.
     
    reing, tjarko en TheNorb vinden dit leuk.
  4. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 31
    We hebben de vleugeltippen gespoten! Zie onderstaande foto’s.
    DSC00319.jpg DSC00324.jpg

    De 2e set hebben we hetzelfde gemaakt als de 1e set, alleen is de toplaag nu niet gespoten. Hiervoor hebben we de 8 gr/m2 carbondoek gebruikt. Zie onderstaande foto’s.
    DSC00339.jpg DSC00341.jpg DSC00343.jpg DSC00344.jpg DSC00346.jpg DSC00348.jpg

    Nu komt het spannende deel weer! Het verwijderen van de Milar!
    Zie onderstaand filmpje.



    Op onderstaande foto het voorlopige eindresultaat van onze 1e carbon vleugel set!
    DSC00349.jpg

    Nu gaan we de voor- en achterlijst bijwerken.
     
    guyken, TheNorb, tjarko en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Nog nooit eerder gezien, super mooie vleugel zo!!!
     
  6. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Dank je Tjarko
    Wij zijn er ook heeeel blij mee!
    Dit resultaat nodigt uit naar meer !
     
    guyken vindt dit leuk.
  7. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 32

    We zijn natuurlijk ook verder gegaan met de 1e ELG.
    De vleugel moet nog op de romp kunnen worden vastgezet. Hiervoor hebben we eerst het voorste gat geboord en hierin draad getapt. Toen de vleugel gemonteerd en uitgericht zodat we ook het 2e bevestiging gat kunnen boren én tappen.
    Zie onderstaande foto’s.
    DSC00328.jpg

    DSC00330.jpg
    DSC00329.jpg

    De vleugel kan nu voor de 1e keer vast op de romp worden gemonteerd!
    Zie onderstaande foto.
    DSC00332.jpg

    En nu dan de foto hoever we op dit moment zijn!
    DSC00338.jpg

    Wat moet er nog gedaan worden?
    De romp moet nog worden gespoten, de conische carbon buis aan de romp lijmen en de apparatuur erin.
    Ondertussen ook de romp gespoten! Zie onderstaande foto.
    DSC00365.jpg

    Omdat we de conische buis achter hebben moeten inkerven om het kielvlak te kunnen monteren, bestaat hier het gevaar dat deze inkerving in carbon gaat verder “scheuren”.
    Om dit te voorkomen hebben we op deze plaatst een carbondraad gewikkeld. Zie onderstaande foto.
    DSC00361.jpg

    De carbonvleugel hebben we aan elkaar gemaakt en de servo’s zitten erin.
    Zie onderstaande foto.
    DSC00373.jpg

    Het einde van dit project komt nu in zicht!
     
    TheNorb, tjarko en ron van sommeren vinden dit leuk.
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Buitengewoon!
    Een prachtich staaltje nederlandse high tech bouw....:thumbsup:
     
  9. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Wanneer kunnen we bestellen ? :)
     
  10. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Daar zullen we maar niet aan beginnen, is té veel werk!
     
    guyken vindt dit leuk.
  11. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 33

    Ook de romp van de 2e ELG is gespoten. Nu moet alleen de carbon buis nog aan de rompboot gelijmd worden. Eerst hebben we zónder lijm alles uitgericht en d.m.v. een streepje op tape aangegeven waar de positie van de buis t.o.v. de rompboot moet komen zitten. Zie onderstaande foto.
    DSC00367.jpg


    Daarna alles een beetje uit elkaar getrokken, opgeruwd en met dikke 10 seconde lijm gemonteerd. Zie onderstaande foto’s.
    DSC00368.jpg DSC00371.jpg

    Dit hebben we uiteraard met beide modellen gedaan. Alle elektronica die er nog niet inzat hebben we in gebouwd. Daar alles afgeregeld en de instelhoek ingesteld op 1,5 graad. Zie onderstaande foto’s
    DSC00377.jpg


    Hierbij de 1e foto van beide modellen, klaar voor de 1e proefvlucht!
    We houden jullie op de hoogte.
    DSC00380.jpg
     
    Berrie, tjarko, ron van sommeren en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Zoiets te maken is een prestatie en niet voor iedereen weg gelegd, fantastisch werk, complimenten.
    Getuigt van vakmanschap..
     
  13. Gradje 49

    Gradje 49

    Lid geworden:
    14 mrt 2005
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Eindhoven
    Doe mij de rechtse maar.
    Haha mooi project met belangstelling gevolgd.:yes:

    Gr. Gerard
     
  14. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Van idee naar goed vliegend iets, heel mooi gedaan weer!

    :beer:

    Norbert






    .
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Instelhoekverschil van 1,5 graden levert een behoorlijk stabiel model op. Dat kan best minder. Een half graadje met passend zwaartepunt en passende uitslagen op hoogteroer zou een meer dynamisch te vliegen model op moeten leveren.
     
  16. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Deel 34.

    We hebben beide ELG's ingevlogen!
    Onderstaande filmpje zeggen wel voldoende.
    Veel kijk plezier!
    1e start van Maarten.


    1e start van Piet.


    Samen gestart.


    De landingen van voorgaande start.
     
    wim eon, Berrie, DirkSchipper en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Te gék! Komen jullie naar Oosterland volgend weekend?:rolleyes::rolleyes:
     
  18. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Hierbij dan de laatste info.
    Alvorens te zijn gaan bouwen aan onze 2 vliegtuigen, hebben we wél eerst een proto model gemaakt! Zie hieronder het resultaat van pakweg 3 jaar bouwen!!
    Maarten en ik willen jullie allemaal bedanken voor de leuke en vooral positieve reacties op ons bouwproject ELG.
    IMG_20190611_194138.jpg
     
    HJP, flymax, tjarko en 9 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina