Bouwbeschrijving RC Europe Manx Monarch

Discussie in 'Vintage RA/RC' gestart door Énke Blériot, 8 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Zwolle
    Bouwbeschrijving RC Europe Manx Monarch vliegende vleugel van 1950


    Na de ontwerpfase https://www.modelbouwforum.nl/threads/manx-monarch-aeromodeller-1950.270923/ hier de bouwbeschrijving.


    Hoe zag dat wonder op wielen (met eventueel een sparkie) er ook alweer uit??


    De augustus 1950 Aeromodeller laat het in geuren en keuren zien. Het is een enorme bak van rond de 3 meter span... en bedoeld voor een 10 cc sparkie..zoiets bijvoorbeeld...een zeer mooie Ohlsson van 1945 (zelfde merk motor als in het origineel)...

    aug 1950.jpeg


    IMG_20200708_155055.jpg

    Een passende zender zou leuk zijn maar met je hedendaagse 2,4 gHz kan het natuurlijk ook....
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/good-brothers-rc-set.270648/

    Zoals gezegd een enorme bak en met een koorde aan de wortel van 50 cm vraagt dat om een echte bouwplank....4 stuks aan elkaar wel te verstaan..

    IMG_20200708_152524.jpg IMG_20200708_152534.jpg
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Zwolle
    Voor een optimaal resultaat is het aan te bevelen de snijranden licht te schuren..
    IMG_20200709_195535.jpg



    Snijden van 18 latten van 6x6 mm...
    IMG_20200709_195652.jpg



    En de overlap afschuinen...
    IMG_20200709_195704.jpg



    De vleugelhelften worden eerst zonder tip verdraaiing gebouwd...dat komt er pas later in....


    De onderindekking op zijn plaats leggen en dat kan op de tekening op maat gesneden worden. naar keuze kun je de voorzijde laten stoppen waar de voorlijst begint of tot helemaal vooraan laten doorlopen... ..
    IMG_20200709_195455.jpg


    De tipstukken op de indekking lijmen (het holle profiel wordt er later in geschuurd)...en vervolgens de voorste ligger op de indekking lijmen...
    IMG_20200709_195505.jpg







    De indekking mag koud tegen elkaar gelijmd ( daar komt later een schetsplaat over)...en de las in de ligger hier plaatsen...
    IMG_20200709_195928.jpg
     
    Ton van Munsteren en Harry van Melick vinden dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Zwolle
    De achterste ligger met behulp van enkele ribben in positie bengen...
    IMG_20200711_093628.jpg



    De triplex ribben recht maken en met name de wortelrib...
    IMG_20200711_094118.jpg




    Deze even spalken met de motordrager en denk aan de scheefstelling dmv het sjabloon...
    IMG_20200711_093811.jpg



    Het tipstuk nat maken en verzwaren en met 6 mm balsa tijdelijk aan het einde ophogen..na het drogen de 6 mm ophoging weg halen en er 3 mm onder leggen..gelijk het ribprofiel...
    IMG_20200711_123718.jpg



    De uiteinden van de elevron van een scratch dubbeling voorzien...
    IMG_20200711_123740.jpg



    Van 8 mm scratch een tipbok zagen gelijk rib 22 maar dan 3 mm lager vanwege de tipplaat die er al ligt..
    IMG_20200711_132237.jpg



    IMG_20200711_135427.jpg
     
    DHZ en Hans V vinden dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Zwolle
    Voor het aanbrengen van de liggers met een schuurlatje de puntjes van de uitsparingen wegschuren zodat de ligger gemakkelijker past..
    IMG_20200711_142039.jpg


    Beide bovenligger in positie lijmen..
    IMG_20200711_152645.jpg


    Evenals de wortelliggers. Die vormen een gebogen lijn dus in positie houden met een verzwaring...
    IMG_20200711_152653.jpg


    Nu kan de valse voorlijst aangebracht worden ( ook hier weer eerst even de puntjes van de ribben iets afvlakken voor een groter hechtvlak)..
    IMG_20200711_152709.jpg
     
    H. de Vries en Harry van Melick vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Zwolle
    De webbingdelen dienen afgesneden te worden met verticale nerf..... te beginnen met 45 mm hoogte en elke opvolgende 1 mm lager. Om de 5 stuks de hoogte checken en een nieuwe hoogte maat vaststellen zodat er na verlijming minimaal geschuurd hoeft te worden...
    IMG_20200711_164144.jpg



    De lasplaat van de onderindekking aanbrengen....
    IMG_20200711_170450.jpg


    De alu buis voor de koppelpennen in 4 gelijke delen zagen. Deze dienen spanningsvrij in de 3 ribben te gaan. Zo nodig de gaten van rib 2 en 3 corrigeren . De buizen verlijmen met 2K lijm...
    IMG_20200711_170503.jpg

    Op die plaatsen waar de vleugelbuis dicht aan het oppervlak zit is het aan te bevelen een versterkinsstrip aan te brengen...
    IMG_20200811_184332.jpg


    De webbingdelen ( in tegenstelling tot op tekening aangegeven) aan de voorzijde van de liggers lijmen...en na droging gelijk schuren met de ligger bovenkant.
    IMG_20200711_170514.jpg
     
    Harry van Melick en DHZ vinden dit leuk.
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Zwolle
    De valse voorlijst kan nu in profiel geschuurd worden waarna de boven indekking er op kan...Een gedeelde strip drukt de indekking beter aan dan een strip van volle lengte...
    IMG_20200712_090730.jpg



    Vervolgens de lasplaat voor de tip bovenindekking aanbrengen...
    IMG_20200712_092029.jpg



    En het hoekstuk van het tipblok in profiel schuren....
    IMG_20200712_092034.jpg




    Nadat ook de bovenindekking van het tipdeel is aangebracht de indekking gelijk schuren met de valse voorlijst...
    IMG_20200713_083719.jpg



    En de voorlijst aanbrengen....
    IMG_20200713_084950.jpg



    De achterzijde van de ribben ondersteunen...en een touwtje aanbrengen op de positie van de voorzijde van de achterlijst. Een kleine modificatie tov de tekening..De breedte van de achterlijst aan de wortel naar 45 mm gebracht...aan het einde van de plank ( 100 cm) op 38 mm en aan de tip op 35 mm....
    IMG_20200713_085515.jpg



    De elevron verwijderen aangezien de indekking daar tijdelijk overheen komt ( wordt later op maat gesneden)...
    IMG_20200713_085950.jpg



    Lijm aanbrengen tot aan het touw...
    IMG_20200713_090420.jpg



    En de bovenste achterlijst plaatsen..Deze is gering hol en met een gedeelde metaal strip (om het langsprofiel goed te volgen) geplaatst in het midden van de strip, wordt deze keurig aangedrukt op de ribben tijdens het drogen van de lijm...
    IMG_20200713_090550.jpg
     
    H. de Vries, DHZ en Harry van Melick vinden dit leuk.
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Zwolle
    Als laatste voor de bovenzijde het maken en aanbrengen van de wortelindekking en de cap strips

    IMG_20200714_095823.jpg

    IMG_20200714_095842.jpg

    IMG_20200714_101711.jpg
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Zwolle
    De bouw van de andere vleugelhelft verloopt gelijk die van de 1e echter...

    Lijm de 1e rib en de vleugelbuizen in combinatie opstelling met de andere vleugelhelft en breng de bovenindekking ook in samenstelling aan...
    IMG_20200802_095051.jpg

    IMG_20200802_095159.jpg

    IMG_20200803_094009.jpg
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Zwolle
    De laatste bewerkingen aan de bovenzijde..
    - aanbrengen rolroer uitsparing
    - afwerken kopse kant tipblok
    - tip ronding
    - neuslijst en tipblok afronding
    IMG_20200808_082134.jpg
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Zwolle
    Onderzijde vleugel

    Na het aanbrengen van de tip- en voorlijst afrondingen kunnen de hulpliggers geplaatst worden...

    IMG_20200809_170557.jpg

    Bij gebruik van hard balsa kan voor de overige webbing ( dus anders dan de hoofdligger) volstaan worden met langs nerf. Strips op maat snijden en in het werk op lengte afkorten en verlijmen...
    IMG_20200810_110744.jpg

    Volgens kan de achterstrip aangebracht worden. Ook hier is weer een stalen lijst uit meerdere delen gebruikt voor het aandrukken van de strip.
    IMG_20200811_171317.jpg


    De deling van de achterstrip één vak naast de deling van de bovenstrip leggen ivm de lasplaat...
    IMG_20200811_171450.jpg


    De wortelindekking kan aangebracht worden..
    IMG_20200811_191116.jpg



    Dan de lasplaat voor de tip achterstrip..
    IMG_20200811_191418.jpg


    En de tip achterstrip.. het deel voor de Elevron wordt later uitgesneden...
    IMG_20200811_191959.jpg


    Het uiteinde van de ondercapstrips voor het lijmen in model brengen door er met een glad rond voorwerp overheen te rollen...
    [​IMG]



    De servo kabel doorlaat...
    [​IMG]


    Sponningstrips voor de servo montageplaat/deksel...
    [​IMG]

    De servo montageplaat/deksel...
    [​IMG]

    En de 3 opvullingen voor de elevron scharnieren...
    [​IMG]


    Aanbrengen tip verdraaiing
    Doel 25 mm over een lengte van 450 mm

    Plaats gewichten op de vleugelhelft...
    [​IMG]

    [​IMG]


    Maak het tipdeel aan alle kanten behoorlijk nat met bv een bloemenspuit...en hoog de ligger bij de tip op met 40 mm
    [​IMG]



    Verwarm met name de bovenkant dmv een hete föhn. en laat dit gedurende enkele uren zo staan. Verlaag het opvulblok dan naar 30 mm en laat dit een nacht zo staan.
    Na verwijdering zal de verdraaiing op ongeveer 25 mm gaan uitkomen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2020
  11. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heerde
    Romp bouw


    Al maar gelang de inzet en motorkeuze kan de romp in de standaard uitvoering of in een versterkte en verlengde uitvoering gebouwd worden.

    Verlengde en versterkte uitvoering

    Bouw de 2 rompzijkanten op de tekening. De liggers zijn in deze uitvoering van 6x6 vuren gemaakt

    Bij gebruik van een wat zwaardere motor is het aan te bevelen de romp een sectie te verlengen (zie het gedeelte tussen de gele markeringen...tw 150 mm). De staanders en diagonalen zijn balsa 6x6.
    manx 4.jpg manx 5.jpg

    Bij inzet van een zwaardere motor zijn tevens deze aanpassingen nodig:
    - ivm met het aangepaste onderste rompcontour een nieuwe set spanten maken
    - het brandschot uit 6 mm triplex en 30 mm teruggeplaatst i.v.m. gewicht en lengte van de motor
    - spant F7 komt direct achter de vleugel.

    Ook kan naar eigen inzicht gekozen worden voor dowels tbv de vleugel bevestiging of M6 bouten. Hier de uitvoering met een boutbevestiging:
    manx 6.jpg
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  12. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heerde
    De romp aan de bovenzijde aan de binnenkant ter plaatse van de vleugel versterkt met een triplex strip van 1 mm dik en 30 mm breed i.v.m. de opname van de vleugelbevestigingsblokken. De plaatsen van de blokken aan de buitenzijde uitgevuld met 6 mm balsa
    manx 8.jpg
    Vervolgens de rompzijden samengebouwd, spanten en 6x6 mm balsa verbindingen aangebracht
    manx 7.jpg manx 7.jpg
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  13. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heerde
    In het voorlaatste segment van de van de romp het richtingsroer- en drosselservo ingebouwd. Stuurstang voor drossel en balsa kabelkanaal voor servokabels en accukabels ingebouwd. Het laatste segment wordt met triplex versterkt voor eventuele topevoeging van extra lood, mocht het zwaartepunt niet kloppen.
    De 2 ontvangeraccu's komen in het segment voor de servo's en zijn toegankelijk via een deksel aan de bovenzijde van de romp.
    manx 10.jpg manx 9.jpg
     
    kaapstander en Harry van Melick vinden dit leuk.
  14. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heerde
    De boven- en onderzijde beplankt met 3 mm balsa. bodemplaat voor tank en demontabele plaat voor ontvanger geplaatst. Uit 10 mm balsa vleugelzadels gezaagd, nat voorgebogen en na drogen verlijmd om spanningen in de romp te voorkomen....


    Bevestigingen voor de 2 ontvangeraccu's uit 6 mm triplex aangebracht in de rompbodem en aan de afdekplaat boden op de romp. De accu' s zijn met krimpfolie aan 3 mm triplexplaatjes bevestigd, die in de 6 mm steunen grijpen en als het bovenste deksel vastgeschroefd wordt vergrendeld zijn....
    manx 12.jpg manx 11.jpg
     
    eric_laermans en Harry van Melick vinden dit leuk.
  15. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heerde
    De romp van de enigszins vergrote en versterkte Manx is klaar. Het kielvlak is opgedikt aan beide zijden met 5 mm balsa en in profiel geschuurd..
    manx 14.jpg


    De 4 bevestigingsblokken voor de vleugelbevestiging voor Nylon M6 bouten zijn ingebouwd met de boring onder een hoek, zodat de bouten glad aanliggen op de vleugelbovenzijde.
    manx 15.jpg ...


    Als laatste van de speciale uitvoering romp nog een paar plaatjes met het versterkte landingsgestel en de geplande (wat sterkere en zwaardere) motor gemonteerd.
    manx 16.jpg
    manx 18.jpg
    manx 17.jpg
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Zwolle
    Standaard uitvoering romp

    De kielvlak onderdelen samenstellen en op 3 plaatsen een capstrip van 1,5 x 12 mm aanbrengen. De 2 delen van de underfin samenstellen echter nog niet aan het kielvlak lijmen...
    IMG_20200824_194424.jpg



    Dowelplaten F3 en F4 in positie brengen...
    IMG_20200824_194435.jpg


    Vervolgens de liggers- en daarna de staanders aanbrengen...
    IMG_20200909_135204.jpg



    En tot slot van de rompzijkant de diagonalen in positie brengen. De diagonaal bij de achterste dowelplaat dient deels dunner gemaakt te worden om over de dowelplaat te passen...
    IMG_20200909_153949.jpg

    Note: volgens tekening dient de staander achter F3 3 mm ruimte te hebben tbv spant F2. In deze uitvoering is de staander tegen F3 geplaatst en komt het spant op F3 (voor een betere verdeling van de zijdelingse belasting) waarbij het spant dan aan weerszijden 3 mm smaller gaat worden.
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Zwolle
    De rompzijkant omdraaien, afdekken met folie en de 2e zijkant op de 1e bouwen...
    IMG_20200912_184356.jpg

    Er is overigens niet mis met de foto of je ogen..je ziet inderdaad dubbel...er worden 2 kisten gebouwd en 2 rompen simultaan bouwen gaat bijna net zo snel als 1 stuks...
     
    H. de Vries en Harry van Melick vinden dit leuk.
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Zwolle
    De 4 mm primaire LG beugel wordt gebogen vlgs tekening. De 3 mm secundaire naar eigen smaak. Voor het origineel zie startpost afbeelding en onderstaande originele tekening...

    De secundaire (hier nog in het platte vlak) in de gebogen vorm brengen zodra de spanten gemonteerd zijn en dan pas maken op de primaire beugel.
    IMG_20200912_213517.jpg

    Aug 1950.3.jpeg
     
    Jaap.B en Harry van Melick vinden dit leuk.
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Zwolle
    Stel de beide rompzijkanten tegenover elkaar op met de buitenzijde naar boven...
    IMG_20200913_190459.jpg


    Daarna kan het eerste deel de 2 mm beplanking worden aangebracht...
    IMG_20200913_190512.jpg
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Zwolle
    Door het aanbrengen van het eerste deel van de beplanking is het frame stabiel geworden en kan van de bouwplank af.

    Met behulp van het frame het 2e deel van de beplanking op maat snijden en aanbrengen...
    IMG_20200914_111404.jpg
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina