D
davincituning
Guest
Rookgenerator
Zoals beloofd hier het bouwverslag van mijn rookgenerator.
Waarschuwing
Tijdens het lezen van dit topic mag er gerookt worden!!
Zo ziet het er ongeveer uit, tekening gekregen van een bevriend hobby genoot uit de USA.
Wat heb je nodig:
Hiervoor gebruik ik een haarföhn, hierin bevind zich een weerstandsdraad die zeer geschikt is voor het maken van een verwarmings element, deze is meestal wel ergens in huis te vinden of op rommelmarkten en kringloop winkels voor heel weinig geld. Ook kun je weerstandsdraad natuurlijk bestellen bij conrad.
Het bepalen van de lengte van de draad is vrij simpel, neem een goede 12V accu (wel eerst goed opladen).
Haarföhn demonteren en weerstandsdraad er uithalen. Sluit een kant van deze draag aan op een accupool, en op de andere pool van de accu een testsnoer met krokodillenbekjes.
Klem nu het vrije krokodillenbekje aan op het andere eind van het stuk weerstandsdraad.
Houd hierbij rekening dat je minimaaal een stuk van 30cm weerstandsdraad gebruikt, schuif nu het klemmetje over de draad richting de accu tot dat de draad begint te gloeien , nu heb je ongeveer de juiste lengte die je nodig hebt. Meet dit op, is makkelijk voor later.
Nu kun je beginnen met het bouwen van het element.
Neem een stukje buis (messing ,staal alu) met een diameter van 4mm en wind hierop je stuk weerstands draad in een mooie spiraal. Dit gedaan te hebben komt er nu even iets lastigs, je moet dit spiraaltje in een stuk glasvezelkoord zien te krijgen. Zelf gebruik ik hiervoor een een bic balpen en een stuk buis(+/- diam.8mm). Eerst het koord over de balpen schuiven om het koord op te rekken , balpen voorzichtig er uit trekken en het buisje nu in het koord schuiven.
Nu kun je het spiraaltje via het buisje in het koord laten glijden en het buisje er weer uithalen, en zit het spiraaltje in het koord.
Nu haal je met een klein punt tangetje de beide uitenden van het spiraaltje door het koord voorzichtig naar buiten. Neem nu een stukje messing buis(dunwandig binnendiam 8mm)
en schuif voorzichtig het koord met het spiraaltje erin door het messing buisje.
Zorg dat de uiteindjes van het spiraal nu ongeveer 5mm buiten het buisje steken, hier aan komen de aansluitingen voor de stroom straks op gekrompen. Knip het koord wat nu nog onder het element uitsteekt op lengte, ongeveer 5cm uitstekend.
Om het element van stroom te kunnen voorzien, gebruik je dunne messing buis. Met een krimptangetje of gewoon tangetje knel je aan beide uiteinden een stukje buis. Van een stuk
hitte bestendige silicone draad strip je twee stukjes mantel en schuif deze aan over de aansluitingen zodat de aansluitingen zijn geïsoleerd t.o.v de buis om het element.
Je hebt nu de aansluitingen gereed. en je element is nu klaar, eventueel kun je het element nu testen met de rookvloeistof. Solderen van de aansluitingen is niet mogelijk i.v.m de hitte van de draad, daarom klem je deze vast. De rookvloeistof die ik gebruik is van Eurolite en je moet dan de C of E versie hebben. C is normale rook en E is dichte rook. Het testen van het element kun je gewoon in een tupperware doosje ofzo doen. Vullen met een beetje rookvloeistof en het element er inhangen met het uitstekende koord naar beneden in de vloeistof gericht. Het onderste stuk van de messingbuis die om het element zit moet ook in de vloeistof zitten om het zogenaamde capillair effect te verbeteren , dus de werking is in principe het zelfde als een ouderwetse olielamp. Let op bij het testen het element wordt heet!!
Als het goed is zie je een rookpluimpje verschijnen, blaas je een beetje lucht over de bovenkant van het element zal je zien dat er meer rook ontstaat.
Dit is het eerste deel ik hoop dat je er wijs uit kunt worden.
Binnenkort de behuizing en de aansluitingen.
uiteindelijk moet het dit worden.
Groeten Vincent
Zoals beloofd hier het bouwverslag van mijn rookgenerator.
Waarschuwing
Tijdens het lezen van dit topic mag er gerookt worden!!
Zo ziet het er ongeveer uit, tekening gekregen van een bevriend hobby genoot uit de USA.
Wat heb je nodig:
- Rookvloeistof voor prof. rookmachines
- Glasvezelkoord 8 of 10 mm (wordt gebruikt in houtkachels)
- Weerstandsdraad ( uit oude haarföhn )
- Kleine ventilator (40 x 40)
- Keramische kroonsteen
- Warmte bestendige behuizing
- Diverse metaalwaren (hebben de meeste wel in huis)
Hiervoor gebruik ik een haarföhn, hierin bevind zich een weerstandsdraad die zeer geschikt is voor het maken van een verwarmings element, deze is meestal wel ergens in huis te vinden of op rommelmarkten en kringloop winkels voor heel weinig geld. Ook kun je weerstandsdraad natuurlijk bestellen bij conrad.
Het bepalen van de lengte van de draad is vrij simpel, neem een goede 12V accu (wel eerst goed opladen).
Haarföhn demonteren en weerstandsdraad er uithalen. Sluit een kant van deze draag aan op een accupool, en op de andere pool van de accu een testsnoer met krokodillenbekjes.
Klem nu het vrije krokodillenbekje aan op het andere eind van het stuk weerstandsdraad.
Houd hierbij rekening dat je minimaaal een stuk van 30cm weerstandsdraad gebruikt, schuif nu het klemmetje over de draad richting de accu tot dat de draad begint te gloeien , nu heb je ongeveer de juiste lengte die je nodig hebt. Meet dit op, is makkelijk voor later.
Nu kun je beginnen met het bouwen van het element.
Neem een stukje buis (messing ,staal alu) met een diameter van 4mm en wind hierop je stuk weerstands draad in een mooie spiraal. Dit gedaan te hebben komt er nu even iets lastigs, je moet dit spiraaltje in een stuk glasvezelkoord zien te krijgen. Zelf gebruik ik hiervoor een een bic balpen en een stuk buis(+/- diam.8mm). Eerst het koord over de balpen schuiven om het koord op te rekken , balpen voorzichtig er uit trekken en het buisje nu in het koord schuiven.
Nu kun je het spiraaltje via het buisje in het koord laten glijden en het buisje er weer uithalen, en zit het spiraaltje in het koord.
Nu haal je met een klein punt tangetje de beide uitenden van het spiraaltje door het koord voorzichtig naar buiten. Neem nu een stukje messing buis(dunwandig binnendiam 8mm)
en schuif voorzichtig het koord met het spiraaltje erin door het messing buisje.
Zorg dat de uiteindjes van het spiraal nu ongeveer 5mm buiten het buisje steken, hier aan komen de aansluitingen voor de stroom straks op gekrompen. Knip het koord wat nu nog onder het element uitsteekt op lengte, ongeveer 5cm uitstekend.
Om het element van stroom te kunnen voorzien, gebruik je dunne messing buis. Met een krimptangetje of gewoon tangetje knel je aan beide uiteinden een stukje buis. Van een stuk
hitte bestendige silicone draad strip je twee stukjes mantel en schuif deze aan over de aansluitingen zodat de aansluitingen zijn geïsoleerd t.o.v de buis om het element.
Je hebt nu de aansluitingen gereed. en je element is nu klaar, eventueel kun je het element nu testen met de rookvloeistof. Solderen van de aansluitingen is niet mogelijk i.v.m de hitte van de draad, daarom klem je deze vast. De rookvloeistof die ik gebruik is van Eurolite en je moet dan de C of E versie hebben. C is normale rook en E is dichte rook. Het testen van het element kun je gewoon in een tupperware doosje ofzo doen. Vullen met een beetje rookvloeistof en het element er inhangen met het uitstekende koord naar beneden in de vloeistof gericht. Het onderste stuk van de messingbuis die om het element zit moet ook in de vloeistof zitten om het zogenaamde capillair effect te verbeteren , dus de werking is in principe het zelfde als een ouderwetse olielamp. Let op bij het testen het element wordt heet!!
Als het goed is zie je een rookpluimpje verschijnen, blaas je een beetje lucht over de bovenkant van het element zal je zien dat er meer rook ontstaat.
Dit is het eerste deel ik hoop dat je er wijs uit kunt worden.
Binnenkort de behuizing en de aansluitingen.
uiteindelijk moet het dit worden.
Groeten Vincent
Laatst bewerkt door een moderator: