Bouwdoos houten mijnevegers dokkumklasse

Discussie in 'Marineschepen' gestart door femke.bergers, 25 jan 2015.

  1. fleur

    fleur

    Lid geworden:
    12 jul 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Harderwijk
    Goedenavond, na twee jaar even niets wil ik me weer melden op dit forumdeel.
    Na het draadje over mijnenvegers heb ik in 2019 alsnog via defensie de modelbouw tekening van de Beemster klasse ´kust´ mijnenvegers ontvangen.
    Vervolgens druk met van alles en helemaal niets dus bouwen ho maar.
    Inmiddels vanaf 1 januari met pensioen dus ook alle tijd van de wereld.
    Maar eens begonnen met een beginners modelletje van een ´zuiderzeebotter 2012 van artesina die voorgesneden is.
    Wil zo zachtjes aan ook aan de ´HMS (Beatrix was toen m'n bazin) Bedum´ beginnen.
    Daar dit toch wel een heel andere tak van sport is maar eens met de deur in huis vallen.
    Hoe lees ik het spantenplan, en hoe zet ik dit over op hout?
    Het schip wordt een slordige 80 cm lang, en zo'n 15 cm breed dus de volgende vraag is; welk hout/dikte ga ik gebruiken?

    Hoop dat de tekening zichtbaar is.

    Groet: Hans.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    10.190
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hans, De tekening is goed zichtbaar. Je ziet dat de spanten zijn genummerd. Neem aan dat deze nummers ook op het zijaanzicht staan. Als de tekening niet op de bouwschaal is dan deze aan (laten) passen. Elke spant is maar voor de helft aangegeven. Zelf heb ik ze per spant overgetrokken met carbonpapier. Dan op hartlijn schip het papier dubbelvouwen en uitknippen. Uitgeknipt deel op triplex plakken en daarna uitzagen. Houd rekening met de dikte van de latjes voor het beplanken. Raad je aan om op een stevige bouwplank het spantenframe te monteren. Bouw je met de kiel naar boven, dan de spanten aan de bovenkant voorzien vañ een verlengstuk. Ga je de romp bekleden met epoxy en keperdoek dan ook rekening met de dkte daarvan houden. Hieronder een link naar het bouwverslag van mijn coastertje, waarin één en ander wordt beschreven. Wens je veel lees- en bouwplezier. Toen de Bedum nieuw was bracht ze een bezoek aan Groningen en ben ik aan boord geweest. Moet rond 1961 zijn geweest. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  3. fleur

    fleur

    Lid geworden:
    12 jul 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Harderwijk
    Dank voor de snelle reactie Klaas.

    Heb van 1971 tot ver in 1973 op de Bedum en de Boxtel gevaren dus nooit in Groningen geweest met deze schepen..
    Wel een paar keer in Harlingen maar dat komt nog niet in de buurt en op HMS Groningen.
    Dat was een onderzeeboot jager A-klasse, dat dan weer wel.
    Heb wel spijt dat ik niet ben uitgestapt om foto's te maken in Rotterdam toen er een Beemster klasse voor de sloop in een binnenhaven lag!
    Enfin dan maar gezond verstand gebruiken.

    Ga met het door jou gemelde maar eens voorzichtig stoeien en denk ook best wel een paar keer op het gezicht te gaan.
    Door schade en schande wordt men wijs en alles is te leren toch?
    Nogmaals bedankt tot zover en verwacht niet direct actie foto's.
    Eerst maar eens uitvogelen waar er kwalitatief goed 'bouwhout' in de buurt (Harderwijk) wordt verkocht.

    Groet: Hans.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    10.190
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Hans, Denk dat ze op de Bedum niet zo blij waren met hun bezoek aan Groningen. Hartje zomer, warm en geen zuchtje wind. Toch zagen ze kans om bij het afmeren aan BB een fikse schram in de huid aan te brengen. Je keek zo op het blanke hout. Zijn eigenlijk geen schepen om op binnenwateren mee te manoeuvreren. Waren de motoren vanaf de brug te bedienen?Zat toen nog op de MULO. Als bezoeker mocht je los aan dek rond lopen, maar de ingang naar de MK was afgezet. Heb me op het achterdek door een vluchtluik laten zakken en werd beneden netjes rondgeleid door een machinist. Het hout voor de spanten heb ik gekocht bij Formido of Praxis. Was 3,5 mm triplex. Kun je zelf één of meerdere vlakke plaatjes uitzoeken. Heb de spanten met een paar latjes op de bouwplank geschroefd. Maar dat is wel zichtbaar in het bouwverslag. Je moet maar kijken of je tevreden bent met de houten romp, of dat je er een plug van maakt om een dun epoxy huidje over te trekken. Voordeel is dan dat je dan een romp hebt met optimale ruimte en ideaal om mee te gaan varen. Voor een statisch model is het niet nodig, maar bedenk wel dat er op termijn wel wat krimpscheurtjes in het hout kunnen ontstaan. Hikte in het begin wel tegen het werken met epoxy aan, maar achteraf gezien is het me ontzettend meegevallen. Kwestie van je goed voorbereiden. Maak desnoods een stappenplan. Die tijd betaalt zich dubbel en dwars terug. En veel bouwverslagen lezen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  5. fleur

    fleur

    Lid geworden:
    12 jul 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Harderwijk
     
  6. fleur

    fleur

    Lid geworden:
    12 jul 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Harderwijk
    Weet niet meer of er op de open brug een roer en motor console aanwezig was zoals in de stuurhut.
    Altijd bemand door een matroos (roerganger) en een machinist (o.a. mijn taak)
    Motoren 4X GMC 8 cilinder in lijn tweetakt diesels, twee voor de aandrijving en twee voor de 'paal' om een magnetisch veld te vormen.

    Zal eens wat verslagen lezen.

    Nogmaals dank voor de tips en tot later.
     
  7. Sjakko

    Sjakko

    Lid geworden:
    3 mrt 2022
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Sittard
    Hoi Femkeik heb net op navel models een bouwpakket gezien en gekocht van de dokkumklasse het is de hrms roermond
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    10.190
    Locatie:
    Oostvoorne
  9. Sjakko

    Sjakko

    Lid geworden:
    3 mrt 2022
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Sittard

Deel Deze Pagina