bouwdoos Prima II bij Conrad

• Topicstarter Topicstarter jaap
  • Startdatum Startdatum
J

jaap

Guest
Hoi,
heeft iemand ervaring met de bovengenoemde bouwdoos.
Is het goed te bouwen, vliegt het goed?
Gezien de prijs lijkt het me een interessante optie.
Echter heb ik op het forum hier geen gegevens over kunnen vinden.
Volgens Conrad is het natuurlijk een geweldig beginnerstoestel (logisch).

groetjes,
Jaap

He Jaap.
Ik heb geen ervaring met dit toestel
Maar het ziet er verder niet verkeerd uit.
Ook al is hij niet zo groot
Dus wel iets feller op zijn roeren denk ik.
Let wel er komen nog veel kosten bij he?
meestal zit er geen tankje wielen folie enz bij.
Die bij een arf model meestal wel bijzitten.
Dus staar je niet blind op de prijs
Maar het is wel beter om je model zelf te bouwen.
Je weet dan gelijk hoe hij in elkaar zit.
Je kunt dan eventule schade ook makkelijk repareren.
Ga wel regelmatig bij een club kijken.
Daar kan je veel leren.

Ik ben zelf altijd nog al gek van een charter, maar dat komt omdat ik daar jaren plezier van heb gehad.

Hoi Bertus,
Ja, ik weet dat er wel wat dingen bij komen.
Verder ben ik niet van plan om helemaal zelfstandig iets te bouwen.
Ik heb het voordeel dat ik een collega heb die instructeur is bij de club waar ik wil gaan vliegen.
Dus ik zal hem zeker om raad vragen.
Ik was alleen op zoek naar wat ervaring met dat vliegtuig, want inderdaad kost het bijna niets en vind ik het bouwen ook leuk, niet alleen het vliegen.

groet,
Jaap

Een clublid heeft de Prima II van Conrad gebouwd en gevlogen. Als ik het me goed herinner was het hout hard en zwaar. Ook het stanswerk was niet fantastisch en de passing liet hier en daar te wensen over... Om te beginnen met vliegen is het niet echt een geweldig model omdat het toch wat vlotter vliegt en je met ailerons stuurt. Als eerste model is de Charter toch beter zoals Bertus al aangeeft, heb je voorheen al gevlogen dan is de Prima II een goede optie, al moet je bij de bouw wat meer aandacht besteden...

Aanbevolen motoren voor beide modellen; OS 25FX of iets in die trant.

ik weet niet wat een robbe charter nu kost?
Die heb je in bouwdoos en arf.
De bouwdoos heb ik vroeger diverse keren gebouwd.
En ik vind het ook nog steeds een leuk vliegtuig om te zien.
En ik weet niet hoe oud dat het model al is.
Maar het is een zeer goedmoedig beginners model.
en het ziet er ook als en vliegtuig uit.
Als de prijs niet ver uit elkaar ligt, zou ik voor een charter gaan
Maar dat is mijn persoonlijk gevoel hoor.

afb4994.jpg

Bertus,
Minimaal verschil is volgens mij 20 euro of zoiets.
Maar bij de charter bouwdoos zitten ook geen accessoires volgens mij.
De ARF versie is helemaal aan de dure kant, dan zou ik liever voor een Calmato gaan.
Ik wil alleen wel een trainer met rolroeren om te beginnen.
Lijkt me om te starten iets moeilijker maar sneller om door te groeien.

Groetjes,
Jaap

@Jorrit

Jorrit, bedankt voor je info.
Dat was ik aan het zoeken.
Zoals ik in mijn antwoord aan Bertus al aangaf gaat mijn voorkeur wel uit naar een trainer met rolroeren.
Maar ik denk dat ik toch op mijn gemak verder zoek, in plaats van de PRIMA te bestellen.

groetjes,
Jaap

Bouwdoos Charter kost zo'n €80,-. De ARF daarentegen €150,-. De kant en klare ARF vliegt erg goed en is zeer licht, maar bij het minste tikje of harde landing kun je hem afschrijven. De bouwdoos versie kan veel meer hebben. Bij de Charter bouwdoos wordt een hoofdlandingsgestel meegeleverd, verder is hij kaal. Accessories benodigd; Tank, neuspoot, 3 wielen, stuurstangen (Sullivan), kwiklinkjes, 4 meter Oracover en andere kleindelen...

De Calmato is een goed model, alleen moet je er niet zo'n Hype .46 motor bij nemen. Die zijn echt verschrikkelijk om af te stellen, onwijs geluid door de gedateerde uitlaattechniek en een relatief korte levensduur. Verder hebben de roeren wat aandacht nodig omdat ze vanuit de doos redelijk zwaar bewegen.

IKzelf heb nog een originele houtbouw Prima van Svensson die ik gebruik als kist om aan de jaarlijke clubwedstrijden (limbo enz.) mee te doen. Dat is een zeer goed vliegtuig met heel goedmoedige eigenschappen met een breed spectrum aan snelheden die het aankan. Het kan heel mak en tam vliegen met een 4 cc maar het is een hotrod met een 6,5 cc. (ik heb er één gehad met een webra speed 6,5 met pijp). Het ontwerp, aan de hand van Leon Janssens is reeds een 20 tal jaar oud.

Hoe die prima II zich gedraagt weet ik niet doch als het naar analogie van de originele is dan heb je zonder twijfel een goed vliegtuig vast die volgens mij wel gebruikt kan worden om iemand aan te leren waarbij de leercurve inderdaad wat stijler is in het begin. Maar nadien sta je wel een paar trapjes hoger natuurlijk.(Dit zonder de discussie nopens 2 assen of 3 assen te willen aanzwengelen, al heb ikzelf nooit gebruik gemaakt van een halve multi om te leren vliegen en dit ook nooit aan een beginner zou voorstellen om dat wel te doen, tenzij hij natuurlijk reeds zo'n toestel had aangeschaft).

Als je dan die aanbieding van Conrad ziet tja wat moet je daarvan denken. 49,95 Euro is niet veel geld dus moet je volgens mij ook niet zeuren als het stanswerk en het hout niet van de beste kwaliteit zijn.

Stevo

@Jorrit,

Weet jij wat voor motor erin zat bij de persoon op jouw vliegclub?
Op de website van conrad wordt dit namelijk al aangegeven:

"Voor de motor kan uit de volgende types worden gekozen: 3,5 cm3 voor de beginner 5,0 cm3 voor gevorderden als oefening met het rolroer 6,5 cm3 voor piloten die met een pijlsnel model willen vliegen."

Overigens heb ik eens op Ebay.de gekeken.
Daar kan je bij een modelbouwzaak reeds een ARF kopen inclusief een 6,9cc motor voor 125 euro, enige voorwaarde is dat je in Duitsland woont.
Toch eens informeren of mijn kennissen in duitsland een pakkettje willen ontvangen voor me.

groetjes,
Jaap

Back