Bouwdraadje: Een nieuwe OFA

Hi,

ik ben zover om de elektronica in te bouwen. Ik heb de vleugel op 2 pennen gezet, 71mm vanaf de voorlijst van de vleugel zoals op de tekening vermeld staat.

Met het schuiven van de elektronica moet ik het vliegtuig in balans krijgen. Moet het dan precies recht komen te hangen? Ik krijg het bijna niet voor elkaar. Als ik het spul neerleg valt de neus voorover en verschuif ik het maar iets naar achter dan komt de neus alweer snel omhoog.

Wat is de juiste methode om het vliegtuig in balans te krijgen?

mvg
jeroen

neus een beetje naar beneden laten hangen. Als hij idd op 2 pennen leunt dan luistert het idd heeeeeel erg precies maar je miet gewoon fiedeleflotsen tot hij zo hangt. Ik steun de mijne op duim en wijsvinger, Dat is iets minder precies maar das een keuze die je maakt en is voor mij precies genoeg

Ik zet mijn hellingDLG even hier omdat de OFA er van aan de oorsprong stond:

thumb_Foto%20187.jpg

gegevens:
span: 80cm
koorde aan de wortel 13,5 aan de tip 9
lengte: 70cm
profiel: AG03 naar AG11
gewicht: 145 gram
Ik heb in principe de OFAII vleugel gepakt, maar verkleint naar 80 cm met een vleugelkoorde aan de wortel van 13cm (om op de waardes van m'n plouf te komen), roeren van de ofa van de tekening over genomen, skysharkpookje lang genoeg om 30cm tussen hoogteroer en vleugelachterlijst te krijgen. Rompje heb ik precies om 4x110mah en pico4DSL ontvanger heen geplakt. Met daarin een protech 1044 servo voor de single pull.

Ik kon niet meer wachten op een tripje naar de winkel voor scharniertape dus met folie tijdelijke geplakt en vandaag op het strand voor het eerst echt gegooid en.........

hij vliegt goed!!!!! Waar ik het meest verbaasd om ben is dat hij bijna niet te overtrekken is.
Als ik heel langzaam meer up ga geven gaat hij langzamer en langzamer vliegen en de daalhoek wordt steeds ietsje steiler maar de neus zakt nooit. (tot ik ietsje meer dan een klein beetje rol geef, dat kiept hij wel rechtomlaag maar is niet zo gek)
Is dat de grote winst en de reden waarom AG03 tot AG11 zoveel gebruikt wordt? Ik ben iig diep onder de indruk!!

Zonder pen in de vleugeltip en met alleen SAL al erg hoog te gooien (ik heb nog niet eerder iets zo hoog kunnen gooien iig) na een half uur ook wat symptomen ondekt die 'echte' DLG-ers ook schijnen te hebben.
Nog 1 keertje dan.......oke...nu nog 1 keertje dan......hmm....dat kan toch beter....dit wordt écht de laatste.....

dit is leuk!!!!!!!!!!!

:)
Eergisteren was het hier ook jammer dat de zon alweer wat vroeger uit gaat. Leuk om te kijken tot wanneer je kunt herkennen of de kist nu naar je toe of van je af vliegt..
Erg verslavend allemaal.

normal_DSCN3076.JPG

Dit is hem dus geworden. Helaas liep de verf onder de tape door en heb ik geen mooie scherpe lijnen overgehouden maar dat mag de pret niet drukken. Wat vliegt dat leuk zeg!! Ik heb geen tijd bijgehouden, zal ook niet al te indrukwekkend zijn maar lol heb ik zeker! Ik zal nog veel moeten oefenen om de hele DLG-draai onder de knie te krijgen want zo heel erg veel hoger als met SAL komt hij nog niet. Desondanks heb ik al een beetje kunnen donderjagen: loopings, postief en negatief, rugvlucht, stallturns...en elke keer vergis ik me in hoe lang het door blijft vliegen.(bijna leuker dan op een duin staan!!!)

Groeten

Justus

ik heb er nu een paar middagjes vliegen op zitten en het wordt alsmaar leuker.
Daar het concept bevestigd is wil ik nu de puntjes op de i zetten en het hoogteroer is het eerste wat ik aan wil pakken.

Het torsieveertje doet precies wat hij moet doen, torsie maken. Veel te goed want hij trekt het hele hoogteroer zo krom als een hoepel.
Ik heb 0,3mm gebruikt en mijn hoogteroer bestaat uit 2 x 1 mm onder 90graden gedraaid op elkaar gelijmd. dit is klaarblijkeljk niet voldoende om recht te blijven. Hoe gaan jullie dit tegen?
Ik denk er nu over om 0,14mm carbon strip te gebruiken om hem recht en stijf te maken.

Wat doen jullie hiertegen?

Justus,

Ik denk dat je het pootje van het torsie veertje, wat in het het roer gaat, zo dicht mogelijk bij het roer hoorntje moet plaatsen.
anders wordt je roer krom getrokken. torderen.

Leuk dat je model zo goed vliegt met rolroeren.

Groet Arthur.

Ik heb hem zelfs recht onder het hoorntje gezet.
Het roer zelf blijft nu ook vrij recht, ik was niet helemaal duidelijk in mijn bewoording.
Het stabilo, waar het andere pootje van het veertje in zit, wordt aan die kant flink vervormd.
Ik ga zo een proefstukjemaken met balsa en 0,8mm triplex en carbon versteviging. kijken hoe sterk het kan worden

iemand nog ideeen voor het rechthouden van m´n hoogteroer?
anders toch vlak voor vlaardingen alsnog en nieuwe maken en er een stuurstangetje in te zetten i.p.v. een torsieveer want het is echt droevig om te zien

Back