Bouwen en Snijden van een Schuimvleugel

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door barthezzo, 18 jan 2008.

  1. barthezzo

    barthezzo Guest

    Beste mensen,

    Wij (Matthijs en Bart) waren al een lange tijd geintresseerd in het bouwen en snijden van een schuimvleugel.

    Na veel informatie bekeken te hebben, en idee'tjes opgedaan waren we van plan om te gaan beginnen aan een schuimvleugel.

    Wij zijn meteen met goedde moet naar de plaatselijke gamma gegaan om een plank schuim te halen, nu bleek dat het alleen werd verkocht in pakken van 5 dus dat maar gedaan!

    Eerst de mallen van een flying-V geprint en geprobeerd maar dat ging niet goed omdat, de mallen niet goed genoeg waren. en het was lastig om met zen 2e gelijk door het schuim te gaan.

    Toen hebben we zelf schetsen gemaakt van de vleugel en de mallen.

    [​IMG]

    De vleugel is ietsjes afgeleid van een Swift2 en dus loopt deze niet taps toe dit vonden wij mooier.

    Bij de 1e keer ging het wonderbaarlijk goed dit hadden wij niet verwacht en gingen met goedde moet door!

    [​IMG]

    We zijn toen door gegaan en hebben de 2 vleugel delen aan elkaar geplakt. Daarna hebben we verschillende wintips ontworpe en zijn we voor de puntige variant gegaan.

    We hebben toen alle schuimplaten snijklaar afgesneden en dan ziet dat er zo uit:

    [​IMG]

    Ook hebben wij een leuke naam bedacht voor onze schuimvleugel dit is geworden:
    Flex-Wing

    Het eindresultaat ziet er zo uit:

    [​IMG]

    Wij hopen hopen binnekort de maiden te maken als zwever en als gemotoriseerde
    Flex-Wing!!

    Voor info PB!!

    Groeten Bart en Matthijs(mattiejplane)
     
  2. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    he! gaaf. ik neem alvast een abbonomentje.

    weet je al welke setup erin komt?
     
  3. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    vermoedelijk komt er zo'n motortje in:
    https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5482# in combinatie met een 12A regelaar en een 2s lipo rond de 800mAH ons streven is straks ook om een makkelijk vervoerbaar maar toch leuk en spannend te vliegen model te maken, Het is namelijk zo al bart en ik gaan vliegen moeten we eerst een stukje met de scooter dus er zal ook een deelbare versie komen met afneembare wingtips.

    meer info volgt
     
  4. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    ah leuk,...

    kunnen jullie mischien een foto posten van de snijboog?...

    mike
     
  5. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
  6. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Leuk! Hopen dat het goed gaat vliegen! Ik krijg er stiekem ook wel zin in om zoiets te gaan doen...

    Ik PB ook nog wel voor die info... :D
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Flexwing? Ik hoop voor jullie dat-ie niet al te veel FLEX is, dat vliegt minder...
    Flexwing is wel al 35 jaar de benaming voor Rogallo-achtige deltavliegers (jeweetwel het soort dingen op mijn avatar). Ik zeg het maar even...

    Als ik die vleugels zo zie, komt het volgende bij me op: Als je die vleugelhelften met elkaar gaat verbinden met carbon pennen in carbon buizen, dan zou het ook mogelijk zijn om een vleugel te maken met 4 van die segmenten... je krijgt dan iets wat er uit begint te zien als mijn Yoda! Ja, een heel ander soort toestel, meer een zwever en minder een ragbak natuurlijk... Shampoflesje nodig?
    (En als je toch bezig bent: 6 segmenten? 8?) :infinity:
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2008
  8. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    Haha goed idee bart!! Alleen wij hebben die ruimte niet he .. en jij was diegene van de grote vliegtuigen ;) die naam Flex-Wing hebben we gewoon bedacht omdat we het een leuke en toepasselijke naam vonden maar we zijn kennelijk niet de enige :rolleyes:

    Ik heb hem net gewogen de twee vleugels aan elkaar + de wingtips wegen 60gr
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2008
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Je zou geen ruimte nodig hebben... iedere verbinding van 2 segmenten kan je afzonderlijk maken, een tafel van 2 segmenten lang is genoeg, vervolgens de tuin in om het allemaal aan mekaar te steken...
    Een Schuimyoda.
    Stel je toch even voor dat je een vleugel maakt van een stuk of 8 van die parten. Wat zijn ze per deel, 50 cm of zo? 4 meter span, netto gewicht minder dan 500 gram...
     
  10. barthezzo

    barthezzo Guest

    dat is natuurlijk wel erg leuk!
    mischien dan maar keer even proberen.

    jij met je span. :p hahah;)
    aju
     
  11. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    dan moet er wel veel versteviging in , ... dan is denk ik het ``lowbudget`` idee van zo`n vleugeltje wat weg......

    mike
     
  12. barthezzo

    barthezzo Guest

    Maakt toch niet uit:D?
    Alleen maar leuk:p

    ik ga binnekort wel even kijken hoe het is als je nog een vleugel er aan doet, (iets langer dus)

    ben benieuwd!
     
  13. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    Morgen even snijden? we zullen dan ook een fototje posten!
     
  14. barthezzo

    barthezzo Guest

    Zeer goed plan! :D
     
  15. barthezzo

    barthezzo Guest

    Als we morgen de voorgesneden blokken allemaal snijden(wat overigens niet eens zo veel werk is)
    hebben we ongeveer 10 Flex-Wing's liggen :D
    hahah
     
  16. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    niet eerst eens kijken of ze goed vliegen? :p

    Verder veel succes! En vergeet geen detailfoto's te maken hé :p Dan weten wij ook meteen hoe het moet!

    Igor
     
  17. barthezzo

    barthezzo Guest


    over dat vliegen word binnekort snel getest, en ja over dat snijden, het gaat zo makkelijk en snel dat ik het gewoon helemaal niet erg vind,

    We zullen zeker veel foto's plaatsen;)
    komt goed.


    B.v.S
     
  18. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    gaan jullie deze Evt deze vleugels nog verkopen, ik denk dat daar wel een hoop animo voor is (ik kan het weten)


    Skyhigh
     
  19. barthezzo

    barthezzo Guest

    Vertel... :p
     
  20. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    ik wil er wel een kopen/krijgen ;)


    Skyhigh
     

Deel Deze Pagina