Jullie denken waarschijnlijk dat er de afgelopen weken niets is gebeurd , maar niets is minder waar. Ik heb zelfs een hoop gedaan , maar veel werk wat oninteressant is om te melden.
Hier dan een update.
De houders voor de spindle heb ik wat aangepast voor 2 lasers ( verderop een foto).
Dan alles losgemaakt en van elkaar gehaald omdat ik niet tevreden was met de nauwkeurigheid. Met een "speciale" geleende lineaal die 100% recht zou moeten zijn , gekeken of de rails recht was , en dan op een bedje van epoxy gelegd. Paar dagen laten uitharden en dan met de meetklok de andere rails uitgelijnd in hoogte en afstand , ook op een epoxy bedje gelegd en na een paar dagen vast gebout.
Als laatste de kogelomloop spindle uitgelijnd.
Hetzelfde met de X-as gedaan , dit was wat moeilijker omdat de afstand tussen de 2 rails zo groot is. Met een stalen buis opgelost en veel gemeten en nog eens gemeten , daarna gechecked , opnieuw , opnieuw en opnieuw totdat ik minder als 4/100 over de totale lengte van 1,5 meter had.
Ook voor de 2 kogelomloop spindels:
Bijna een hele week mee bezig geweest dit uitlijnen ... maar het heeft zijn vruchten afgeworpen, het draait/loopt/rolt/glijd nu erg soepel allemaal.
Daarna de Z-as geplaatst:
De 2 lasers gemonteerd , zodat ik op hoogte kan bepalen waar de frees het materiaal gaat raken.
En gisternacht een begin gemaakt om de bekabeling te ordenen:
Heb wat heen en weer getest, snelheden tot 5000mm/min en acceleratie van 200mm/s2(gloof ik) en het loopt allemaal als een trein. Wel ga ik de maximale snelheid begrenzen tot een 3500-4000 mm/min, dat zal snel genoeg zijn. Frezen zal toch nooit sneller gaan als een 1200-1300 mm/min.
Het einde begint te naderen :lol: ... eindelijk.
Volgende week als ik weer terug ben van m'n werk eens kijken of ik de spindel aan de gang krijg ( ook aansturen via USBcnc ) ... ik zie daar erg tegenop .. ik weet niet waarom , maar dat zijn een heleboel kabels van en naar de VDF en die moet nog eens aangestuurd worden dmv van een apart printje

pffff ... maar we zullen zien ..... ik ben al zover gekomen.
Deze week eens nadenken over een bevestigingsplaat/opofferingsplaat/T-sleuven plaat . Ik denk dat T-sleuven wat te duur gaat worden voor 70x 120 cm. Dan zit ik te denken aan een 8 mm staalplaat , afvlakken op de machine en dan elke 5 cm ofzo schroefdraad tappen (M8 ?). Of eerst een MDF plaat en dan om de 5cm een inslagmoer erin slaan. Wellicht toch een T-sleuven plaat

. Of is er nog een andere /betere oplossing?
Ook een vacuümtafel ga ik ervoor maken ... iemand goede ideeën/voorbeelden hiervoor? Ik zit te denken aan een 5 cm holle (MDF) kast met in de lengte om de 5-6 cm banen, de bovenkant om de ca 3 cm een 8mm gat. Die banen kan ik dmv een ventiel apart dichtdraaien,om geen vacuüm te creëren waar geen te bewerken materiaal ligt. Probleem is natuurlijk de opofferingsplaat .... Of is daar ( tegenwoordig) ook al een mooie oplossing voor.
Laterz!,
Cor