Bouwen van een CNC-frees

Een frees met de spiraal de andere kant op ? Die drukt het materiaal altijd naar beneden ?

(Het is maar een idee. Iets wat ik wil proberen omdat ik hetzelfde soort werk wil gaan doen met mijn frees in aanbouw)
 
@ Martkrui : dat zou betekenen dat al het zaagsel onder het materiaal geduwd wordt. Het zaagsel moet afgevoerd worden, met het afvoeren komt wilt de "dunne"plaat mee omhoog.
 
je krijgt te veel lek na een bepaalde hoeveel heit vrees werk vermoed ik waar door de plaat loskomt.
ik zou deel voor deel doen en die weer af dekken als je er klaar mee bent zo verlies je minder onderdruk.
 
Het probleem is de veerkracht van het vliegtuigtriplex, als het niet zo vlak is als een spiegel. Ik had er al last van bij de eerste frees-sneden.

Of ik moet veel mee vacuümkracht hebben of iets wat de plaat lichtjes naar beneden drukt/houdt
 
Als je het wilt aandrukken zou je ook twee rollers kunnen laten meelopen met de brug. Een voor en een achter de frees. Rollers zijn dan even breed als je machine en gaan alleen voor en achteruit.
 
@ Martkrui: dat is een briljant idee... dat ik daar zelf niet op kwam :-)

Ik zat de hele tijd te denken aan een systeem wat in alle richtingen meedraaid , maardat hoeft natuurlijk niet als die op de Y-as bevestigd wordt.

Thanks,
Vanmiddag eens kijken of ik dat met spullen die ik hier heb kan realiseren .

Cor
 
Je kan ook 1 brede rol onder je support bevestigen die door het eigen gewicht de boel naar beneden drukt.
 
Bij de professionele portaalfrezen gebeurd dit door de afzuigborstel.
Een kortharige stugge borstel die afzuigt en aandrukt.
 
De roller leek mij de makkelijkste en mooiste oplossing , zeker omdat ik hier nog een paar mooie rollen had liggen. Na wat passen en meten toch maar niet gedaan , er ging teveel van m'n werkruimte af, dat vind ik zonde.

Dan wat gebasteld ( zoals ze dat hier in oostenrijk zeggen) , had nog wat onderdelen hier liggen met wat lassen, hardsolderen kwam ik tot dit fabrikaat:
full


full


full


Ik zet dit hulpstuk met 4 sterke neodym magneten vast. Met wat testen ( zonder daadwerkelijk te frezen) zag het er goed uit , het wieltje gaat overal goed mee, bijna 3 cm hoogteverschil kan die aan en gaat gemakkelijk over "obstakels".

full


Daalk de rest van de spanten frezen voor de Lavochkin, en kijken of het daadwerkelijk werkt , en of 1 wieltje genoeg is , wellicht moet ik er aan beide zijde eentje doen.

Wordt vervolgd......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En een filmpje:


Ben er erg tevree mee , ik ga er nog wel eentje maken voor aan de andere kant .... voor de zekerheid :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, .... ik zit met een probleempje.

Een tijdje geleden is een van de ( goedkope) proximity switchen kapot gegaan:
damencnc.com - Schakelaars & Sensors etc

En heb 2 van deze gekocht ..... schijnen beter te zijn:
damencnc.com - Schakelaars & Sensors etc

Deze wil ik op de X-en A-as plaatsen ( Tandem-as).
de 2 oude op de Z-en Y-as heb ik eventjes losgemaakt voor het testen.

Maar ik kom er niet uit, het werkt niet.
BN-bruin = +
BU=Blauw= -
BK, de zwarte komt op 1 van de home aansluitingen op USB cnc.

Dan in de setup heb ik de automatische "setup" gekozen.
Als ik een stukje metaal voor de nieuwe sensor hou dan brand het lichtje op de sensor zelf , maar USB-cnc reageer niet.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Bedankt,
Cor


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb net sensors ingebouwd in mijn CNC, met mach3 op een AKZ250 print.
in mach3 moest wel elke sensor aan een pinnummer worden gekoppeld en active low or high worden gezet.
Bij mij werken ze nu behoren.
 
Ah ... fout is gevonden ... via het cnczone.nl forum:

Je oude proximityswitch is een NPN type en de nieuwe is een PNP type. Voor CPU4 zou je een NPN moeten hebben met een PNP zou je zelfs de input van je CPU4 kunnen opblazen. De input is voor 5V bedoeld. Je voeding voor die switch is vast 12 of 24 V en een PNP schakelt die voedingsspaning op de output. Een NPN switch schakelt naar de 0V.


Cor
 
Hmmm lijkt me onbruikbaar voor je
1. PNP-type dat is riskant voor je USBCNC-boardje (zoals je zelf ook al citeert).
2. Operating voltage=10-30V, en de betreffende ingang op je USBCNC-board overleeft meer dan 5 V niet ...

Heb je je board al opgeblazen (met meer dan 5 V)? Ik hoop van niet voor je ...

Succes,
Dirk.
 
Back
Top