Bouwen van een Fieseler Storch van Avio Modelli

Beste bouwers,

Ik ben momenteel dit toestel aan het bouwen en ik moet zeggen, dat de bouwbeschrijving en de bouwtekening
weinig zeggen over hoe het nu precies moet. Misschien zelfs ronduit slecht te noemen,
Ben geen beginnende bouwer en kan veel zelf invullen, maar soms heb ik geen notie hoe het moet.
Hoe is het bv. met het vervangen van een servo of problemen met de tank, als het toestel in elkaar zit ?
Ik zou iedereen, die dit toestel al gebouwd hebben, willen vragen om hun ervaring te willen geven en wellicht
foto's te sturen van details.
Ik zou hier enorm mee geholpen zijn.
Zijn er mensen , die er mee vliegen , zodat ik eens kan komen kijken ? Ik woon in Nijmegen.
Ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groeten,

Tom Bootsman (PHTB)

Hoi Tom,

Kan je misschien wat foto`s laten zien van de bouw en je problemen?
Dan kunnen we je misschien zo ook helpen, ondanks dat we de Aviomodelli Storch niet zelf hebben gebouwd...

Het is een prachtige kist en je problemen moeten eenvoudig op te lossen zijn.
Er vliegen er heel veel van rond.

Groeten, Ramses

Hallo Ramses,

Bedankt voor je reactie, maar ik denk, dat het alleen op te lossen is met mensen, die het toestel kennen en gebouwd hebben.
Groet Tom

Oplossingen voor servo's zijn er allerhande. Heel goed internet afstruinen op plaatjes. Vergroot je inzichten.
Deze kist is vaker gebouwd. Er moeten toch voorbeelden op internet staan?
Kom je in de problemen met taal, via Google vertalen kom je een heel end.
Beste is dan om vanuit een taal, naar het Engels te vertalen. Anders gaat het van Italiaans, naar Engels, naar Nederlands...en komt er gort uit...

In Italië heb je het Barono Rosso forum. Staat daar wat op? RC-Groups?

Iedere kist heeft soms wel iets bijzonders, maar meestal zijn de problemen vergelijkbaar met andere oplossingen.
Tankproblemen? Kan niet moeilijk wezen. De wereld is zeer knedbaar in modelbouwland.
Bijtijds een tankje bestellen van voldoende inhoud. Lindinger Oostenrijk heeft mooie tankjes. Bijkans 260cc volstaat. Zeker als je met een kleine viertakter zou gaan tuffen? En daar van uitgaan in de bouwfase. Vroegtijdig passen.

Ik teken de aanpassingen altijd even uit. Schuifmaat er bij. En met karton pasmodelletjes maken. Daar na omzetten naar definitief.

Tankjes kan je ook goed inpakken en locken met polyetyleen verpakkings schuim. Tref je vaak bij huishoudelijke apparaatverpakkingen. Kan je snijden en uitzagen met figuurzaag...

Zie hieronder.... mijn LifePo4 ontvangeraccupakkethouder... Uit datzelfde schuim. Het kan geen kant uit. Zit tussen vleugel en spant klem. Gewoon met dichstbijzijnde grijpgrage gereedschap uit gesneden.
Eerst even maskertje gemaakt uit karton, netjes gemeten met schuifmaatje... schaartje erbij... knipperdeknip... een sjabloonje... Daarna uitgehold... zodat het pakketje er in paste. Zo maak ik ook per gelegenheid een tankhoudertje als het moet. Methode is 'kijk-en-flans-on the-fly'.

Hopelijk zo een steuntje in de rug?

Het accuhoudertje... Cloud Dancer 60

DSC_2803-LR.jpg

In de Coud Dancer ook een nieuwe Kavan tank in verzonnen... dit was een proefje, later weer aangepast. Er zat overigens een lang niet zo een grote 'stortbak' in. Thans 400cc alcoholica voor een gulzige OS50SX zuipschuit. Mat tape en schuim mooi fix in het compartiment. De motorophanging was ook reeds in een beginstadium van geïmproviseerde verzonnenheid... Dat maakt het zo leuk... alles tweaken naar eigen wens...

DSC_2314-LR.jpg

Wellicht geen schoonheidsprijs... maar het werkt uitstekend. Geen bellenvorming door trillingen... Het schuim laat zich goed bewerken.

DSC_2375-LR.jpg

Welnu... tot zovers...
Ik weet zeker dat het je gaat lukken!
En dus... vooral 'voor wat het waard is'.
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Hallo Bas,

Leuk om weer iets van je te horen. Van dit toestel zijn er meerdere gebouwd en daar vind je ook afbeeldingen van op het internet. De foto's, die ik dan zie, lossen mijn probleem niet echt op, de meeste geven geen details. Dan is nog het probleem dat er waarschijnlijk met de vertaalmachine is gewerkt en daardoor heb je soms onbegrijpelijke zinnen en staan er gewoon fouten in. Diezelfde klacht hoor je ook van de Ned. bouwers.
Aan creativiteit en oplossingen bedenkend ontbreekt het bij mij niet , alleen is de volgorde van het bouwen nodig om niet voor verrassingen komen te staan.
Later kan je er meestal niet meer bij. Ook is de kwaliteit van het balsa niet best. Ontbreken er onderdelen.
Tot nu toe vorder ik wel, maar met de nodige chagrijn, maar laat me niet uit het veld slaan.Ik heb nl. de nodige tijd...........

Groet Tom

Back