Bouwen van een voerboot big hunter

Discussie in 'Werkschepen' gestart door heli pedro, 1 aug 2015.

  1. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    daarnet nog wat verder gezocht
    heb de boot zover gekregen hij voorwaarts gedoseerd vaart zo ook achterwaarts werkt het nu
    heb nu wel het probleem hij nog links om nog rechts bocht.

    pff telkens opnieuw proberen kabel zus kabel zo mix zo mix anders enz.
     
  2. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    heb hetzelfde nu bereikt zonder de vmixer ertussen in de v mix functie van de zender.
    en dat dit met servo zo lukt eens je regelaars aan sluit gaat het mis.
     
  3. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Als vooruit en achteruit kloppend is en je links en rechts omgekeerd werkt, dan dien je de kanalen van de regelaars aan de ontvangerkant om te wisselen.
     
  4. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    hoi marten
    nee de boot vaart nu zowel met v mixer als gemixt in de zender rechtdoor en acheruit gedoseerd
    hij bocht nog links nog rechts.
     
  5. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    probleem opgelost ben gestart in nieuw programma in de zender zodat alles neutraal stond en na 15min klaar ermee heb de v mixer gebruikt die ik kocht.
    bootje heeft gevaren op men vijver hier thuis.
    eind de week varen op grotere plas en dan nog wat met het eind punt spelen wand voorwaarts gaat het heel rap en zo rap hoeft het nu ook niet.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  6. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    maand terug boot gebruikt om te vissen paar keer gevaren en opeens volledig ontregeld.
    heb er terug naar gezien nu krijg langs geen kanten terug die mixer in orde met de regelaars kaartje erbij gehaald alles gechekt staat gelijk.
    regelaar manueel op zender gezet dus stick onder gezet aan gelegd en stik naar boven terwijl hij piept zo is kanaal volledig uitslag gekent voor de zender dan de regelaars terug op de mixer werken weer niet gelijk..
    als je ze apart laat gaan zit verschil in de moters
    ene moter werkt gedoseerdt voor en achter waarts
    andere moter werkt gedoseerd voor en fulle throtle achterwaarts.
    hoe dat kan geen idee maar begin stillekes aan groen te worden moters varen prachtig maar zo omslachtig om te regelen ofwel licht het aan mezelf ofwel spelen de regelaars zelf met men voeten.
    met borstel motoren toch zoveel geen last als je stick eens verkeerd staat bij bruschless zit ge diirect in de programma modus.

    wie weet waar men probleem zit nu wand heb nieuw abbo en ha wekelijks varen nu.
     
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Pffffff lastig te lezen met de nieuwe smartphone spelling.
    Me, moter, wand, er is bijna geen touw aan vast te knopen.

    Maar alles, ik snap wat ge bedoelt, maar kan u helaas niet helpen.
     
  8. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    Vermoet een van de regelaars stuk is.
    Vandaag heb ik de regelaars één voor één op kanaal gezet zonder de mixer ertussen.
    zo gas 0% en 100% bepaalt.
    De ene regelaar blijft zowel vol gas als vol achteruit gedoseert werken de andere regelaar vol gas gedoseert achteruit volle gas.
    zelfs als ik de regelaars op hetzelfde kanaal calibreer.
    Beide staan ze gelijk ingesteld .
    De moter waar de regelaar niet gedoseerd werkt blokeerd ook af en toe bij gas geven dan staat de moter te ronken maar draaid niet de andere moter doet dit niet, ook heb ik vandaag op dezelfde regelaar een zekering die sprong.
    Wie heeft raad

    mvg pedro
     
  9. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    vandaag nog eens de handleiding erop na gelezen eerst vertaald naar nederlands wand duits is niet datte..
    wat bleek zender werd verkeerd gecalibreerd ik werkte van stick onder naar boven om de 100% range te meten, de handleiding zegt dit van boven naar onder moet en midden stick.

    zo gezegd zo gedaan en boot werkt direct perfect.
    heb nu de reverse aangepast naar 100% trohtle ook en zender beperkt zowel voor als achter op 85% anders word de romp in achteruit onder water getrokken.
    eindelijk van weekend gaan we ermee aan de slag kunnen hopelijk zonder problemen nu.

    mvg pedro
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  10. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Je wordt al een aardige techneut Pedro :) Vis en vaar ze!
     
  11. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    ja daar zeg je het vrijdag avond na eerste keer invaren is de boot gezonken er zat tussen romp en deksel ergens weinig kit met als gevolg lek door de zwaardere lipo erin voor de eerste maal zo water gemaakt en blup, gister avond hebben we hem opgedoken deze morgen heb ik de romp leeg gemaakt elektronica start dus terug van nul, enkel men moters leds en romp zijn nog bruikbaar de rest is vuilbak.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De wraak van de vissen.

    Door de NL&B Graupner/SJ, Robbe/Futaba, Multiplex/Hitec en Simprop servicedienst
    Modelbouw FAQ's
    → RC Techniek en elektronica
    → Apparatuur heeft zwemles gehad
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2016
  13. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    na jaartje gebruik af en toe denk ik er sterk over om een nieuwe romp te gaan bouwen de reden is de voorzijde is onderaan bol afgewerkt in plaats van in een hoek waardoor de boot veel water verplaatsing heeft vergeleken met modellen die een scherpe boeg hebben.
    ook is de romp iets te zwaar nu te dik gemodeleerd.
    de boot vaart met zen bruschless setup wel super hard en daarom is de gas beperkt naar 85% van zen capaciteit met 60mm schroeven,
    in de nieuwe boot zou ik liever gebruik gaan maken van groter schroeven 75a80mm de reden is dat de moters op hogere toeren wel redelijk wat kabaal maken als ik dus grotere schroef plaats wat mogelijk moet zijn regelaars worden niet echt warm en zijn zelfs niet gekoeld kan ik het toerental zakken en zo de boot stiller maken.
    dit vergt dus een nieuwe romp.
    denken jullie dat kan grotere schroeven gebruiken met het type moter erin zit.als ik dus men toerental nu al op 85% kan zetten en de boot snel genoeg vaart voor wat hij kan dienen en de regelaars licht warm worden.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Een goede, efficiënte voortstuwing van een schip is een subtiel samenspel van rompvorm, motoren en schroeven. Een voerboot is geen raceboot. (tenminste... dat denk ik) Langzaam lopende motoren van voldoende sterkte en grotere schroeven met de juiste spoed kosten je over het algemeen minder vermogen dan kleinere, sneldraaiende motoren met kleinere schroeven. Maakt ook nog eens minder lawaai ook.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Pedro, Zou eerst eens proberen wat er gebeurt bij een zo laag mogelijk toerental. Willen de motoren echt langzaam draaien en worden ze dan warm? Sommige brushless motoren vinden het niet zo fijn om langzaam te draaien of komen dan slecht op gang. Ook schijnt bij laag toerental de warmteontwikkeling toe te nemen. Beter dat met deze schroeven eens uit te proberen dan later ontdekken dat het niet (echt lekker) werkt. En waardoor wordt het geluid veroorzaakt? Slechte uitlijning, trillingen, onvoldoende smering, onbalans in de schroeven, frequentie van de regelaars, cavitatie aan de schroeven? Probeer eerst uit te vinden waaraan het probleem echt ligt. Waterverplaatsing heeft niets met de vorm te maken. Door een scherpere boeg wordt de stroming wel anders. Kun je geen nepboeg(en) maken. Puntvormig met zoveel drijfvermogen dat de boot niet achterover komt te liggen. Eventueel de bodem schuin tussen deze stevens optrekken. Zo vind je dan het optimale model voor een nieuwe boot. Succes ermee. Gr. Klaas.
     
  16. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    waaraan het licht geen idee de motoren maken een zoemend geluid en dit versterkt naargelang het toerental omhoog gaat.
    schroeven zijn gemonteerd na toekomen dus niks mee gedaan.
    er zit vet in de as koker of er genoeg in zit geen idee lekken niet.
    askokers zijn van abs dit beweegt wel iets heb ik ondervonden heb intussen nieuwe besteld met roulement en smeer nippel en in alu 10mm koker
    onbelans zou wel eens kunnen soms slaat een van men schroeven tegen de koker aan als de moters op toeren komen
    op 85% van hun vermogen zender laat 120% toe vaart de boot snel genoeg naar men normen en dit met de 60mm schroeven ik nu heb.
    motoren draaien dan ongeveer een 4000 toeren volgens de telemetry sensor die erop gemonteerd zit

    zal strak misschien nog eens proberen op een laag toerental te laten draaien terwijl de boot open is kan dan voelen hoe of wat
    regelaars worden niet water gekoeld en ook motoren niet gewoonweg omdat ze enkel handwarm worden
     
  17. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
  18. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    zou zoiets worden bovendek wel anders maar de 2 drijvers dus schuin van voor en zelfs iets spitser
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    volgens mij moet je schroef wel onder de drijvers uitkomen en niet er net achter
     
  20. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    de drijvers worden schuin gezet is een tekening van google de boot nu heb is ook zo de laatste 12cm van de drijvers gaat schuin naar de schroef toe.
     

Deel Deze Pagina