Hoi,
Het is weer tijd voor het vervolg.
Maar de vragen.
@ tom
De kleuren in de vorgelat zijn pigmenten die er zijn in verschillende kleuren,en die je dus mengt met blanke vorgelat T30 maximaal zo,n 15%.
De mengverhuoding epoxy/aerosil in voor mij een gevoels kwestie dit doe ik al zo lang dat ik de verhouding niet afweeg.
Het belangrijkste is dat het dik genoeg is zodat het niet van je liggers afloopt,maar niet zo dik dat het niet meer lijmt er moet een lichte glans opblijven.
Het rode schuim is geexpandeerd pvc schuim dit komt onder vele namen zoals conticell,herex,klegecell,enz(ik heb dit schuim wel op verzoek)
De leidingen die je ziet zijn voor het vacuum het word aan de neuslijst en aan de achterlijst op twee punten afgezogen.
Voor de spuitzak zie de foto het zijn pe zakken waarvan je het puntje afknipt afhankelijk hoe groot je de rups wilt hebben.
Okee de vleugel laten we even we gaan door met de romp.
daar deze voor F5b is word dit een romp gebouwd onder vacuum in glas/carbon/kevlar.
De romp word bij de vleugelfairing extra versterkt met carbon roving daar deze plaats zwak is door de uitsparing voor de vleugel,en hier de bevestiging is van de vleugel op de romp en ik deze twee graag bij elkaar houd tijdens het vliegen.
Ook worden de hoekjes gevuld met ingedikte epoxy,zoals rond de nacaducts.
Hierop komt dan de eerste laag glas dit is een 110grams atlas weefsel welke zeer fijn is en zich gemakkelijk laat plooien in de hoekjes.
Ik doe dit met redelijk wat hars omdat dit sneller werkt en er nog een laag volgt in kevlar.
Nu dus verder met het kevlar dit is een 160grams weefsel,hieronder zit nog een strook carbon weefsel welke loopt van achterlijst tot aan het motorschot,dit om er een super stijf geheel van te maken.
Als het kevlar is aangebracht in de rompmal dan volgt het afknippen langs de mal.
Hiervoor gebruik ik een speciale gebogen proton schaar,deze heeft een keramische oxide laag welke zeer hard is waardoor zelfs kevlar makkelijk knipt.
Boven de romp is m,n glas schaar te zien,ik gebruik dus twee scharen een voor glas en een voor kevlar.
Als het klaar is ziet de romp er zo uit ,netjes afgeknipt langs de rand en gereed voor het vacuum.
Hierop dan weer teflon weefsel met daarop papier om het teveel aan hars op te nemen.
En gelijk word het weefsel laminaat in de mal gedrukt,je ziet op de foto al plekken in het papier komen van de hars die naar boven komt.
Morgen weer verder,plicht roept.
groeten ruud