Bouwen vanaf tekening.

• Topicstarter Topicstarter MM Tromp
  • Startdatum Startdatum
M

MM Tromp

Guest
Hallo allemaal.

Ik heb zojuist de tekening van de Piccco (zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1082) binnen gekregen, wat tevens mijn eerste model wordt dat ik vanaf tekening ga bouwen.

Nu zit ik met de vraag wat de beste/makkelijkste manier is om de tekening over te zetten op het balsa, om zo de profielen uit te zagen.

Ik zie jullie tips graag tegemoed.
Alvast bedankt.

Hallo Henk,

ik doe dat meestal door te prikken met een naald.
Geleerd op de kleuterschool :wink:
Tekening op het balsa en dan doorprikken.

En kleinere delen copieren op A4 (A3) en dan uitknippen.

Succes ermee!

Groeten van Frank

heb ook wel eens de tip gehoord van kopieeren en met een folieboutje de inkt overzetten op het hout. gewoon de tekening overstrijken.
maar gebruikzelf meestat de kopieer en plak methode zoals frank net schreef.

groet,

Vinze

Henk,

Carbonpapier op het balsa leggen, daarna je tekening erop spannen en evt ter bescherming van je tekening doorzichtig papier ofwel zg rijstpapier erop. Dan "eenvoudig" de onderdelen zo nauwkeurig mogelijk overtrekken. Deze methode wordt al heel lang toegepast en werkt nog steeds goed. Bij kleinere onderdelen wordt inderdaad ook wel een kopy gemaakt die je vervolgens op het balsa kunt leggen waarna je het onderdeel kunt uitsnijden.

Of-topic: Dit model is relatief klein. De ontwerper/auteur van FMT geeft in de bouwbeschrijving aan dat nauwkeurig werken voor dit model een absolute voorwaarde is. Als dit je eerste model is wat je gaat bouwen zul je hier zeker extra aandacht aan moeten schenken.

Succes.

Ik heb de ribben-tek van de Piccco ingescant en uitgeprint... uitgeknipt, opgeplakt, uitgesneden en op maat geschuurd... 2e stukje balsa ertegenaan, boutjes er doorheen en die ook op maat snijden/schuren

voor de middenvleugeldelen even een malletje maken
http://members.lycos.nl/modelvlieg/piccco.htm (hier staan wat foto's, let niet op de site layout enzo... site is nooit afgemaakt en ben er nou niet bepaald trots op :wink: )

mschn heb jij er nog iets aan...

Vinze zei:
heb ook wel eens de tip gehoord van kopieeren en met een folieboutje de inkt overzetten op het hout. gewoon de tekening overstrijken...
Niet alle kopiëermachines kopiëren/vergroten/verkleinen horizontaal en verticaal even veel.Eerst een testkopie maken van twee bekende maten (loodrecht op elkaar tekenen) en dan nameten.

wat dacht je van een malletje maken van redelijk hard hout, met de figuurzaag, (van de ribben) op balsa leggen en simpel potlood eromheen, natuurlijk heb je dan een iets grotere rib dan je mal (podlooddikte enzo) maar als je dit zo doet voor alle ribben is er niets aan de hand, moeten wel alle ribben even groot zijn, anders blijf je zagen....... (balsa mal kan ook, hier kun je alleen niet omheen snijden, dit gaat nog sneller maar er is dan veel kans op fouten en je balsa mal zal steeds kleiner worden...... :oops: )
:arrow: de gemakkelijke/snelle manier, mijn manier.....

Ik kopieër de tekening altijd op A4 formaat, knip dit uit en plak de tekening met Pritt op het te bewerken hout. Beetje snel zagen en je kunt het simpelweg lostrekken voordat de Pritt opgedroogd is... Werkt perfect!

...van m'n nieuwste bouwproject waar ik deze methode veelvuldig toe pas...

diamantsm_02.jpg

Inderdaad kopietje maken en op balsa plakken en dan uitsnijden. Alleen voor het plakken gebruik ik een spuitbus 3M lijm waarme ik de tekening inspuit. Op die manier kleeft de tekening zoals memoblaadjes aan het balsa en laat na verwijderen geen lijm achter. Werkt echt super.

zelf kopieer ik de tekening altijd 1 op 1. (heb je het origineel nog voor het geval dat je de kist om wat voor reden nog eens wilt bouwen) vervolgend knip ik de tekeningen van de ribben ruim uit en deze plak ik op een stuk triplex. op laten drogen en netjes uitzagen en schuren. er op zetten wat het is en je hebt een mooie mal. (kan weer van pas komen bij een volgende project) wat vierkantere dingen kun je gewoon over tekenen. met een geodriehoek en een goede liniaal kom je dan een heel eind.
suc6

hmmm,
Ben aan het proberen om spanten te scannen om dan uit te printen , knippen en op hout te plakken om dat weer uit te zagen/schuren.

De scanner die ik heb is een Brother MFC-590 , verticaal klopt de afstand, maar horizontaal scheelt het 2 mm op een afstand van 13 cm.

Met photoshop kan ik natuurlijk wel weer alles bijwerken, maar kan ik m'n scanner calibreren ofzo ? (gebruiksaanweizing zegt er niets over.)

Thanx, Cor

Cor als het goed is beschikt de bijgeleverde software over een optie om je scanner te calibreren. Desondanks kan er toch altijd nog een onnauwkeurigheid inzitten.

Zelf maak ik altijd gebruik van carbon-papier om spanten over te nemen, en vervolgens uit te zagen.
Voor de ribben maak ik ook gebruik van carbon om het op een plankje triplex te krijgen en vervolgens uit te zagen om als 'mal' te gebruiken voor de balsa ribben. Werkt perfect. :D

Heb brother vandaag gebeld, en hun antwoord was:" daar is niets aan te doen, dat wordt gedaan om vervalsing van bijvoorbeeld geld tegen te gaan".
Maar het gaat goed als ik het ingescande A4-tje in de breedte 1% verklein.

Ik laat mijn tekening altijd in z'n geheel kopieëren bij een professioneel kopieëer bedrijf. Ik laat dan 2 kopieën maken. 1 knip ik in stukken die ik op het houtplak om daarna alles uit te zaken of snijden. De tweede kopie gebruik ik om op te bouwen eventuele vergroting of verkleinig is dan ook bij die tekening gebeurt zodat het niets meer uitmaakt. Ook voor het vliegen maakt het niet uit als je vliegtuig een paar milimeter groter of kleiner is geworden.

@ernst:

het is inderdaad een goede gewoonte om de tekening te kopieeren en alle onderdelen uit te knippen. dit is de meest makkelijke manier, ander moet je ales op gaan meten en over tekenen. en als je die tekeningen besteld dan zijn het toch ook kopieen? dan zit daar ook al een kleine afwijking in.

Back