Bouwen vliegdekschip

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door nick klomphaar, 12 sep 2017.

  1. nick klomphaar

    nick klomphaar

    Lid geworden:
    12 sep 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    laren
    De motoren komen achterin dus ruimte is er wel
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Sailwinch servo is bedoeld als "lier" voor de schoten van een zeilboot. Niet geschikt als roerservo.
    De regelaar is een regelaar voor borstelloze motoren, (dat staat er ook op: Brushless) niet voor de motor die je in je vorige posting had staan.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    8 kilo?? Hoe heb je dat "berekend"?
     
  4. nick klomphaar

    nick klomphaar

    Lid geworden:
    12 sep 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    laren
    Niet echt berekend maar gewoon gegokt. De motor die je eerst zag word hem niet. Ik zat te denken aan een watergekoelde brushless motor
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Sorry, ik haak af.
    Ik heb geen zin om vragen te gaan beantwoorden terwijl je duidelijk laat blijken jezelf niet (voldoende) in te lezen.
    Als je jezelf verdiept had in de materie, had je geen brushless regelaar bij een brushed motor laten zien, had je geweten wat de waterverplaatsing van je model zou zijn (dat kun je namelijk vrij makkelijk berekenen) had je gezien dat de getoonde servo een schootlier is, enz enz.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  6. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Oei Roel, heb jij hebt het niet met vallen en opstaan geleerd zeker
     
  7. nick klomphaar

    nick klomphaar

    Lid geworden:
    12 sep 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    laren
    Ik heb ook geen brushless esc laten zien en een brushed motor ik heb duidelijk gezegt te denken aan een watergekoelde brushless motor
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nick, je neemt veel te veel hooi op je vork. Leerzaam, zonder meer, maar jij kunt geen goede boot ontwerpen, want nul ervaring met boten, nul ervaring met elektro en nul ervaring met radiobesturing. Het heeft dan ook geen zin om met allerlei componenten suggesties te komen.
    Nogmaals, bouw een bewezen boot, daar zul je je handen al erg vol mee hebben, discussies en info genoeg hier op het forum. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, je hoeft de fouten niet te maken die anderen hebben gemaakt. Profiteer daar van.
    Dus wil je veel leren, met een enorm steile, dure, langdurige en frustrerende leercurve, door veel schade en schande, of wil je bouw en leren met vaarresultaat?
     
  9. nick klomphaar

    nick klomphaar

    Lid geworden:
    12 sep 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    laren
    Ik krijg al hulp van een docent dus dat is het probleem niet. Ik wil alleen zoveel mogelijk weten zodat ik als ik bij hem kom we er samen uitkomen en niet alleen hij omdat ik niks weet
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nick, Ik zou in alle rust dit topic nog eens doorlezen. Diverse personen hebben je goede raad gegeven, maar op één of andere manier schijnt dat niet bij je binnen te komen. Maak eerst maar eens een romp met schroefassen er in. Als die blijft drijven is het vroeg genoeg om te kijken wat er aan motoren etc. bij moet. Probeer je aandacht bij de romp te houden en laat je niet afleiden door een hoop reclame voor spullen waarvan je de helft (nog) niet begrijpt. Dus begin met een bouwplank en bepaal voor jezelf of je de romp rechtop of ondersteboven gaat bouwen. Met een mooie symmetrische romp heb je een goede basis om verder te gaan. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  11. nick klomphaar

    nick klomphaar

    Lid geworden:
    12 sep 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    laren
    Dan ga ik eerst de romp maken! Ik wil alles hier posten maar, moet ik dat in dit topic doen of een nieuwe aanmaken? De komende paar weken begin ik nog niet want ik moet eerst wat gereedschap hebben. Zat te denken aan een dremel, figuurzaag en schijfschuurmachine
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Nick,

    Die destroyer is als model een tuitelige boot, zorg er voor dat de opbouw zo licht mogelijk wordt, met voldoende ballast laag in de romp, anders krijg je een rampzalig vaarbeeld, vooral in snel gevaren bochten, zo'n rondspant zal rollen als een gek...

    Ik ben benieuwd hoe je het er vanaf brengt.

    Groeten, Jan.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb modelbouw met heel vaak vallen en minimaal één keer meer opstaan geleerd. En ik leer nog steeds.
    Ik wil mensen best helpen en behoeden voor de (kostbare!) fouten die ik ooit gemaakt heb, maar dan zou het wel prettig zijn als die mensen
    a) zelf ook wat zaken gaan uitzoeken en lezen (en niet alleen YT filmpjes zitten kijken en dan denken dat ze alles al weten)
    b) laten blijken dat ze iets met de raad die ze gegeven is, doen.

    Tot nu toe lijkt het op water naar zee dragen.
     
  14. nick klomphaar

    nick klomphaar

    Lid geworden:
    12 sep 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    laren
    Ik heb tot nu toe voor het tekenen sketchup gebruikt maar kent er iemand een gratis 2d tekenprogramma waarmee je ook op schaal kunt printen?
     
  15. nick klomphaar

    nick klomphaar

    Lid geworden:
    12 sep 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    laren
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb geen ervaringen met Sketchup buiten dat ik het één keer heb geprobeerd en toen snel weer terug ben gestapt naar mijn tried and trusted SolidWorks.
    2D pakketten: Bijna alle serieuze tekenpakketten zoals Illustrator kunnen wel wat jij wilt. Die zijn alleen vaak niet gratis, en hebben een flinke leercurve.

    Qua bootjes tekenen gebruik ik Delftship, dat is wel gratis maar ook niet erg eenvoudig, maar daar kan je de plannen als je klaar bent exporteren naar (een flink groot) plaatje en dat printen. Dan ben je al een aardig eind qua rompvorm, en hoef je alleen maar zelf te bedenken hoe je de boel in elkaar zet - en dus ook waar de uitsnedes voor kielbalken, stringers e.d. komen.

    MAAR

    Begin nou eens met een bestaand plan van een simpel bootje! Je probeert te lopen terwijl je nog nauwelijks kan staan! Maak jezelf een mooie EeZeBilt, Wiesel of Springer Tug, en ga daarna eens denken over vervolgstappen. Bijkomend voordeel als je een Springer Tug maakt: Je hebt gelijk een reddingsbootje mocht een toekomstig model eens midden op het water besluiten stil te blijven liggen...
     
  17. nick klomphaar

    nick klomphaar

    Lid geworden:
    12 sep 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    laren
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.118
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk dan uit voor Murphy's law!!! En verder doe ik er niets meer aan. Succes ermee. Gr. Klaas.
     
  19. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Laat je niet gekmaken door een paar ouwe rotten in het vak. Ze hebben gelijk hoor, daar niet van, maar vergeten even dat je jong bent en nog lerende. Op dit forum komen veel meer mensen, dat er 2 of 3 afhaken omdat ze het geduld niet kunnen opbrengen om met een jonger iemand aan de slag te gaan, moet je je niet door laten ontmoedigen!

    Je linkte op de vorige pagina een brushed motor (2 aansluitingen) en een brushless EXC (3 aansluitdraden aan motorzijde). Dus dan kun je wel zeggen dat je een watergekoelde brushless motor wil[/i], maar je linkt toch écht iets anders.

    Het probleem wat je nu hebt; je hebt nul gegevens, geeft ze ook niet, behalve een totaal uit de lucht getrokken waarde (zal wel 8kg worden, waarom?). Om tot een zinnige motorkeuze te komen, moet je weten wat voor model, wat de waterverplaatsing van het model is, wat je beoogde vaargedrag is, enzovoort.

    Mijn advies.. bouw nu eerst eens de romp die je voor ogen hebt. Vergeet motoren etc nog even. Bouw eerst die romp, waarbij je wel in je achterhoofd houdt dat er motoren inmoeten, dus daar hou je ruimte voor. Als je dan de romp klaar hebt, kun je met foto's enz, al wat gerichter advies vragen over welke motor.

    Wat je nu doet is typisch voor jonge mensen, je bent met hagel aan het schieten, zoals dat heet. En dan is het heel erg lastig om met een goed advies te komen.

    Voor de oudgedienden: hij begon met een vliegdekschip waar hij 144 F-16's op wilde bouwen. Hij is al van plan veranderd naar een eenvoudiger boot, en heeft ook zelf al een spantenplan getekend. Dat verdiend ook wat credits.. toch?
     
  20. nick klomphaar

    nick klomphaar

    Lid geworden:
    12 sep 2017
    Berichten:
    44
    Locatie:
    laren
    Dan zal ik eerst de romp maken! De komende week(en) gebeurt er nog niets want ik heb toetsweek op school.
     

Deel Deze Pagina