Bouwen

Welke bouwmethode verkies je?

• Total voters
    96
mijn voorkeur staat er niet bij.
Als het echt schaal moet zijn voor wedstrijden zou ik zeggen dan alles zelf maken en uitzoeken. Indien dit niet mogelijk is dan maar vanaf een goede tekening.

Kan je een poll nog aanpassen???

Zo niet, mensen zoals Theo mogen altijd hun reactie hier kwijt.

Waar vind je de meeste info Theo?
Zijn er sites die je ons wil mededelen?

De meeste info haal ik nu van internet af, kan alleen geen specifieke sites geven. Gewoon zoeken op het model wat je wil maken.
Andere info kun je vinden in de bibliotheken en ook bij luchtvaartmuseums. In de bibliotheek zoeken naar boeken voor vliegtuigherkenning, dan heb je naast foto's meestal ook een 3 zijden aanzicht erbij. Ook de hulp van collega modelbouwers is van groot belang, zij leveren soms de meeste info zonder het zelf te weten.

Zo ben ik nu alleen nog opzoek naar exacte rompspanten of doorsnedes van de rompen voor mijn nieuwe Pond-Racer zodat deze ook meer op het echte model gaat lijken. En nee het hoeft niet helemaal een schaal model te worden.

mijn antwoord staat er niet bij
bouwen van tekening is leuk maar een 3D ARF voor 149,- euro is ook leuk ( kan je er zelf niet een voor bouwen)dus van alles een beetje .

Denk dat we eerst even moeten bekijken wat een schaalmodel eigenlijk is. :(
In mijn mening is dat een verkleinde uitvoering van de grote, wat betekend dat we pas een schaalmodel kunnen bouwen als we elke centimeter van de echte hebben gedocumenteerd en het vliegtuig geheel hebben nagemeten. Dit is vaak een beetje lastig want het toestel staat in de meeste gevallen niet in de tuin en moeten we het dus doen met een aanzichten tekening en een fotoserie. We kunnen eigenlijk nu pas een schaalmodel dat we willen namaken gaan bouwen. Wil je dit dus echt goed doen, dan werkt het niet in de omgekeerde volgorde met bijvoorbeeld een model kopen en dan pas de documentatie verzamelen. :? :?

Een goed schaalmodel zie ik dus zo, het eerste deel is 50% documentatie verzamelen en het model naar die documentatie op tekening zetten, dan 30% bouwen en technisch in orden en 20% de afwerking met details. :D :D

Laten we eerlijk zijn :oops: je kunt gewoon geen schaalmodel bouwen van maar 1 foto. :oops:

Ton

Hoi Ton en vrienden,

Geef je voor 200% gelijk een model kan je niet bouwen op 1 foto.
Een schaalmodel moet groeien vind ik.

Je koopt een kist...maakt hem, gaat ermee vliegen nog niet mooi gemaakt bedoel ik dan en als je ziet dat het goed is, dan kan je details gaan toevoegen.

Ben nu een paar keren gaan luisteren naar wedstrijden en heb mijn oor te luisteren gelegd bij andere bouwers al dan niet schaal.
De meesten laten zich afschrikken door de lange bouwtijd en de kostprijs.

Denk dat je gewoon een kist moet bouwen en die op termijn moet laten groeien het nadeel natuurlijk is dat je langs alle kanten te horen krijgt dat dit niet goed is en dat is niet schaal enz...althans het zijn die dingen die ik hoorde van andere kisten terwijl ze ervoor mij prachtig uit zagen.

Als ik het zo hoor en hier op het forum ook lees soms...direkt komen er kritische reacties maar dat schrik vaak mensen af al zijn ze soms waar.
Zo denk ik dat er weinigen zijn die van nul een kist bouwen.
Als ik lees dat dat het echte schaalbouwen is dan geef ik ze gelijk, MAAR we moeten wel realistisch blijven.

Denk dat zulk een uitspraken mensen die zin hebben in het schaalvliegen toch doet schrikken, maar ik heb ENORM veel respect voor mensen die van scratch iets kunnen bouwen, petje af!!!

Dus wat ik gewoon wil bedoelen is dat een model moet groeien met de jaren en dat ze zeker het een kans moeten geven in de schaalwedstrijden al is het maar voor de fun en om de groep te vergroten.
ELKE KIST IS MOOI. :wink:

Tot mails
Tom

@ Ton tijdens een van mijn zoektochten ben ik dankzij Dirk ook over die link gestruikeld en ik heb deze 3zijden aanzichten uitgeprint en laten copieeren op overhead-sheets en met behulp van een overhead-projector op een groot stuk papier nagetekend. Vanuit deze tekeningen kan ik nu aan de slag om een ruw model van piepschuim te maken. Daarna kijk ik wel of ik er een mal van maak of dat het houtbouw wordt.

Wat leuk, de eerste pagina's zijn er weer! :p

Wie nog niet ingevuld heeft: kan alsnog (het was een nek-aan-nek race).

jan.

Bouwen.

Ik heb gekozen 'plan zonder bouwdoos'.

Als ik moet kiezen tussen die 4 vind ik dit toch het meest voldoening geven.

Alleen beginnen met een tekening, er een poos op zitten te staren, veranderingen intekenen, enz.
Leuk.

Ik doe nu samen met onze 2 zoons (9 en 11) zo'n project. Het hoeft allemaal niet super te zijn.
We plakken een kopietje op het hout, en de jongens mogen zagen en schuren. Je moet ze eens zien. Prachtig. En al doende groeit er een vliegtuig.
Ze leren er veel van.

Taco.

Back