[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hmm 124 mm is schaal 1:8 voor vrachtauto's. Daarintegen zijn kraanbanden iets van 170mm in diameter en breder ook.
 
Wat wordt de schaal eigenlijk, 1:8?
Ik denk dat je de velgen zelf moet maken, want kraanbanden hebben geen standaard velgmaat geloof ik.
 
de kraan wordt 1/14 of 1/16 dat verschil ziet toch niemand ;).


velgen zal ik helaas dus zelf moeten gaan draaien, zal nog veel meer zelf moeten maken.

wie heeft voorbeelden, trucks en tips voor het zelf bouwen van hydrauliek clinders? *stuurventilen onder voorbehoud*.

vooral tekeningen zijn erg handig hiervoor! of eventueel ideeen om andere dingen op te lossen op de kraan ;) zoals de stempels.
 
de kraan wordt 1/14 of 1/16 dat verschil ziet toch niemand ;).


velgen zal ik helaas dus zelf moeten gaan draaien, zal nog veel meer zelf moeten maken.

wie heeft voorbeelden, trucks en tips voor het zelf bouwen van hydrauliek clinders? *stuurventilen onder voorbehoud*.

vooral tekeningen zijn erg handig hiervoor! of eventueel ideeen om andere dingen op te lossen op de kraan ;) zoals de stempels.


Oooo, dat ziet niemand, NOU !!!!!

Hmmm, je kan wel degelijk verschil zien hoor, tenminste ik wel !!

Kraan Breedte : 2,75 meter 1:14 = 19.6 cm
Kraan Breedte : 2,75 meter 1:16 = 17,1 cm

Verschil = 2,5 cm Hmmmm niet te zien ??????

Tja, ik zie een verschil van 2,5 cm wel degelijk hoor !
 
ja piet, als je het weet zie je het ;). maar er is geen vergelijkingsmateriaal om er naast te zetten ;).

en ik ben redelijk schaaltrouw hoor ;). maar ben nog aan het kijken wat beter uitkomt 1/14 of 1/16
 
hoi cheeta
als je 1:16 neemt kun je zo als ik al zei de tractor velgen van conrad nemen,
de ltm 1400/1500 die ik zou willen maken wordt waarschijnlijk ook 1:16,
met banden van waarschijnlijk tamiya,de crawler ofzo,
maar dan moet ik wel tekeningen hebben of een die-cast voorbeeld modelletje,(siku bijv,wie deed dat ook???!!!!)
lukt het trouwens om jouw tekening op schaal te kopieeren???
ik heb toen een keer een linkje gehad naat allerlei tekeningen en maten van voertuigen,het ging me toen om de unimog,
maar daar waren heeeel duidelijke tekeningen van diepladers en kranen ook oa de liebherr ltm 1400,maar kan die site niet meer vinden,gggggrrrrrrr,
mocht ik het vinden dan meld ik het,
mvg markioo
 
hoi cheeta
velgen conrad
219665-62 4.95 per paar,
buitendiam=55mm
breed=45mm
6 kant meenemer 19 mm,
de breedte kan je een rand van af draaien,
en ze noemen het tractor velgen,
en seidel duitsland heeft bij ford f350 de assen compleet met veerpakket 50 euries!!!!!!!!!per as wel te verstaan dan,
mvg markioo
 
boomkn9.jpg


blauw= mast1
groen= mast2
geel= mast3
lichtblauw= mast4
wit = mast5
rood = spindel1
paars = spindel2
geel = spindel3
lichtblauw = spindel4

met dit systeem is het mogelijk 4x uit te schuiven, van 83cm tot 280cm elk deel is afzonderlijk aan te sturen.


Hall Alwin,

Ik ben erg benieuwd of het jou lukt om de mast 4 x te laten uitschuiven met 4 spindels zonder te verpennen.

Bij onze club zijn 2 leden met 2 Liebherr LTM 1400 aan het bouwen, maar die hebben nogal veel problemen gehad om dit systeem goed werkend te krijgen !!!
Ik heb jou in Zwolle nog verwezen naar Marc, een van de bouwers van de Liebherr LTM 1400.
Heb jij Marc nog gesproken in Zwolle ???
 
hallo piet,

ja nog gesproken, ook achteraf nog gemaild wacht alleen nog op antwoord verder.

weet jij tegen welke problemen hun aanliepen?
 
hallo cheeta
moet je even aan rob hobma vragen,die heeft voor de robbe en wedico assen van die 6 kant verbreders met ook schroefdraad erop,
en zal ook wel voor de tamiya hebben,
want je schroefdraad word dan te kort,
en die brand,was dat bij piet??????
nee toch???
ik hoop echt dat het niet bij hem was????
mvg markioo
 
hallo cheeta
moet je even aan rob hobma vragen,die heeft voor de robbe en wedico assen van die 6 kant verbreders met ook schroefdraad erop,
en zal ook wel voor de tamiya hebben,
want je schroefdraad word dan te kort,
en die brand,was dat bij piet??????
nee toch???
ik hoop echt dat het niet bij hem was????
mvg markioo


Hallo Marco,


Nee, nee, gelukkig is er bij mij geen brand geweest !!!

Een plaatselijke grote dierenwinkel Welkoop is geheel uitgebrand, stond daarna op instorten, dus is men direct begoonen met slopen.
Alle kleine huisdieren die binnen waren zijn verbrand, erg zielig, maar er was geen redden meer aan.
Een groot gedeelte van de dag zijn de wegen rondom deze dierenwinkel afgesloten geweest.
 
Hallo piet gelukkig maar ;).

weet je toevallig nog tegen welke problemen mark en richard zijn aangelopen met de spindels?
 
Hallo piet gelukkig maar ;).

weet je toevallig nog tegen welke problemen mark en richard zijn aangelopen met de spindels?


Hallo Alwin,



Ik wilde even geleden jou vraag beantwoorden, maar bij het versturen crashte het forum, alles weg, hahahaha !!

Richard en Marc hebben allebei een hele drukke baan, dus hebben niet altijd tijd om de mailtjes te beantwoorden, dus dit zal nog wel even duren !

De problemen met de spindels was dus het slingeren van de spindelassen in de masten, omdat deze spindelassen vrij lang zijn en niet al te dik kunnen zijn omdat de ruimte beperkt is in de masten.

Dit heeft heel wat hoofdbrekens gekost, maar uiteindelijk is het toch gelukt om schroefspindels slingervrij te krijgen en nu werkt het systeem behoorlijk goed.

Op het MBVP forum staat een bouwverslag van de beide Liebherr kranen, er staat ook nog een bouwgedeelte op het oude gedeelte van het MBVP forum.

Maar ze geven weinig prijs van hun bouwtechniek van de vitale delen van de kranen, dat is wel een beetje jammer !!

Kijk maar eens even rond op dit topic van de Liebherr kranen.
www.mbvp.nl

Succes met de bouw !!!
 
hallo piet de kranen ken ik, heb vandaag antwoord gehad van richard. ga in december bij hem langs om is te zien in het echt.

ik heb niet de beschikking tot de spullen die zij hebben, maar dat komt wel goed.

over dat slingeren daar had ik al rekening mee gehouden er komen wat lager blokjes her en der om het te ondersteunen.

ook komt er geleiding in de kokers. op bovenstaande tekening is wanddikte 4mm, in echt is het maar 2mm en 2mm alu strip om de geleiders in te laten glijden zodat zodra er last op de mast staat niet gelijk de kracht op de spindels komt te staan maar op de mast zelf.

ik gebruik m5 en m4 bij mijn spindels.

in de tekening hierboven komen nog 5 extra schotten bij in elk schot komt 1 gat voor een spindel en 3 gaten met kogellagers (of bussen). waar de andere 3 spindels doorheen gaan ter ondersteuning.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top