[Bouwfase Mast] liebherr ltm1090

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Cheeta, 12 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Alwin,

    Mooi, dat je naar Richard gaat, hij is een hele leuke behulpzame man !!

    Ja, Richard is echt een kei op gebied van modelbouw, hierbij ben ik maar een amateurtje hoor !!!
    Hij heeft al heel wat mooie dingen gebouwd, maar hij bouwt ook al heel wat jaren.

    Ook zijn grote Liebbher vakwerkgiek kraan is echt een staaltje van modelbouwkunst !!!

    En ja, hij heeft zelf heel veel gereedschap, maar hij kan ook heel veel modelbouwwerk op zijn werk klaarmaken, daar heeft hij alle machines tot zijn beschikking, ook zandstralen (parelen) en spuiten kan hij op zijn werk.
    Hij gaat zeer professioneel te werk !


    p.s. ik zou geen aluminium gebruiken als geleiding, want aluminium gaat heel gauw vreten en dan loopt het vast.

    Als je de masten van staal maakt kan je beter messing gebruiken als geleiding.
    Maak je de masten van messing, dan kan je beter teflon gebruiken voor de geleiding.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2008
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    maak de masten van glasvezel / carbon met epoxy.

    dan zal ik moeten zoeken naar teflon 2mm dik ca 1cm breed.
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Alwin,

    Omdat jij de masten van kunststof maakt, kan je voor de geleiding messing gebruiken, i.p.v. teflon !!!
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    materiaal staat nog niet vast, momenteel ben ik weer geneigd naar aluminium te gaan aangezien ik nu een adresje in duitsland heb die per Meter kan leveren voor nette prijzen.

    dan ben ik voor 60 euro klaar aan materiaal kosten voor de kokers.
    maar waar vind ik ergens teflon strippen van 1 en 2mm dik? en ca een cm breed.
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Alwin,

    Als je naar Ricard toe gaat, moet je even aan Richard vragen naar teflon, hij weet wel een adres waar je teflon kan kopen !
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2008
  6. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    oke zal ik doen.

    maakte trouwens rekenfout heb 2 en 3mm dik nodig. niet 1 en 2.

    inmiddels mijn spullen gehaald om mijn as om te bouwen van aangedreven naar sturend aangedreven
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Alwin,

    Gespot op het Duitse forum : Modelltruck.net

    Misschien kan je hier wat mee !

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  8. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Tja, een telemast maken is niet zo gemakkelijk zo blijkt wel uit de plaatjes van Volvo FH 16 660, al die rollen ik geef het je te doen...Hoewel, alles zelf maken is een pak werk maar met inspanning en goede machines kun je een eind komen. Mocht de topicstarter wat aanvullende ideen wensen dan plaats ik wat links van materialen en bedrijven die nuttige spullen in hun assortiment voeren.

    Deze jongen heeft een project Terex AC 350 en hoewel niet klaar is het best mooi.
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hallo zore,

    extra informatie is altijd wenselijk ;).

    het katrollen systeem ga ik niet gebruiken puur door de grote kans op defecten en de mechanische last welke ontstaan op het draad.

    met een spindel is die mechanische last op een veel solider item gericht. de spindeldraad zelf.

    ook moet mijn systeem met de nodige lagers en busjes behoorlijk solide kunnen worden, en is het niet de bedoeling grote lasten te tillen.

    ik heb al een hoop dingen in mijn hoofd zitten van hoe ik het ga aanpakken.

    loop nog wel tegen een paar problemen aan maar moet allemaal wel te overwinnen zijn.

    Probleem 1:
    hoe maak ik de banden solider, ze zijn nu veelste zacht zelfs met insert.

    Probleem 2:
    hmm nog niet komt vast nog wel.
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland


    Hallo Alwin,

    Hoeveel geld wil je maximaal kwijt voor de banden ??
    Low Budget ????

    Je kan de banden ook op maat laten maken, maar die zijn niet goedkoop !!!

    Kijk maar eens op deze Site : www.barnhausen.de
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    aaa
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2010
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Alwin,

    Het zijn wel hele mooie banden en velgen !!

    Jammer dat ze zo slap zijn !
     
  13. taxi4you

    taxi4you

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    228
    Locatie:
    den Haag
    ik heb over dat opvullen ook al eens mijn gedachten laten gaan en de meest voor de hand liggende oplossing is volgens mij opvullen met PUR-schuim, wat denk jij daarvan
     
  14. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    simpelweg 1 kort antwoord voor.

    Werkt niet.

    purschuim is slecht te doseren en krijg je nooit mooi egaal in alle hoekjes, ook wordt purschuim als er gewicht op staat brokkelig.

    ik zal toch iets van schuim moeten hebben.

    ik vind ze inderdaad kwa uiterlijk prima geschikt ze hadden nog net iets groter gemogen. maar dit is al een heel eind beter dan de orginele truck banden en velgen.
     
  15. taxi4you

    taxi4you

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    228
    Locatie:
    den Haag
    ok dan gooien we dit idee gelijk in de afvalemmer, had het zelf nog niet geprobeerd maar had het wel als idee
     
  16. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    @ Cheeta:

    Nou, wellicht is er een oplossing voor jouw toepassing. Wat jij nodig hebt is celrubber of neopreen celrubber...Ik heb dergelijk materiaal toegepast in banden en is vormvast zo blijkt.
    Foto's van de banden + velgen van mijn Metallus hijskraan project.

    [​IMG]

    Afbeelding van los schuimvulling. Deze vulling is gemaakt met schotels van het servies als sjabloon en worden ingeklemt aan weerszijden van het schuim. Daarna uitgesneden, zodat de band mooi rond loopt zonder hobbels e.d.

    [​IMG]

    Wellicht zijn er andere materialen en mogelijkheden een stevige band te maken. Dacht dat men in machinebouw ook wel grit gebruikt voor bandenvulling. Veel plezier met het project!
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2008
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hallo zore,

    dat ziet er geschikt uit ja, waar is dit materiaal zoal te krijgen?
     
  18. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Stuur maar PB als het zover is, dan regel ik dat. (heb voldoende materiaal) :D
     
  19. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    @zore,

    dat materiaal wordt dat echt massief? of nog wel lichtelijk veerbaar?

    is het goed te snijden? aangezien ook de binnenkant er uit moet bij mij voor de velg. of zou het zelfs te boren zijn?

    mogelijk dat ik het zelfs ga proberen in een bestaande band, maar dan hangt het er vanaf of het materiaal niet aan de bestaande band / velg plakt.

    hoe moet je dit materiaal exact verwerken?
     
  20. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Het materiaal is lastig te bewerken. Snijden gaat moeizaam en zagen lukt niet. Snijden is wel mogelijk mbv een sjabloon, zoals ik heb verteld in eerdere post. Mooier zal zijn snijden met een waterjet machine...Het materiaal is wel soepel en staat stijf van de aardolie :lol: Maar ff serieus, het schuim is in de band te rommelen met enige handigheid. Dwz, hier geen zeepsop maar plastic/folie gebruiken zoals men foam autostoelen voorziet van bekleding.
    Dan gaat het lukken..!
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina