hallo piet de kranen ken ik, heb vandaag antwoord gehad van richard. ga in december bij hem langs om is te zien in het echt.
ik heb niet de beschikking tot de spullen die zij hebben, maar dat komt wel goed.
over dat slingeren daar had ik al rekening mee gehouden er komen wat lager blokjes her en der om het te ondersteunen.
ook komt er geleiding in de kokers. op bovenstaande tekening is wanddikte 4mm, in echt is het maar 2mm en 2mm alu strip om de geleiders in te laten glijden zodat zodra er last op de mast staat niet gelijk de kracht op de spindels komt te staan maar op de mast zelf.
ik gebruik m5 en m4 bij mijn spindels.
in de tekening hierboven komen nog 5 extra schotten bij in elk schot komt 1 gat voor een spindel en 3 gaten met kogellagers (of bussen). waar de andere 3 spindels doorheen gaan ter ondersteuning.
Hallo Alwin,
Mooi, dat je naar Richard gaat, hij is een hele leuke behulpzame man !!
Ja, Richard is echt een kei op gebied van modelbouw, hierbij ben ik maar een amateurtje hoor !!!
Hij heeft al heel wat mooie dingen gebouwd, maar hij bouwt ook al heel wat jaren.
Ook zijn grote Liebbher vakwerkgiek kraan is echt een staaltje van modelbouwkunst !!!
En ja, hij heeft zelf heel veel gereedschap, maar hij kan ook heel veel modelbouwwerk op zijn werk klaarmaken, daar heeft hij alle machines tot zijn beschikking, ook zandstralen (parelen) en spuiten kan hij op zijn werk.
Hij gaat zeer professioneel te werk !
p.s. ik zou geen aluminium gebruiken als geleiding, want aluminium gaat heel gauw vreten en dan loopt het vast.
Als je de masten van staal maakt kan je beter messing gebruiken als geleiding.
Maak je de masten van messing, dan kan je beter teflon gebruiken voor de geleiding.
Laatst bewerkt: