Bouwgroep WW1 schaal 1/6 modellen voor DAWN PATROL

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 19 mrt 2013.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    In het draadje van Jan http://www.modelbouwforum.nl/forums/vliegende-schaalmodellen/181948-met-een-groep-mensen-hetzelfde-model-bouwen-11.html
    is het idee ontstaan dat meerdere bouwers hun WW1 modellen gaan bouwen in de schaal 1/6 of kleiner.

    Juist omdat de modellen op de meetings alleen maar groter worden en dat niet voor iedereen haalbaar is, leek het daarnaast leuk te proberen zoveel mogelijk modellen uit de WW1 periode met schaal 1/6 bij elkaar te krijgen in dit bouwdraadje om later op de Dawn Patrol samen te vliegen.

    Gekozen is ook voor de 1/6 schaal omdat deze goed betaalbaar is, goed handelbaar en veelal kompleet samengebouwd in de auto past.

    Motorisering brandstof of electro ben je helemaal vrij in.
    Constructie van je model eenvoudig op super gedetailleerd ook daar ben je vrij in.
    Ook de tijdsduur van de bouw ben je helemaal vrij in en je kunt starten wanneer je maar wilt.

    Het enige dat van belang is dat je model op een WW1 kist lijkt en mocht je mee willen doen zijn hier wat bruikbare tekeningen;

    Outerzone : Albatros DV / DVA plan : download free vintage model aircraft plan
    Outerzone : DeHavilland DH-2 plan : download free vintage model aircraft plan
    Outerzone : Fokker D6 plan : download free vintage model aircraft plan
    Outerzone : Fokker Dr1 plan : download free vintage model aircraft plan
    Outerzone : Fokker DVIII plan : download free vintage model aircraft plan
    Outerzone : Hanriot HD-1 plan : download free vintage model aircraft plan
    Outerzone : Junkers D-1 plan : download free vintage model aircraft plan
    Outerzone : Morane Saulnier plan : download free vintage model aircraft plan
    Outerzone : Nieuport 28 plan : download free vintage model aircraft plan
    Outerzone : SE-5 plan : download free vintage model aircraft plan
    Outerzone : Sopwith Camel plan : download free vintage model aircraft plan
    Outerzone : Spad XIII plan : download free vintage model aircraft plan

    De volgende bouwers hebben zich reeds aangemeld en hopelijk zien we hier in dit draadje snel de eerste bouwfoto's verschijnen.

    1. Ton v Munsteren - Halberstadt DII de Sopwith Camel / DH4 / DH2 of Hanriot komen later wel.
    2. Edwin van der Maat - Rumpler C IV / DH2 / Fokker D III (LVA) of Albatros B.1 (LVA)
    3. Peter Verhulst - Spad XIII
    4. Pascal - spadXIII of Ansaldo
    5. Komt u maar wie is de volgende:rolleyes:


    Ton:banana:
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    SUPER! :thumbsup:

    Ai ai ai, wat had ik me graag ingeschreven... :yes:
    Zeker omdat ik drie kisten aan het bouwen ben die uit eind jaren dertig van de vorige eeuw stammen, maar alle drie NET niet mee mogen doen met de dawn patrol.... :( Maar zoals ik in het draadje van Jan al zei, heb nog genoeg eerst af te maken.

    Voor de geinteresseerden in de Ansaldo SVA 5, ik heb nog wel de tekening van de 1/6 Ansaldo als pdf file pixelbestand, geen vectorbestand. Is een opgeschaalde tekening dus ietswat dikke lijnen. Ook moeten materiaaldiktes aangepast worden. Oorspronkelijke tekening is voor een CL-model dus aanpassing voor RC zelf bedenken. De file is 18Mb dus even een PB`tje als je die wilt ontvangen. Lage resolutie voorbeeld staat >hier<

    Heel erg leuk initiatief Ton, blijf het zeker volgen!

    Groeten, Ramses
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo het begin is er en heb besloten voor de Halberstadt te gaan hier wat plaatjes van de tekening ;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ton
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Ramses,

    Waarom niet gewoon toch aanmelden we hebben tenslotte geen haast, de modellen zullen zeker dit jaar niet vliegen en je kunt beginnen wanneer je maar wilt.

    Wat voorbereiding treffen aan de Ansaldo is natuurlijk ook een optie.

    Ton
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Mooie kist Ton! :thumbsup:

    Oeh, het idee van 1/6 WW1 bouwgroep spreekt mij meer aan dan je denkt.
    Probleem is net als bij Ramses dat je moet oppassen dat je jezelf niet vergalloppeerd met te veel bouwprojecten.
    Ik moet focussen op de 2 projecten die ik al heb lopen (1/4 Pup en SE5a)

    Ik zat vorige week mezelf alweer te verlekkeren bij al die mooie tekeningen van leuke WW1 kisten.
    Probleem is, ZO KOMT ER DUS NOOIT WAT AF :evil:
    Die tijd had ik ook in bouwen kunnen steken ;)

    Dus ook voor mij geldt, focus op je huidige projecten en later zien we wel weer.

    Uiteraard volg ik jullie op de voet :D
    Enne wie weet.... :rolleyes:

    Groeten, Ralf
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Ralf ,

    Je hebt helemaal gelijk, ik heb geduld, zie je vanzelf wel verschijnen.

    Ton
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    :D
    U kent me te goed
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    hahahahaha tot morgen:p

    Ton
     
  9. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Ton
    Geweldig initiatief, ik wil wel mee doen.
    Met de Halberstadt kan ik ook leven, lijkt veel op m'n Albatros welke natuurlijk het mooiste toestel aller tijden is ;}
    Misschien een idee om Rob ( RBC ) een short list te laten maken, voor een zacht prijsje wil hij dat vast wel doen. Al zijn het maar de spantjes en ribben.
    Wat word de spanw bij schaal 1/6?
     
  10. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Ik ga het volgen, dat zeker. Als mijn Pup klaar is doe ik mee. Inderdaad eerst iets afmaken voordat het volgende project wordt gestart, geldt ook zeker voor mij. Maar een heel leuk initiatief!
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Graag gedaan, al begint de realisatie nu wel geheel andere vormen aan te nemen dan ik voor ogen had, maar dat maakt niet uit. :p

    Nalv. de jongste inzichten mbt. de configuratie van vleugels en onderstel van de Hawker Hind (zie alhier hawker-demon-van-gordon-whitehead-3) begin ik ook weer steeds meer richting 1:6 te neigen. :)

    Maar het is geen WWI kist. :(

    (En de Hind is afgeleid van de Hart.)

    Gaat iedereen die meedoet hier nu in dit draadje (laat dat 'je' dan maar weg!) zijn bouwvorderingen met foto's posten? :confused:

    Wordt een gezellige drukte, misschien best wel leuk! :yes:

    Ik kan natuurlijk (voor de mensen wiens voorliefde ook naar een kist uit het interbellum uitgaat) een apart draadje openen.

    (Hawker Hart/Demon/Hind etc.: echte liefde . . . :worship: )


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Mao,

    Kijk dat mag ik graag horen en ja de Albatros is zeker een van de mooiste WW1 kisten, hoop die van jou dan ook zeker op de Dawn Patrol vliegend te zien is.

    Prima was voor de Halberstadt al van plan minimaal de vleugel ribben in cad te zetten zodat Rob een setje voor me zou kunnen snijden.

    Voor de spanten had ik een begin in cad gemaakt maar was van gedachte veranderd en was van plan deze zelf te zagen, maar als jij ook een setje wil zet ik ze alsnog in cad zodat Rob ze kan frezen.

    Weet niet hoe jij erover denkt maar was ook van plan de constructie wat aan te passen met spantjes in het staartdeel in plaats van die latjes, de staart bouwt dan een stuk gemakkelijker en sneller.

    De spanwijdte is 58" inch wat iets van 1473mm is , mooi maatje toch.

    Hier zijn de vleugel ribben :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ton
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    @ Alexander: Mooi, ik blijf `t volgen!

    Juist Jan, dan kan ik daar met m`n Gloster Gladiator meedoen, die valt nu overal tussen,.... en de Bücker Student en de Tiger Moth! :D Maar het heet ook niet voor niets "Interbellum" ;) Schitterende kisten ook inderdaad :yes: maar dit draadje is bedoeld voor WWI toestellen en de Dawn patrol. Heel erg mooie machines en wat zou ik graag inschrijven als; 5. Ramses - Ansaldo SVA 5 of Morane Saulnier N.............. maar ik doe het niet :p Minstens eerst twee of drie kisten van de bouwplank de lucht in (dit jaar)!

    [edit] Oef wat klink ik zelfverzekerd als ik dit nalees. Vraag me af waarom ik dan al twee keer de tekening van de Ansaldo uit de koker heb gehaald vanavond terwijl ik wilde schuren aan de Bücker... :D

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2013
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Overigens, dan ben ik niet te beroerd om het vuurtje nog even wat op te stoken:

    Welcome to AerodromeRC


    jan.
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Michiel,

    Leuk dat je na de Pup ook mee wil gaan doen we wachten geduldig af, maar als je morgen alvast een beginnen wil maken mag dat natuurlijk ook.

    Welk toestel heb je ingedachte.


    Jan,

    Ja is wel de bedoeling dat dit een verzameldraad;) wordt van zoveel mogelijk WW1 1/6 modellen met heel veel verschillende kisten en heeeel veel bouwfoto's.

    Zoals je al aangeeft is het misschien wel leuk om een tweede draadje te starten voor modellen van 1920 tot bijv 1935 heeft Ramses ook een mooi draadje voor de modellen die nu in aanbouw zijn.

    Ton
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Op stoken met mooie linkjes , mooie WW1 tekeningen of foto's mag natuurlijk altijd.

    Ton
     
  17. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Weet niet hoe jij erover denkt maar was ook van plan de constructie wat aan te passen met spantjes in het staartdeel in plaats van die latjes, de staart bouwt dan een stuk gemakkelijker en sneller

    Lijkt me goed idee.
    Zwaarte punt word nog een uitdaging met z'n kort neusje.

    Heb je de tekening in PDF of DWG dan kan ik ze af laten drukken.
     
  18. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Ps
    Word het een Halberstadt DII ?
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja is een DII.

    Nee alleen papieren tek zal aan Rob vragen om te scannen of bel of stap eerdaags even binnen bij Dorfix in Dordt, fiets daar voorbij kunnen denk ik ook wel scannen.

    Ton
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo net even op de site van Dorfix gekeken en scannen moet zeker lukken,
    zal van de week in de pauze daar eens binnenstappen.

    Dorfix kan u met twee ultramoderne printers supersnel de gewenste prints tot A0-formaat leveren, maar ook uw tekeningen digitaliseren.

    En daar blijft het niet bij. U kunt vanuit uw computer printopdrachten via e-mail versturen die vervolgens onmiddellijk door ons worden verwerkt.


    Nog effe het linkje erbij plakken http://www.dorfix.nl/

    Ton
     

Deel Deze Pagina