Bouwmaterialen Depron modellen

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Rob, 26 aug 2002.

  1. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Voor het bouwen van Depron modellen (bv Devine/Ennou) is uiteraard Depron nodig, de zoektocht loopt nog :cry: . Ondertussen wil ik ook vast de andere materialen bij elkaar zoeken. Kunnen jullie me helpen inventariseren wat waarvoor nodig is, waar dat goed verkrijgbaar is en of bepaalde dingen misschien handiger/beter kunnen etc.?

    - Depron 3 mm / zoek en gij zult vinden...
    - Depron 6 mm / idem...
    - koolstof buis d uitw 6 mm als fuselage / vliegershop?
    - UHU por (voor de grote vlakken) / bouwmarkt?
    - PU lijm bij slechte passing / bouwmarkt?
    - Zap odorless en Jamara Styro secondenlijm als het snel moet / hobby zaak?
    - Duck-tape?? - Leukosilk voor bevestigen roeren en motor / ?? - drogist?
    - multiplex 0.8 mm voor roerheveltjes / hobbyzaak?
    - staaldraad 0,8 mm voor roerbediening / ?
    - anything else?

    Jullie raad wordt weer zeer op prijs gesteld, Rob.
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De fabrikant van Depron bv, Wetering 20, 6002 SM Weert, tel 049-458658.
    De Distributeur van Depron is Moorman of Moerman te Weesp tel 0294-413951. Deze kun je bellen voor verkoop adressen bij jou in de buurt.

    Die koolstof buis mag ook al 4 mm zijn. En die duck tape is eigenlijk veel te zwaar. Een goede brede doorzichtige tape is ook al goed (zolang hij maar goed hecht op de depron). En als roerhoorntjes gebruik ik de resten van de servo armpjes die ik afknip. Je gebruikt toch maar een kant ervan op de servo. Die andere helft kan er dus af en als roerhoorntje dienen. En als stuurstang mag je 1 mm koolstaaf gebruiken of korte stukjes staaldraad met een sate prikker ertussen en dit met krimpkous en secondenlijm met elkaar verbinden.
     
  3. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    1 mm is erg weinig behalve dan voor hele korte stukjes, beter 1,5 of 2 millimeter nemen anders heb je teveel speling.
    Roerheveltjes laten zich ook uitekend maken uit 1mm triplex :D

    Depron laat zich het prettigst (vind ik) lijmen met Bison Alleslijm of Tesa Hobbylijm. Verkriijgbaar bij de lokale supermarkt :twisted:

    Koolstof in alle soorten en maten is te krijgen bij een vliegerzaak

    Stuurstang maken gaat het makkelijkst door in twee stukjes 1 mm staaldraad een z-bochtje te buigen. In zowel roerhevel als servo heven een z-bocht hangen, dit vervolgens met een kort stukje(centimeter is zat) brandstofslang(modelbouwzaak) tegen de koolstof stuurstang aan klemmen. Schuiven tot de juiste lengte en vervolgens met een drupje secondenlijm borgen
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    of je ducktape bij de drogist kan halen weet ik niet... probeer bouw/hobby zaken

    ik gebruik altijd 0.8 triplex/multiplex?? wat is het verschil? het gaat iig goed... je kan het knippen, en dan mooi afschuren
     
  5. Guest

    Guest Guest

    kan best maar 1 mm had ik liggen......

    Waarom die ducktape (= zwaar)?? gewoon doorzichtig paktape gaat uitstekend, is goedkoop, overal te krijgen en stark zat!!!
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    waarom ducktape? omdat het zwaar is, en mijn pibros te licht ;)
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Depron plaatmateriaal gevonden

    Je kan bij de distributeur van Depron platen van 3 mm dik kopen met afmetingen van 70x100 cm voor een prijs van EUR 1,46 ex per plaat (wel 40 tegelijk).

    Is deze afmeting goed voor de meeste Depron modellen en is de prijs een beetje redelijk?

    Rob
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De prijs is redelijk maar 40 platen is toch wel veel. Je kan ze ook vragen waar zij bij jou in de buurt leveren en de Depron daar halen.
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb ze gebeld en de dichtsbijzijnde winkel die Depron van ze afneemt in 3 mm dikte zit 60 km verderop. Dus winkels dichterbij die voor mij dan ook apart moeten bestellen moeten ook 40 platen nemen die ze ongetwijfeld ook weer mij in de maag splitsen. Maar ik vindt dat eigenlijk ook niet zo'n probleem hoor, hoef ik er echt voorlopig niet meer mee bezig te zijn om het te krijgen.

    Dus het formaat 100x70 cm is groot genoeg om vleugels uit te kunnen krijgen?

    Rob.
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Normaal zijn deze platen groot genoeg ik gebruik deze maat ook. Als mijn leverancier ze niet meer heeft dan ga ik naar een ander en die heeft wel de 100x100 cm platen. Ook de vleugel van de Ennou krijg je uit die plaat zelfs 2 als je het goed doet.
     
  11. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Formaat Depron

    @Theo; als 70x100 cm groot genoeg is om 1 Ennou vleugel uit te krijgen vindt ik het goed. Dat moet dus kunnen als jij er 2 uit 100x100 cm krijgt.

    Ik blijf het vreemd vinden met die Depron. Vanmiddag de Depron fabriek gesproken en die leveren wit 1000x700 of 1000x1400 mm en in zwart-grijs (recyceld) 800x1250mm. Zijn er dan blijkbaar meerdere leveranciers van dit soort PS schuim als er ook andere maten opduiken?

    Kan ik voor de 6 mm delen ook 2x3 mm aan elkaar plakken? Anders zou ik ook 40 platen 6 mm moeten bestellen en dat is echt te gek.

    Rob.
     
  12. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    tuurlijk kan je die op elkaar plakken, wordt het sterker (en zwaarder) van...
     
  13. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Re: Formaat Depron

    2x3 heeft een heel andere sterkte/gewicht verhouding dan 1x6 mm. dit komt doordat de buitenlaag van het depron compact is en een hoog soortelijk gewicht heeft. 2x3mm = 4 buitenlagen, 6 mm enkel maar 2. Verder heb je natuurlijk ook nog de lijm......

    Voor welke delen van een Ennu heb je in 's hemelsnaam 6mm Depron nodig???? Ik was een van de eersten in Nl die een Ennu vloog maar ik heb geen idee waar je dat voor kunt gebruiken!!
     
  14. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Ik heb nog wat depron (zwart) staan, en anders is het gewoon bij Nijhof in baarn (heeeeeel grote bouwmarkt) te koop,..............Peet.............;)
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Voor een ennu of ennou heb je geen 6 mm depron nodig.

    En nu ga ik de verwarring nog groter maken. In Duitsland wordt "depron" gemaakt door Selit Gmbh en heet het Selitac of selitron. en is het ook in diverse diktes te verkrijgen.

    @Rob als jij een ennu wil bouwen heb je genoeg aan 1 plaat 3 mm depron, 1 koolstofbuis van 4 mm voor de romp. een koolstof staaf van 3mm voor de hoofdligger in de vleugel en een 2 of 3 mm koolstof staaf voor de neuslijst van de vleugel. Verder heb je nog nodig de lijm en normale doorzichtige brede plakband. En natuurlijk nog de afstands bediening die in het model moet.

    De ennu waar wij (Arjen, Niek en ik nu mee vliegen is een verbetering van het origineel wat door Arjen en Niek ontwikkeld is naar aanleiding van de tekeningen van het Klaustrofobia team) Arjen en Niek kunnen je het beste de maten endergelijke doorgeven, aangezien ik nog steeds aan het experimenteren ben met dit model. Als dit model goed gebouwd is kan het bijna alle figuren vliegen die in de zaal haalbaar zijn. Met de goede motorisering is prophangen ook mogelijk.
     
  16. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Re: Formaat Depron

    Klopt, ik was de 1e, jij de 2e. :wink:
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ik heb de orginele ennou 1,1 x vergroot, om er wat gangbaardere Rc en motor op te kunnen zetten. (lees 5 en 9 gr servo's, en sp280, later sp300) De orginele was met dat GWS spul eigenlijk al te zwaar (qua vleugelbelasting)

    Alles 1.1x vergroot
    Dus 77 cm span ipv 70.

    Verdere veranderingen
    - Verstevigigen vleugel voor en achter met 1,5 a 2 mm koolstof
    - balsa ribben,kunnen wat beter de klappen houden dan depron ribben
    - Servo rolroer meegekoppeld met hoogteroer zodat rolroeren ook als flap functioneren, nodig voor krappere figuren
    - Stabilo verder naar achteren, minstens 1 vleugelkoorde tussen achterkant vleugel en voorkant stabilo, wordt ie een stuk rustiger en beter bestuurbaar van.
    - Vleugel (instelhoek 0 graden) vast met lastige stiekjes,
    scheelt in de schade
    - Servo's in krimpkousje en dan vastgelijmd op balsa plakje, bij klappen breekt ie met wat vezels van het plankje af en kan gelijk gewoon weer vastgelijmd worden op precies dezelfde plaats

    Motorisering: sp300 met messing 9 T
    Vertraging met 50T rood conrad tandwieltje en kogellagertjes
    Prop 9x4.7 GWS of APC

    Accu 7x twicell AAA of 7x GP60

    Met10x4.7 prop zou ie kunnen hoeveren, met driftig sturen,
    slurpt wel meer stroom.


    Romp zou ik overigens van 5 mm buis maken, 4 mm (mijn huidige versie) is wel lichter, maar stabilo volgt de rest van het model iewat later.
    Dit is vooral bij bochten en rollen een vreemd gezicht.

    Koolstof buis van 4 mm in vleugel is trouwens steviger, en even licht (als de 3 mm staf)

    Zwp op 1/3, Arjen heeft deze zelfs nog meer naar achter, maar dat vind ik zelf minder prettig vliegen, ik wil bij rugvlucht toch graag een beetje down geven, en met 1/3 komt ie mi wat soepeler door de figuren heen ipv hakerig.


    [​IMG]
     
  18. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ennu 1,1

    Bedankt voor de uitgebreide uitleg, zo moet het toch lukken. Ik heb een tekening van de Ennu maar deze bevat helaas geen maatvoering. Is er ook een versie met maatvoering te verkrijgen?

    Begrijp ik goed dat de originele Ennu 'goed' met een sp280/Gunther vliegt en de 1,1 versie met een sp300/vertraging/9x4,7?

    Groeten, Rob.
     
  19. Guest

    Guest Guest

    Nee, niet goed begrepen, de 1.1 versie vliegt goed met met vertraagde sp280/sp300. Direct drive met gunther prop is NIET geschikt, dan gaat ie te snel en verbuigen de tips plotseling in flight omhoog = neg instelhoek.

    De orginele is te klein voor sp280 of sp300, zelfs met GWS motortje te zwaar.
     
  20. Guest

    Guest Guest

    O ja, Arjen en ik hebben de rolroeren recht cq iets omhoog staan tegen dit negatief flappen, dus Niet naar beneden met het profiel mee.
     

Deel Deze Pagina