Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Hierbij een klein bouwverslag van een bouwplaat van de Holland Amerika Lijn ss Nieuw Amsterdam. Nu de blaadjes vallen en de lange winteravonden weer dichterbij komen tijd om weer eens wat knip- en plakwerk op te pakken. Al een tijdje liggen er twee Holland Amerika Lijn-schepen te wachten om van een twee dimensionaal stapeltje papier te transformeren in drie dimensionale scheepsmodellen, te weten de ss Nieuw Amsterdam en de ss Rotterdam. Aangezien historisch gezien de ss Nieuw Amsterdam de oudste is daar maar mee begonnen. Na een paar uur knippen, vouwen en plakken begint het model al behoorlijk vorm te krijgen. Niet zichtbaar maar wel vermeldenswaardig is dat het papier niet al te dik is, vandaar dat alle dekken aan de onderzijde voorzien zijn van 2 mm karton, waardoor de dekken mooi strak zijn geworden. Ook de scheepshuid is zo aan de binnenzijde versterkt met een mooi resultaat. Tegelijkertijd roept het bouwen toch ook wel de nodige nostalgische gedachten op. Want wat een mooi schip moet dit in werkelijkheid zijn geweest! in de vaart gekomen in 1936 en gesloopt in 1974. Zoals dat nu eenmaal gaat wanneer een schip niet meer aan de tijd voldoet. Blijft over het genieten van deze bouwplaat en straks een mooi model.
Hoe een stapeltje bedrukt karton een heel aardig scheepsmodelletje kan worden. Nog niet helemaal klaar maar het eindresultaat komt aardig in zicht, waarbij ik mij hier en daar wat vrijheden heb gegeven om af te wijken van het beoogde bouwplan, maar die het model naar mijn inzicht net wat extra’s geeft. Zoals de machinekamerkappen aan de voet van de twee schoorstenen. Deze zouden volgens de bouwbeschrijving plat op het dek geplakt worden. Door een laagje karton zijn ook deze kappen drie dimensionaal geworden. Andere detail, de binnenzijde van de brugverschansing, hier een strookje lichtgroen aangebracht met een zwart lijntje. Klein detail maar groot verschil. vanwege de stevigheid zijn ook de schoorstenen aan de binnenzijde gedubbeld. Wat nog volgt zijn de laadbomen, de verstaging en de vlaggen. Maar dat komt later. Wordt vervolgt …
Ik bewonder je moed Johan.
Ooit ben ik begonnen aan de Scaldis bouwplaat van de Rotterdam IV als referentie voor het werkelijk te bouwen model. Maar in een veel eerder stadium dan jij nu bereikt heb ben ik afgehaakt want ik kreeg het lang niet zo mooi als jij.
Dat verbaasde me trouwens wel, een hele boel dingen kan ik tegenwoordig echt beter dan toen ik een teener was, behalve dit. Ik heb als jongetje best wel veel bouwplaten gebouwd en dat ging me toen wel goed af. Of zou ik toen minder kritisch geweest zijn.
Dank je wel Ad, voor je compliment, prachtig ook hoe je zelf ook het ss Rotterdam aan het bouwen bent! Wat de Scaldis bouwplaat betreft, lijkt mij een hele uitdaging! Wat ik zelf een hele kunst vindt is om het papier lijmvlekvrij te houden. Maar het aardige van bouwplaten vind ik dat er in korte tijd iets moois ontstaat. Prachtig ook dat papier zo mooi gevormd kan worden! Als jongere heb ik ook gebouwd, zoals deze, de Bernard van Leer, recent nog eens gebouwd, met de ervaring en het geduld van nu. Veel voldoening aan beleefd!
Ja, en helaas was die voor mij een brug te ver. Die Bernard van Leer ziet er trouwens ook leuk uit!!!
Het zijn wel hele mooie bouwplaten van Scaldis met (soms?) een optie voor hele fijne details zoals relingen en davits, die dan lasergesneden zijn uit wat steviger karton. Niet goedkoop, maar wel erg mooi.
Mijn Rotterdam staat even in de wacht. Na 3 jaar vrijwel continu bouwen wilde ik wel eens wat anders. Maar wat in het vat zit verzuurt niet.......
Groet,
Ad
PS
Ik weet niet of ze er dit jaar gestaan hebben (niet geweest), maar vorige jaren stond Scaldis ook op de modelbouwbeurs in Goes (februari).