Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste volledig houten bouwpakket. Ik loop direct tegen een afweging aan, de bouwplank... Ik zie hier op het forum veel schepen die rechtop met de kiel worden vastgezet en daarvandaan worden opgebouwd. Aan de andere kant lees en hoor ik ook mensen die de boot ondersteboven bouwen. Op die manier zijn de spanten beter te fixeren en kan je de beplanking volledig aanbrengen zonder dat de boot van de bouwplank af hoeft.
Nu snappen jullie waarschijnlijk mijn vraag wel... Waarom worden hier veel boten rechtop gebouwd, terwijl ik veel argumenten hoor om boten juist ondersteboven te bouwen?
Voor- en nadelen voor beide varianten zijn welkom. Excuses als dit al ergens is behandeld, ik kon het nog niet vinden.
Nu snappen jullie waarschijnlijk mijn vraag wel... Waarom worden hier veel boten rechtop gebouwd, terwijl ik veel argumenten hoor om boten juist ondersteboven te bouwen?
Voor- en nadelen voor beide varianten zijn welkom. Excuses als dit al ergens is behandeld, ik kon het nog niet vinden.