Bouwplank

Ik ga binnenkort beginnen aan de bouw van een nieuw vliegtuig. Ik ben nu op zoek naar een rechte bouwplank om het model op te kunnen bouwen. Hebben jullie tips. Ik heb wel een idee nl. een Multiplex plank gebruiken en de onderkant verstevigen met spanten zodat de plank niet kromtrekt. Is dat wat ?

Ik bouw op een goed ondersteunde witte meubelpaneel plaat.
bouwhok1.jpg

Voor het vastpinnen van vleugels ed gebruik ik van die groene isolatieplaten die op de vliering nog rondslingeren :lol:

Ik gebruik en goed ondersteunde opdekdeur, mooi glad en strak.
Iemand bij ons in der straat had hem bij het grof vuil gezet.
Mooier kun je het niet hebben, kost niets. :lol: :lol:

Ik bouw ook op een zware (Duitse) MDF deur . :D
Aan 2 kanten op een balkje die aan de muur vast zit .
Van voren met 3 in de hoogte verstelbare (regal) poten .

Een Multiplex plaat zou ook gaan met ribben er onder .

Een keukenplaat (mdf) met ribben er onder heb Ik ook al gezien .;)

Voor kleine vleugels die met spelden gebouwt moeten worden leg Ik er een depron plaat op .

Mvg Johan

E als je b.v. de vleugel vast moet zetten m.b.v. spelden, doe je dan zachtboard op de bouwplank. Nog een vraag moet ik multiplex gebruiken of is mdf beter. Welke dikte is het best ?

MDF vind Ik beter omdat het rechter is .

En hoe dikker hoe beter .

28er MDF moet het wel zijn met 2 ribben in de lengte .

Mfg Johan

Ja heb ik ook ergens gehoord , dat mdf rechter is. U bedoelt 28 mm dik mdf met 2 ribben in de lengte ? Wat voor hout kan ik voor de ribben gebruiken , of maakt dat niet uit.
Ik ga dan de ribben vanaf de onderkant aan de plaat vastschroeven.

Ook gewoon MDF

Je laat van een MDF plaat van bv. 150 x 100 2 stroken van 10 cm afzagen die je er onder zet met schroefen van boven door de plaat en ook houtlijm ertussen doen

pict0011wj5.jpg

Je hebt dan een werkplaat van 150 x 80 wat normaal wel genoeg is.

Maak je hem groter ligt hij vaak vol met spul (eigene ervaring .:D )

Mvg Johan

Kijk uit met multiplex......Nu ik in de houtverwerking (kisten en pallets maken en spullen verpakken erin of op) zit krijg ik zoveel van dat spul in mijn handen dat is niet normaal meer. Vandaag ook weer een half pak op gezaagd. Soms zijn de 18 mm platen zo krom dat we ze nog niet eens meer fatsoenlijk op de platenzaag krijgen. Ze moeten dan met grof geweld tegen de wand van de zaag gedrukt worden. En nee, ze zijn niet in een weg krom maar soms in alle richtingen tegelijk.

Ik ga binnenkort beginnen aan de bouw van een nieuw vliegtuig. Ik ben nu op zoek naar een rechte bouwplank om het model op te kunnen bouwen. Hebben jullie tips. Ik heb wel een idee nl. een Multiplex plank gebruiken en de onderkant verstevigen met spanten zodat de plank niet kromtrekt. Is dat wat ?

Een stevige plank met daaromder 2 gordijnrails gemonteerd schijnt erg recht te blijven, heb ik mij laten vertellen.

De platen die je op de fot ziet zijn niet erg stevig. Van dat piepschuim. Krijgt mijn vrouw helemaal de kriebels van ivm bolletjes door het huis heen... Niet doen dus.

Een stevige plank met daaromder 2 gordijnrails gemonteerd schijnt erg recht te blijven, heb ik mij laten vertellen.
Zou dat niet doen :nooo:

Gordijn rails is niet de stevigste en zal ook door gaan buigen net als de plank die die mnoet gaan ondersteunen.

Zou dat niet doen :nooo:

Gordijn rails is niet de stevigste en zal ook door gaan buigen net als de plank die die mnoet gaan ondersteunen.

Treinrails zou wel recht blijven . :D

Maar of dat nog te tillen valt . :D

Alu beplanking van een vrachtwagen is ook goed .
(voor de mensen die aan zoiets kunnen komen)

Mvg Johan

Het beste is nog het ouderwetse meubelplaat. Nee, niet die spaanplaat troep die je nu overal kan krijgen, maar de grenen plaat welke bestaat uit allemaal smalle plankjes of latten. Deze zijn onder druk verlijmd en daarna recht geschaafd. Deze meubelplaat zal alleen krom trekken als er heel veel vocht in kan trekken.

Ja, meubelplaat is het beste. Ik ben er momenteel op zoek naar, want ik heb nieuwe nodig. Iemand eneig idee war? Er is geen doe-het-zelf zaak of houthandel die dat spul nog heeft. Ben een beetje ten einde raad.

Back