Bouwplannen Lipo lader

• Topicstarter Topicstarter Filipdp
  • Startdatum Startdatum
Waarom een lipolader zelf bouwen als je goede lipoladers al voor een klein bedrag kan kopen. En deze laders zijn gegarandeerd goed en betrouwbaar, bij het zelf bouwen kan een foutje al fataal zijn.

Theo Coenen zei:
Waarom een lipolader zelf bouwen als je goede lipoladers al voor een klein bedrag kan kopen.

Omdat het leuk is om te doen...?

Theo Coenen zei:
En deze laders zijn gegarandeerd goed en betrouwbaar, bij het zelf bouwen kan een foutje al fataal zijn.

Ook een lader die je koopt kan fouten bevatten. Daar zijn genoeg voorbeelden van.

Het is waar dat je geen Lipo lader moet gaan bouwen om goedkoper uit te zijn. Maar je kunt prima zelf een Lipo lader bouwen als je weet wat je doet. Bedenk wel dat nauwkeurig werken en controleren van je werk heel belangrijk is. Lipo's kunnen exploderen als je ze verkeerd laadt, en kunnen dus letterlijk levensgevaarlijk zijn, afgezien van de stapel geld die je in rook op ziet gaan.

De basisregels voor een lipolader zijn: konstante stroom (1C) laden totdat 4.2 (eigenlijk 4.23) V per cel wordt bereikt. Daarna doorladen met konstante spanning totdat de stroom tot 1/100C gedaald is. (in theorie totdat de stroom 0 is, maar dat duurt oneindig lang). Andere eisen: Stroommeting is niet erg kritisch, spanningsmeting echter wel! 1mV resolutie is geen overbodige luxe.

Wees voorzichtig met experimenteren, denk aan brand- en explosiegevaar.

Succes met de eventuele bouw!

Haak

Ik had ook voor 35 euro een simpele lader gekocht, die lade wel mooi door tot 4.32 volt per cel. Ik vond het al vreemd dat ik na 2 weken opeens mini zeppelins vond....

De jamara Xpeak3 ligt in duitsland bij a1-modellbau.de voor 49,95 euro!!
Laad alle typen cellen en lipo's tot 3s1p.

Is inderaad zo dat je het niet moet doen om geodkoper uit te komen.
Mijn vader is echter electronicus en houdt er van zelf dingen in mekaar te knutselen en een lipoladerbouwplan had ie nog niet ... Bedankt voor de reacties.

Groeten

Back