bouwprobleem van een beginner

Hallo,

Ik ben pas begonnen met de bouw van de happy hunter en ik heb nu al problemen. Met de bouwtekeningen heb ik de spanten uitgezaagd en ben er achter gekomen dat de spanten rond naar achtere lopen. Weet iemand of dit klopt? Op foto's staat het volgens mij beetje recht naar achteren. En de spanten komen qua hoogte niet altijd overeen met de kiel.

:help:

groeten rempie

Als je het spantenplan goed hebt overgenomen moet het goed gaan.
Heb je de spanten als staan op een plank. Zo ja maak er eens een foto van en post die even. Neem hem dan van de boeg naar achter en andersom.

hallo Han

De spanten had ik op elkaar gelegd met de middenlijn bovenelkaar. Zo ben ik erachter gekomen.
zal een paar foto's maken. Hoop dat er een oplossing is.

Groeten rempie

als je de spanten op de goede afstand zet zal het er een stuk gezonder uitzien en verglijk het dan eens met het dek aanzicht van je tekening

en de spanten in de boeg zien er wat kort uit
het voordek licht een stuk hoger dan het achterdek

misschien dat de foto's van een mijnenveger de tekst verduidelijkt

afb1490.jpg

afb1491.jpg

afb1492.jpg

afb1493.jpg

hier staan nog een paar foto's www.modelbouw.org/dokkum

de bouwer van dit model is Ben v. Lier

Nou dat ziet er in mijn ogen prima uit.
Alleen als je je kiel maakt moet je ze nog afschuinen zodat de latten er mooi langsheen vallen.
als je je kiel en spanten hebt staan zul je zien dat de ronding klopt met je foto.

Hier heb je een leuke link om te zien hoe je een romp vanaf begin tot eind moet bouwen.
http://www.scheepsmodelbouw.be/
Moet je in dit scherm rechtonder linkje NL nemen.

Hallo Bol en Hannibal.

Bedankt voor jullie info.
Ik zal de link gebruiken en Hoop dat het inderdaad
beter uit komt te zien.

Bedankt beide!

groeten Rempie

Hallo allemaal,

Ik heb in mijn prive album enkele foto's gezet.
Wie hier vragen of aan/opmerkingen over heeft,
Gaarne posten. Ik ben met elke mededeling blij.
Aangezien ik nog niet veel weet van modelbouw.

Groeten Rempie

p.s. foto's upload ik zodra ik weer verder met de boot ben, en een foto heb gemaakt.

Een boot is lastig bouwen: Aan de romp heb je weinig houvast, aan het dek evenmin. alles draait, twist en buigt.

Er zijn grofweg 2 vlakken die je houvast kunnen bieden:

1. De waterlijn
2. Hart schip

Als je spanten uitzaagt, zorg er dan voor dat je deze twee op je spant hebt staan, dus een horizontale lijn voor de waterlijn, en een vertikale in het midden voor het hart schip.

Nu is het de truc om al die spanten zodanig achter elkaar te plaatsen, dat hart schip netjes op 1 lijn staat, en de waterlijnen ook netjes op dezelfde hoogte. Hoe je dat doet is niet eens zo belangrijk, als het maar stevig is.

Een veel gebruikte methode is om een goede, vlakke plaat te nemen, breder en langer dan je schip.
Zet hierop een lijn, over de lengte, in het midden (en meet dit zorgvuldig uit, zodat de lijn netjes parallel loopt aan de zijkanten). dit wordt hart schip.
Zet haaks op deze lijn lijnen, waar de spanten komen, netjes allemaal op dezelfde afstand. (de spantafstand).

Nu neem je het spant wat het hoogste is. Bij een klassiek zeilschip is dit meestal het voorste spant (hoge boeg) maar bij zo'n Oostindievaarder meestal het achterste (hoge achterkant). Dit spant zet je (desnoods tijdelijk) neer. Meet nu hoeveel cm er tussen waterlijn en bouwplank zit. Tel hier gerust nog eens 2-3cm bij op, desnoods meer. rond het af naar een mooie maat. (dus als je 12 cm meet, tel je er 2cn bij op --> 14cm en rond je af naar 15cm.

Deze 15cm is nu de hoogte van je waterlijn tov je bouwplank.

Ik heb destijds een winkelhaak gemaakt, welke ik langs de bouwplank kon leggen, en welke dan precies 15cm hoog was. Hierop had ik ook hart schip aangetekend. Deze haak zette ik tijdelijk vast met een schroefje, en tegen de plank plaatste ik het spant. (ik begon in het midden, en werkte naar de einden, maar dat is niet direct noodzakelijk.). het spant kon ik dan precies waterpas, haaks en in het midden plaatsen, en op mijn gemak fixeren. (dmv roerhoutjes, een paar schroefjes en hotmelt lijm)

Hierna het volgende spant. De spanten fixeerde ik ook tov elkaar, dmv plankjes die precies tussen de spanten pasten.

Op deze manier komen al je spanten netjes recht te staan, en kan je later vrij makkelijk beplanking aanbrengen.

LET OP!
er is nog 1 val waar je in kan trappen:
Je hebt op je bouwplank streepjes gezet, waar je spanten komen te staan.

De spanten welke VOOR het midden komen, of in ieder geval VOOR het spant met de grootste omvang (het grootspant), dienen VOOR de lijntjes te staan

De spanten welke ACHTER het midden komen, dienen ACHTER de lijntjes te staan.

Reden hiervoor is simpel: Je spanten zijn precies op een bepaalde maat, waar het streepje ook staat. zodra je gaat beplanken, zal je zien dat je een deel van de spanten schuin zal moeten schuren of vijlen, om de planken netjes aan te laten liggen. de boot wordt naar voren toe steeds kleiner in doorsnede. Zet je de spanten voor de lijn, dan klopt de achterkant van het spant wel, maar is de voorkant van het spant dus eigenlijk te groot, dit deel schuur je weg.

skiff zei:
Zet haaks op deze lijn lijnen, waar de spanten komen, netjes allemaal op dezelfde afstand. (de spantafstand).

LET OP!
er is nog 1 val waar je in kan trappen:
Je hebt op je bouwplank streepjes gezet, waar je spanten komen te staan.

De spanten welke VOOR het midden komen, of in ieder geval VOOR het spant met de grootste omvang (het grootspant), dienen VOOR de lijntjes te staan

De spanten welke ACHTER het midden komen, dienen ACHTER de lijntjes te staan.

Reden hiervoor is simpel: Je spanten zijn precies op een bepaalde maat, waar het streepje ook staat. zodra je gaat beplanken, zal je zien dat je een deel van de spanten schuin zal moeten schuren of vijlen, om de planken netjes aan te laten liggen. de boot wordt naar voren toe steeds kleiner in doorsnede. Zet je de spanten voor de lijn, dan klopt de achterkant van het spant wel, maar is de voorkant van het spant dus eigenlijk te groot, dit deel schuur je weg.

maakt dit nog uit? aangezien je toch de spanten moet schuren en de boot moet beplanken, waardoor alle spanten bedekt worden door de rompbekleding.

graag meer informatie.

Groeten Rempie

hallo

ik doe het anders

voor ik het spantenplan copier maak ik verlengingen aan de spanten
die bereken ik van af de waterlijn die meestal als een dikke lijn op het plan staat.
als ik dan de spanten heb uitgezaagd en ONDERSTEBOVEN op de bouwplank zet staan ze automaische allemaal op de juiste hoogte en hoef ik niet met losse houtjes en zo te klooien
en het is ineens stevig
als de kiel balk er komt in te liggen bekom je extra stevigheid voor je gaat beplanken
de lijnen van de bouwplank ook op je kiel balk overbrengen en ze dan aan de juiste kant houden bij het inlijmen van die kiel.
de spanten moeten ALLEMAAl of wel voor of achter de streepjes staan
doe je dit niet dan wordt je schip de dikte van een spant langer (moet je maar eens na meten )
als je gaat beplanken moet je zien waar je met je latten uitkomt omdat je daar op de naden soms een dubbele spant moet zetten
begin eerst aan de dekrand zo bekom je extra stevigheid omdat daar de romp meestal weinig plooien heeft of krommingen
zo heb je geen spanning op je laten en minder kans op krom trekken tijdens het drogen van de lijm
ook als je beplankt steeds aan de beide kanten evenveel latten zetten (om en om werken) als je dat niet doet bekom je een kromme romp.
ik gebruik zelf als lijm polieruthaan lijm
rot spul om mee te werken maar je planken zitten muur en muur vast
als ze los komen dan zijn de planken gescheurt maar de lijm lost nooit meer
gebruik zeker geen watervaste hout lijm das knudde die komt terug los (scheuren in de romp na het plamuren of als er wat water is binnen gekomen)
lijm ook je planken kops en op de langs kanten vast zo zitten ze stevig aan elkaar
als je romp klaar is kun je de verlengingen met een zaagje weg zagen en je dek op de spanten lijmen
dat was het zo een beetje wat ik te schrijven had

sportieve groeten raf

Hallo allemaal,

Ik ben nu bezig met de beplanking van mijn boot en
ben aan het bedenken hoe ik de boeg moet doen in veband met knakken van de latten. Weet iemand hoe ik dit moet doen?

Reacties zie ik nog wel verschijnen.

Groeten Rempie

hallo

latten knakken doet men niet

heb je de spanten die naar de boeg lopen met een schuurplank mee met de romp laten verlopen

zo nee dit dan nu doen voor je begint met die planken
een dikke lat van een cm of 5 nemen 30 cm og langer en daar een stuk van een bandschuurmachine op plakken met pattex of dergelijke
dan met de lat in het verloop van de romp schuren en zo de hoeken die aan de voorkant van de spanten zitten wegschuren
niet verder dan je spanten tekening die NORMAAL nog op je hout vastzit staat
alleen vanvoor verjongen
in de boeg zelf steek je best een klos balsahout
de eerste ywee vakken doe ik normaal nooit met plankjes maar zet altijd een volle blok of planken van balsa (2 cm dik) opelkaar lijmen en daar tussen steken

sportieve groeten raf

@ raf

Dat planken niet mogen knakken wist ik maar als ik de boeg ga beplanken dan zal door de scherpe hoek de planken ongetwijfeld gaan knakken. Was dus heel benieuwd hoe jullie dit dus doen.
Iemand anders ook misschien een suggestie?

Groeten Rempie

:music:

@ Ronald

Mijn vraag was ook: hoe doen jullie het nou met beplanken van
de (scherpe) boeg van een boot?
Wat doen jullie precies om te zorgen dat de planken niet gaan knikken.
Ik heb gehoord over plankje plakken en telkens een volgende
ertussen schuiven om zo de hoek om te gaan.
Of de boeg uit één stuk hout te maken.

Of is er een betere methode?

Groeten Rempie

Hoi Rempie,

Ik denk dat je het beste de boeg en het hek van massief hout kan maken. Ik ben met de Smitwijs Singapore bezig (zie Werkschepen => Bouwbeschrijving Smitwijs Singapore) deze lijkt veel op de Hunter. Ik ga nu eerst de romp beplanken en daarna de boeg en het hek uit een massief stuk hout maken.

Je kunt dit pas doen nadat je de hele romp beplankt hebt omdat de boeg en het hek breder worden door de dikte van je beplanking.

Mijn Smitwijs Singapore heeft een bulbsteven en die ga ik op dezelfde manier doen, maar aangezien de Hunter die niet heeft heb jij het iets makkelijker :lol: .

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

Groetjes Danny.

hallo

ik zou EERST de boeg en de steven in vol hout doen
dan heb je namelijk niet de kans dat je romp kromtrekt tijdens het beplanken
die klossen hout geven je spanten een ontiegelijke sterkte
de dikte die ken je trouwens al het zou als het goed is dezelfde als van je planken moeten zijn
maar voor de zekerheid wat dikker laten en na het beplanken mooi in vorm schuren met de planken

sportieve groeten Raf

@ danny

Bedankt voor je tip.

@ raf

Ik probeer wat je zei, kan ik het ook van multiplex planken maken? Heb daar nog genoeg van.

Groeten Rempie

hallo

ja dat kan
maar das verdomd hardt om te schuren kerel
en daar moet ge zeker polyester of G4 op zetten want meestal is dien triplex niet watervast verlijmt en dan krijg je later als er ergens ook maar een barstje in je lak laag is gegarandeerd problemen

ik bouw altijd in balsahout
schuurt makkelijk en als je er later G4 opzet dringt dat in de balsa en krijg je een heeeeeel steving romp
op de buitenkant een laagje dunne glasdoek
schuren en spuitplamuur er overheen
daarna tweekomponenten laklaagje en klaar ben je
mooi strakke romp en oerdegelijk

sportieve groeten raf

Back