Bouwproject Challenge 110, F3A model

Dat lukt niet meer denk ik:mrgreen:

Oh jawel hoor. Makkie. Nog meer dan 9 maanden te gaan :-)

Wat ik verkeerd ingeschat heb is het maken van de kappen. Ik dacht: even een vormpje maken, malletje er van trekken en dan de kapjes maken. In grote lijnen is het proces ook zo verlopen. Alleen.....

Ik denk dat ik zo ongeveer wel alle fouten gemaakt hebt die je kunt maken. En daar ben ik zo ongeveer 3 maanden mee bezig geweest. Ik bezit nu een hele collectie vormen, mallen en kappen aan de hand waarvan ik kan uitleggen wat je vooral niet moet doen.

Hehe, geeft ook niks voor, als je hem klaar krijgt binnen een maand vanaf nu, dan ben je nog prima op tijd voor de eerste wedstrijd hoor:) (als je een beetje fanatiek gaat vliegen ermee)

Het plan is om bij de eerste wedstrijd zelfs met 2 Challenges mee te doen. Hieronder twee foto's van de tweede Challenge, gebouwd door Wim. Deze is op het monteren van de kappen na klaar. Wim opteert voor het spuiten van de kappen met 2K autolak Dat laat nog even op zich wachten tot het weer wat beter wordt en spuit- en bouwruimtes voor 2K lak wat aangenamere temperaturen hebben.

full

full

De bouw van Challenge no 3 is ondertussen ook gestart, maar deze zal vóór de eerste wedstrijd nog niet beschikbaar zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Cool...

Bij de armc kun je lekker spuiten, bouwhok is zoon 19 graden. Ventilatie is alleen niet optimaal maar er kan een duur naar buiten open, alleen gaat een deel van de warmte dan natuurlijk wel weg.

Afgelopen woensdag het folien afgerond. Toen was het ARF stadium bereikt :-)

De Challenge is nu wel zo ongeveer vliegklaar. De servo's, regelaar, UBEC, motor en ontvanger zitten erin. Stekkers zijn van het accupakket omgesoldeerd. De stuurkabels voor het richtingsroer moet nog vervangen worden door betere. Daarnaast moet de zender nog even geprogrammeerd worden.

Wat info over de setup:

Servo's:
Hoogteroer: 2 x Hyperion Atlas 13 TCB digital Carboly-B servo
Richting: Graupner DES 708 BB MG digital servo
Roelroer: 2 x Futaba S3152 digital servo

Accu: 2 x Turnigy 4S 5000 mAh.
Regelaar: HobbyCity 60A.
Motor: Turnigy C5065-270
Prop: Menz 17x10

Zender/ontvanger: 2.4 GHz Futaba

Als UBEC heb ik momenteel de 42V -> 6V versie. 5A, 7,5A max. Wordt gevoed uit de aandrijfaccu. Kan zijn dat ik dit nog verander. De Graupner servo is wel een stevige stroomverbruiker. 2A is niet ongebruikelijk. Dus de 5A nominaal zou wel eens te weinig kunnen zijn.

Daarnaast moet de motor<>prop combinatie nog statisch gemeten worden. Mogelijk dat dit nog aangepast wordt.

Ik had 2 4S 5000 mAh Turnigy pakketten gekocht bij HobbyKing. Eind jaren 90 heb ik mij wat betreft stekkers aangesloten bij wat gebruikelijk was in de F5B. Betekent dat ik de stekkers nu moet verwisselen. Wat me opviel is dat de kabels erg slecht aan de stekkers zijn gesoldeerd. De soldeertin is niet echt in de soldeerbus gelopen. Was me al eens eerder opgevallen bij 3S 5000 mAh pakketten.

Het wachten is nu op beter weer om de Challenge in te vliegen.

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
:D

Over het stroom gebruik van de servo's. Die DES servo's gebruiken ongeveer hetzelfde als andere digitale servo's alleen geven ze wat meer op (volgens mij) om te kleine bec's te voorkomen.

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken met die 5/7,5A bec
Je zou de bec eens een vlucht met een losse lipo moeten laten voeden, dan kijken hoeveel je er terug in laad, vaak zit gemmiddeld verbruik ergens rond de 150-250 mah per vlucht bij een electro kist van dit vormaat (en een 2s lipo met vr). Wat langdurige hoge stromen onmogelijk maakt. (gemiddelde stroom is te berekenen)

vaak zit gemmiddeld verbruik ergens rond de 150-250 mah per vlucht bij een electro kist van dit vormaat (en een 2s lipo met vr). Wat langdurige hoge stromen onmogelijk maakt. (gemiddelde stroom is te berekenen)
Ik gebruik niet meer dan 50mAh, bij alles daarboven, loopt iets aan, zijn je uitslagen te groot of stuur je te veel.

Idd, bij f3a vliegen is het nog lager, en ik had het niet over 1 programma maar over 1 acculading.

Maargoed, met 5A gemiddeld zou je in 5 min 416mah gebruiken, en dat doe je niet, hoeveel je ook stuurt.

In rust is de stroom van de DES servo niet echt verschillend van de andere 5-10 mA. Zo gauw hij begint te bewegen (onbelast) vliegt de stroom naar 500-800 mAh. Als hij belast wordt naar max 2 A.

Gemeten met een Unitest 2.

In Challenge no 2 zit ook de DES; vergelijkbare meting. Dus het is geen exemplarische fout.

Overigens specificeert Graupner ook een max stroom van 2A.

Mijn zorgen gaan ook niet over het gemiddelde gebruik maar over het piek gebruik. Als de stroom van de UBEC boven de max komt (piek) klapt de spanning in elkaar. En dus ook de spanning van mijn ontvanger. De 2.4 GHz ontvangers rebooten dan. Je bent dan een paar seconden de besturing kwijt.

Laatst bewerkt:
Back