Bouwproject Challenge 110, F3A model

Inderdaad, hier ook 50mah voor een B programma, zelfs met 20kg digitale servo's.

Ik bestrijd niet dat het gebruik tijden een vlucht van een minuut of 5 tot 10 erg groot is. Afhankelijk van het vlieggedrag zal dat zo'n 50-100 mAh zijn, waarschijnlijk zelfs minder.

Maar, als nieuweling in het F3A gebeuren, lees ik dat full-blown F3A modellen toch wel servo's hebben, zoals hierboven geciteerd, 20 kg trekkracht. Ik neem aan dat die er niet voor de sier inzitten maar dat deze trekkracht ook daadwerkelijk nodig is.

En dat deze krachten daadwerkelijk kunnen optreden. In die situatie zal de servo de maximale stroom trekken.

Ik heb zojuist m'n servo's even aan de Unitest gehangen. Gemeten zijn
- de ruststroom; de stroom die door de servo loopt in een willekeurige stand als hij niet beweegt;
- de "nullaststroom"; de stroom die door de servo loopt als hij zonder belasting continue het roer beweegt;
- De blokkeerstroom; de stroom die door de servo loopt als de uitslag van de servo mechanisch geblokkeerd wordt. In deze situatie wordt het maximale koppel afgegeven.

Meetresultaten:
- Futaba S3152 -> 9 mA 256 mA 911 mA
- Hyperion Atlas 13 TCB -> 6 mA 217 mA 894 mA
- Graupner DES 708 BB -> 7 mA 300 mA 1424 mA

In rust loopt er in m'n set up dus 2x9 + 2x6 + 1x7 = 37 mA. Op de grond alle servo's bewegen (afgerond) 1200 mA en maximaal kan er (afgerond) 5000 mA lopen.

Bij mijn setup had ik aangegeven dat ik het bovenstaande nog wilde nagaan. Nu dus gedaan :-). De UBEC kan maximaal 5A voor zijn kiezen krijgen. En dat kan ie aan.

Zal de situatie dat de 5A getrokken wordt uit de UBEC voorkomen? Hoogst onwaarschijnlijk. Hoeveel dan wel? Geen idee. Maar zeker minder dan 5A.

Mijn zorg is ook niet zozeer het stroomverbruik, maar het gedrag van UBEC bij overbelasting. De HobbyCity UBEC die ik toepas is een schakelende voeding. Deze heeft maar een zeer beperkte reserve capaciteit. Als je hem overbelast klapt de spanning vrijwel direct in. Met als gevolg dat de ontvanger ook geen spanning krijgt. En dat wil ik voorkomen.

Ik neem aan dat die er niet voor de sier inzitten maar dat deze trekkracht ook daadwerkelijk nodig is.

Nee hoor, 5kg zou ook genoeg zijn (hooguit iets sterker op rudder) maar ik had ze nog liggen:) (waren JR8611 servo's, ondertussen alles vervangen door Futaba digitaal, 12kg)

Een nuttige discussie over de trekkracht van de servo's. Maar dan om een andere reden.

Als ballinks heb ik
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8855
gebruikt en M2 schroefdraad als stuurstang.

Bij het meten van de blokkeerstroom van het rolroer (Futaba servo) vloog de stuurstang uit de ballink. En die zat er toch echt helemaal in. Blijkbaar is de behuizing van deze ballinks niet bestand tegen de krachten die kunnen optreden.

Uit de reacties op de HobbyKing site:
“Some links of the batch didnt fit M2 thread, I put a little glue on them to hold them on.
I hope they don't come of.”

Ik had het dus kunnen weten.

Ik ga de ballinks vervangen. Nog even nieuwe zoeken.

lineair of switching BEC?

Zo te zien aan het koelblok op de behuizing is het een lineaire BEC, niet?
Heeft dat nog nadelen t.o.v. een schakelend exemplaar, apart van het feit dat ze minder efficient met energie omgaan?

ball links etc zou ik nooit bij hobbycity kopen... Ok ze zijn redelijk duur hier, maar het is toch belangrijk! Met de dubro ball links nooit problemen!

En als je redelijke budget ball-links wilt hebben; die van Protech (M3, weet niet of ze ook M2 hebben) zijn ook best goed. Na 120 vluchten nog als nieuw in een 3.2 meter Extra:)

Zo te zien aan het koelblok op de behuizing is het een lineaire BEC, niet?
Heeft dat nog nadelen t.o.v. een schakelend exemplaar, apart van het feit dat ze minder efficient met energie omgaan?

Gewicht, ding op zich zal ongeveer even zwaar zijn maar je moet een losse accu er ook nog bij hebben.
En naast het gewicht van een 2e accu vind ik het het gemak van een bec ook erg meetellen. Alleen daarom al zou ik nooit meer een ontvanger accu willen. In mijn 2,25m extra komt een zeer waarschijnlijk een CC BEC PRO (oa omdat ik hem dan mooi op 8v kan instellen)
Ik denk dat je met de 20A piek redelijk bulletproof bezig bent.

Laatst bewerkt:
:worship:

Heb hem gister vast kunne houden enzo, :yes: dat voelde goed, zag er ook goed uit.
Lekker licht ook, heb er wel vertouwen in dat het in de lucht ook wel goed komt.

:thumbsup:

De maiden van de Challenges

Aflopen donderdag hebben de twee Challenges die klaar zijn de luchtdoop gehad. Veel wind, koud, maar zeer succesvol. Mijn Challenge vloog als eerste. Zwaartepunt zo goed en kwaad als dat gaat ingeschat. Bleek toch nog wat te ver naar voren.

Maar vliegen dat ie doet!!! Zelfs met de toch wel harde wind donderdag alsof hij op rails ligt.

De tweede Challenge van Wim ging daarna met een aangepast zwaartepunt omhoog. Vergde verder nauwelijks correcties.

100311%20-%20Maiden%20Challenges%20-%20002.jpg

De take off van de Challenge van Wim.

100311%20-%20Maiden%20Challenges%20-%20006.jpg

En het beloofde gebak. Ik sta achter de camera van het gebak te genieten :-)

100311%20-%20Maiden%20Challenges%20-%20008.jpg

Vanmorgen nog een keer gevlogen. Het was eigenlijk erg slecht weer. Maar voor de Challenge geen probleem. De voornaamste instellingen zijn nu goed. Mijn Challenge vliegt eigenlijk zonder noemenswaardige aanpassingen. Wim heeft de zijwaartsinstelling iets aangepast. De komende weken nog wat details checken. Het wachten daarvoor is op iets rustiger weer om het gedraag wat beter te kunnen beoordelen.

Nog wat detail gegevens:

Gewicht van de Challenge:

- Romp 1880 gram
- Stabilo's 85 en 86 gram
- Vleugels 354 en 378 gram
- Buizen 83 gram
- Kap 214 gram

Totaal, zonder accu: 3080 gram

Met een 8S (4S+4S) 5000 mAh van 1058 gram is het vlieggewicht 4138 gram.

Metingen met een Menz 17x10 aan de Turnigy C5065-270 na ca 30 seconden draaien:
- 4,85 kg trekkracht bij een stroom van 49A en toerental van 6385 omw/min.

Met de Turnigy17x10 aan de Turnigy C5065-270 na ca 30 seconden draaien:
- 5,52 kg bij 42A bij 6750 omw/min (Eerste uitlezing: 5,80kg bij 42A, maar toen was de accu stampvol)

Voorlopig houd ik het op de Turnigy prop.

En je hebt mij niet even gebeld.:puppydogeyes: En ik was donderdag in deventer! (:eek: wat een toeval)

Iig gefeliciteerd met de maiden! :thumbsup:
Nu klaarmaken voor volgende maand hé.

~1300W bij 4,138kg =~ 315W/kg, dat en die trekkracht getallen laten mij denken dat er er geen 'f3a-vermogen' in zit. Maar die prop kan groter :cool:
Dat de tgy meer trekkracht geeft en minder stroom stroom gebruikt heeft er mee te maken dat de tgy's iets minder spoed hebben, zou me niks verbazen als de menz beter vliegt. Daarnaast is de mens een brandstof-prop en de tgy een e-prop (toch?)
Bij TGY (of xoar, JSF, andere namen met gelijk product) gewoon iets meer spoed kopen, zoiezo lijkt mij een 12"niet gek op die kist met die motor...

Ik vlieg zelf graag met een klap prop, lekker stijf, licht en dun. En makkelijk in vervoer. Aircraftworld.com

@Nando,

Sorry, het is momenteel wat moeilijk plannen wanneer er te vliegen valt. Het was donderdag tot een half uur voor ik vertrok niet 100% zeker dat ik het model vliegklaar zou hebben. En voor mezelf houd ik de regel aan dat als ik twijfel of alles 100% in orde is, ik niet vlieg.

De Menz 17x10 was (hij is helaas gebroken tijdens de landing) een brandstof prop. Zo'n plank met afgeschuinde kanten ;-) De Turnigy lijkt een E-prop.

Ook wat betreft vliegen bevalt de Turnigy overigens beter dan de Menz. Dat je verwacht na de metingen dat de Menz beter zou performen dan de Turnigy mag je me eens op de club uitleggen. Ik denk dat de Turnigy aerodynamisch beter is ontworpen en op een electromodel beter presteert dan de Menz.

Wim (met de twee de Challenge, vlieggewicht 4200 gram) vliegt met een Turnigy SK5065. Zou iets beter moeten presteren dan de C5065 die ik heb. Met een 18x10, gemeten trekkracht 5,8 kg, performed het model minder dan de mijne met een 17x10. De laatste vlucht heeft Wim gemaakt met een 18x12. Gemeten trekkracht 7 kg bij 60A stroomopname. Zo op het oog vliegen beide modellen even snel. En ook het verticaal doortrekken bij een Victory rol verschilt niet zichtbaar. Nu was dat met het slechte weer wel moeilijk objectief te beoordelen.

Ik heb even naar de klapprops gekeken. Uitdaging wordt een spinner van 75 mm en een middenstuk op een 8 mm as past te vinden. Ik zoek nog even door.

Laatst bewerkt:
Ha, 100% weet je het nooit hé.
Je hoeft echt geen sorry te zeggen.
Weinig mensen bij een maiden willen is ook iets voor te zeggen trouwens, en niet gelijk na enkele vluchten willen horen wat er allemaal mis is snap ik ook ;)

Ook wat betreft vliegen bevalt de Turnigy overigens beter dan de Menz. Dat je verwacht na de metingen dat de Menz beter zou performen dan de Turnigy mag je me eens op de club uitleggen.
Het zou niet de eerste keer zijn dat een prop met meer spoed (ondanks dat het nummer gelijk is) als mindere word bestempeld, puur omdat hij minder trekkracht levert stationair en meer stroom trekt. Eigenlijk zou je de volgas trekkracht moeten meten bij normale vlieg snelheid, mss dat het dan iets zegt over over de prestaties.
De juiste prop kun je enkel bepalen door te vliegen. Metingen op de grond geven imo erg weinig nuttige info, hooguit of de stroom teveel is voor de reg en accu.

Wim (met de twee de Challenge, vlieggewicht 4200 gram) vliegt met een Turnigy SK5065. Zou iets beter moeten presteren dan de C5065 die ik heb. Met een 18x10, gemeten trekkracht 5,8 kg, performed het model minder dan de mijne met een 17x10. De laatste vlucht heeft Wim gemaakt met een 18x12. Gemeten trekkracht 7 kg bij 60A stroomopname. Zo op het oog vliegen beide modellen even snel. En ook het verticaal doortrekken bij een Victory rol verschilt niet zichtbaar. Nu was dat met het slechte weer wel moeilijk objectief te beoordelen.
Dan neem ik even aan dat jij de C5065D hebt, dus die met gelijk kv aan de sk.

Het is volgens mij goed mogelijk dat wanneer je van een 17X10 naar een 18X10 gaat je in verticale stijg snelheid gelijk blijft,
We hebben het er nog wel over, praat wat makkelijker irl.

Ik heb even naar de klapprops gekeken. Uitdaging wordt een spinner van 75 mm en een middenstuk op een 8 mm as past te vinden. Ik zoek nog even door.
Idd, das het lastige. was het ff vergeten ;)
een 8mm gat zit er wel in, en ze zijn tot 72 bij aeronaut te koop. Maar ik neem aan dat de maat van jou prop meenemer groter is, en dat de as zelf 8mm is.
Aeronout heeft ook niet-klap props, doen het ook lekker.

Nog een prop leverancier, verkoopt ook props gelijk aan de Xoar en TGY-e
Prices,JXF : Page 6
Als ik jou was zou ik deze wel willen proberen, JXF 18x12 inch Beechwood Propeller for F3A Electric Engine | JXF zelfs F3A in de naam ;)

Laatst bewerkt:
Meer propvermogen nodig?

@ Willy,

Ik zag op de laatste F3a B/C wedstrijd van 2009 dat de Wind S waar Bert van der Vecht mee vloog ook een TY SK motor ingebouwd had. Kun je via hem niet aan een goed werkende motor/prop set up geraken? De Wind S vloog indrukwekkend door het B programma, en de Wind S komt wat gewicht en spanwijdte in de buurt van onze Challenge.

Back