Bouwproject DLG

Hallo,

Ik heb me onlangs ook laten fasineren door het mooie zweven van een DLG.
Ik heb daarna met wat hulp een kleine DLG gebouwd.
Deze zweeft redelijk maar ik wil toch een echte DLG van een respectabele spanwijdte.
Ik ben geen beginnende modelvlieger en ik wil dus ook iets wat goed zweeft en het liefste zelf bouwen omdat ik een prijs rond de 200 euro voor een wedstrijd DLG een beetje te duur vind en verder is het ook leuk zelf te bouwen.

Heeft iemand suggesties ?

Groeten Yannic van Moerkerk

Yannic,

Een nieuwe wedstrijd DLG is voor 200 euro al niet meer verkrijgbaar. Ik kan je aanraden de Mimi te bouwen. Prima Mini-DLG waarmee je op een F3K wedstrijd zeker mee kan doen voor de prijzen.
Bouwkosten zijn ongeveer 20 euro. Mocht je na wat vliegen echt de smaak te pakken hebben kan je dan alsnog doorsparen voor een F3K-kist.

Tekening is op te vragen via de F3K-site.

Hoi Theo,

Zijn er ook DLG`s van 1,5 meter span ofzo ?
Of zijn de resultaten van die 1 meter Mimi bijna hetzelfde als een grotere DLG ?
En ook vooral het langzaam binnekomen vind ik mooi :)
Ik ga ook zeker proberen de kist zowieso zo ligt mogelijk te bouwen.

Groeten Yannic

Laatst bewerkt:
Heel misschien is een Manta wat...of de spinnin birdy

Yannic,

Heel misschien zou dit wat voor je kunnen zijn, maar je schrijft dat je beginnend bouwer bent en dan vrees ik dat het toch te moeilijk zou kunnen zijn voor je (zonder hulp)

Project Rays - Manta - RC Groups

Ik begrijp dat een 1.5 m kist je aanspreekt en misschien wel meer dan een
mini, maar bij een 1.5 m kist is het inbouwen van de apparatuur en dan met name voor de rolroeren ook weer wat gecompliceerder dan bij een 2 kanaals (L&R) mini. Ook het vliegen is wat moeilijker (rolroeren, verschillende standen van de flaps voor lancering, gewoon vliegen en thermiek vliegen), wat ook weer wat extra eisen stelt aan je zender (vliegfasen)....

Een twee kanaals 1.5 m kist zou ook wat kunnen zijn, maar dan denk ik toch dat een mini praktischer, makkelijker en leuker is...de spinning birdy (Decker-Planes - HomeDe) zou ook een heel leuke kist kunnen zijn en is naar wat ik begrijp een perfecte bouwdoos..

Cheers

Bart

Laatst bewerkt:
Yannic,

Heel misschien zou dit wat voor je kunnen zijn, maar je schrijft dat je beginnend bouwer bent en dan vrees ik dat het toch te moeilijk zou kunnen zijn voor je (zonder hulp)

Project Rays - Manta - RC Groups

Ik begrijp dat een 1.5 m kist je aanspreekt en misschien wel meer dan een
mini, maar bij een 1.5 m kist is het inbouwen van de apparatuur en dan met name voor de rolroeren ook weer wat gecompliceerder dan bij een 2 kanaals (L&R) mini. Ook het vliegen is wat moeilijker (rolroeren, verschillende standen van de flaps voor lancering, gewoon vliegen en thermiek vliegen), wat ook weer wat extra eisen stelt aan je zender (vliegfasen)....

Een twee kanaals 1.5 m kist zou ook wat kunnen zijn, maar dan denk ik toch dat een mini praktischer, makkelijker en leuker is...de spinning birdy (Decker-Planes - HomeDe) zou ook een heel leuke kist kunnen zijn en is naar wat ik begrijp een perfecte bouwdoos..

Cheers

Bart

Hoi Bart,

Bedankt voor de informatie.
Ik ben geen beginnede bouwer ;) ik heb al best wat toestellen op mijn naam staan en vele daarvan ook zelf bedacht en gebouwt.
Ik zal eens kijken naar de links die je hebt geplaatst.
Zat me ook al af te vragen wat beter is met of zonder rolroeren ?
ik denk dat ik waarschijnlijk toch voor die mini ga als die ligt gebouwt goed vliegt.

Groeten Yannic van Moerkerk

moest je hem ooit op een helling vliegen, zijn rolroeren toch wel handig..
ik heb er nu ook op mn OFA gezet, vliegt veel beter zo, maar de prestaties zijn wel minder geworden.. (ik ben ook wel op zoek naar een zelfbouw 1,5m dlg :))
grtz

moest je hem ooit op een helling vliegen, zijn rolroeren toch wel handig..
ik heb er nu ook op mn OFA gezet, vliegt veel beter zo, maar de prestaties zijn wel minder geworden.. (ik ben ook wel op zoek naar een zelfbouw 1,5m dlg :))
grtz

Ik denk dat dit een leuk herfst/ winterproject word voor mij :P
Wat zijn jou ervaringen met DLG`s ?

Ik denk dat ik zowieso voor die doorlopende staart techniek ga met een romp van krimpkous.
Ik vind dit mooier uitzien en het is natuurlijk lichter .
Ook denk ik aan pul / pul in plaats van pul / veer.
Mijn ervaring met pull / veer is dat het niet zo precies stuurt als pul /pul en dat vind ik toch wel belangrijk dat het direct reageert.

Groeten Yannic

*sorry dit was ik nog vergeten*

Ik wil hem denk ik niet op de helling gebruiken maar echt alleen als DLG.
Ik gebruik mijn huidige mini wel op de helling.
zou een rolroer servo te zwaar worden dan ?

Mijn ervaring met pull/veer is dat het niet zo precies stuurt als pul/pul en dat vind ik toch wel belangrijk dat het direct reageert.
Daar ben ik (en bijna iedere DLG-er in Nederland) nog niet zo zeker van...

Sirius met pendel stabilo

a1980464-93-P1110902.jpg

Het kan maar zo dat de winnaar van de German Open met deze of een dergelijke kist vloog.....

Cheers

Bart

Ik zat me net af te vragen wat beter is,
een Horizontal stab met hoogteroer of pendelroer ?

Vanuit aerodynamisch oogpunt zou ik niet weten wat beter is.
Vanuit constructief oogpunt kun je beter voor een striphoogteroer gaan omdat het eenvoudiger te bouwen en waarschijnlijk iets lichter is.

Bas

Vanuit aerodynamisch oogpunt zou ik niet weten wat beter is.
Vanuit constructief oogpunt kun je beter voor een striphoogteroer gaan omdat het eenvoudiger te bouwen en waarschijnlijk iets lichter is.

Bas

Ik heb met mijn huidige Mini DLG een probleem dat als ik hem afduik en dan een looping wil trekken hij met half hoog geen looping trekt en zodra ik full up geef trekt hij zijn staart direct omlaag en stalt hij.
Dit gebeurt dus ook wel eens in de bochten.
Kan dit aan het zwaartepunt liggen of toch meer aan het strip hoogteroer ?

Als ik puur logisch nadenk denk ik dat een pendelroer minder wrijving heeft met sturen omdat je de lucht niet afremt maar alleen maar *geleid*
en de stroming blijft denk ik beter plakken.

Groeten Yannic

Laatst bewerkt:
Ik heb met mijn huidige Mini DLG een probleem dat als ik hem afduik en dan een looping wil trekken hij met half hoog geen looping trekt en zodra ik full up geef trekt hij zijn staart direct omlaag en stalt hij.
Dit gebeurt dus ook wel eens in de bochten.
Kan dit aan het zwaartepunt liggen of toch meer aan het strip hoogteroer ?

Als ik puur logisch nadenk denk ik dat een pendelroer minder wrijving heeft met sturen omdat je de lucht niet afremt maar alleen maar *geleid*
en de stroming blijft denk ik beter plakken.

Groeten Yannic

Bij pendels word de invals hoek van de aangestroomde lucht bij uitslagen verandert. hierdoor zijn ze veel gevoeliger voor overtrekken en high speed stals en hebben ze meestal meer weerstand bij bochten vliegen en uitslagen. Een striproer is veel minder kritisch.
Wanneer je dit soort problemen met striproeren hebt dan heb je of een slechte/te scherpe voorlijst of je zwaartepunt ligt te kritisch.

Back