Bouwproject: Fossett N277sf, Welke Impeller

• Topicstarter Topicstarter L U U K
  • Startdatum Startdatum
L

L U U K

Guest
Ik wil graag een Fossett N277sf gaan nabouwen.
virgin-globalflyer-N277SF-040305-03-8.jpg

Staat ook al op het zweef-forum maar ik denk dat de vraag die ik nu heb geschikter is voor dit forum.

Ik wil i.p.v. een straalmotor een elektro impeller gaan gebruiken.
Ik werd gewezen op de wemotec minifan met een mega brushless motor.

De spanwijdte moet ongeveer 2,5m worden maar ik wil me pas met het formaat bezighouden als ik informatie over de motor heb.

Vragen:
- Wat is de stuwkracht etc. van de wemotec minifan met een mega brushless motor(welke motor is ervoor nodig), ofwel zoveel mogelijk technische informatie van de impeller, bijbehorende borstellozemotor en regelaar.
- Waar zijn de impeller, bijbehorende borstellozemotor en regelaar het goedkoopste? (eventueel tweedehands (vergelijkbaar) setje ben ik ook heel erg blij mee!)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

http://www.wemotec.com/2_1_2.html

Kijk hier maar eens.
Maar denk dat je bij lange na niet gaat redden met die FAN.
Als je die 2,5 meter wild bouwen.
Dat vraagt wel wat meer vermogen.
Denk toch snel rond de 25N.
Lijkt heel veel maar het rendement van een fan is laag.

Groeten Han.
Zo heb de spits afgebeten wie volgt.

Han het is een zwever, en geen supersnelle jet. Ik denk dat die minifan het misschien wel gaat doen, maar dat hangt ook een beetje van het gewicht af. En zeer zeker de fan uitstroom opening niet teveel knijpen, je wil een lage straalsnelheid hebben met kracht en geen highspeed uitstroomsnelheid.

Bedankt voor de reacties!

Is er een manier om uit te rekenen hoeveel N je motor moet trekken voor een zweefvliegtuig van 'X' kg.

Als ik wat meer N nodig heb dan kan de midifan wel interessant worden.
En ik kom misschien nog goedkoper uit als ik er een speed 600 bb turbo bij ga gebruiken.

Ik heb wel eens gehoord dat je voor een zwever van 1 kg, 1 N nodig hebt. Ik weet of dat waar is, weet iemant dat misschien?

Mvgr. Luuk

Ow ja, maar er staat hier ook zoveel informatie dat je 'door de bomen het bos niet meer ziet'.

Maar ik zie daar ergens staan:
1 watt = 1 Newton x meter/seconde

Terwijl er op wemotec.com staat bij de midifan met speed 600:
209 watt en 6,6 Newton.

Dan wil dat zeggen dat hij ongeveer 30 m/s (209:6,6) produceert.
En dat hij niet meer dan 2 kilo mag worden (en dat is erg weinig als je al 14 cellen nodig hebt)
Wat houd die m/s hier in?

Dan wil dat zeggen dat hij ongeveer 30 m/s (209:6,6) produceert.
En dat hij niet meer dan 2 kilo mag worden (en dat is erg weinig als je al 14 cellen nodig hebt)

En dat vermogen is wel de ondergrens.
Zou voor meer gaan.
Dan is een grondstart ook mogelijk.
Is wel zo mooi.

Groeten Han.

Bij de link die Han gaf zag ik een aantal borstellozemotoren staan die bruikbaar zijn.

Zijn er ook andere borstelloze motoren onder de 75 euro die voor de mini fan te gebruiken zijn en minimaal 250 watt leveren?

Vergeet speed600 in zulke toepassing. Dat leeft niet lang. Ga uit van borstelloos.

Vuistregeltjes.
Een zwever kan je rustig omhoog krijgen met 100 watt/kg. Met EDF moet je al gauw 1.5 keer zoveel hebben. Neem je wat extra kom je uit op rond 200 watt/kg ingangs vermogen.
==> 200 watt/kg

van heel vroeger bleek dat iets pas een beetje boven bleef als je een derde van het gewicht aan trekkracht hebt. Bij "halve gewicht" is het pas redelijk te noemen.
Zeker bij zo'n efficient ontwerp moet het voldoende zijn.
== Statische trekkracht 50% van het gewicht
Ofwel: je toestel mag 2 keer zo zwaar zijn als je trekkacht.

"propsnelheid" is hoog genoeg (hoef je eigenlijk nooit zorgen om te maken bij EDF.

Dus: Niet hoe GROOT wordt het, maar hoe ZWAAR!
2.5 meter zwever is op 2 kg te maken. Hier wat meer schaal dingetjes, dus tussen 2.5 en 3kg?

500 watt dus.
10 cellen (of 3S lipo) en 50A.
Kan met minifan en 2 windingen motor. Vlieg alleen niet lang als je veel klimt.
Je vliegt volgens mij het langst als je een heel klein beetje gas blijft houden i.p.v. puur zweven.
Mischien dan maar 40 watt/kg nodig voor minimaal boven blijven (20% van vol vermogen). Dat zou je bij GP3300 dan 20 minuten vol kunnen houden. In de praktijk denk ik dat 10-12 minuten re-eel is.

Back