Bouwproject Keil Kraft Invader 150%

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door ArthurP, 5 feb 2020.

  1. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    De Impuls is nog lang niet af en ik ben mede door en met de TFA alweer in het volgende avontuur gerold zo houdt het MBF je wel achter de TV vandaan :cool:.

    Als onderdeel van een TFA club bouwproject ben ik nu de Keil Kraft Invader aan het hertekenen, maar dan VRA en op 150% van het originele formaat. De Invader is een van de eerdere modellen van Keil Kraft, door Albert E. Hatfull ontworpen nog tijdens de 2e wereldoorlog, vandaar de misschien wat vreemde naam voor een zwever. De aanleiding hiervan is het "Keil Kraft Concours de élégance" op de DOW 2020, maar ik wil er beslist geen puur concours model van maken wat daarna in de vitrinekast verdwijnt, hij moet vooral ook lekker bouwen en vliegen. Er is gekozen voor een iets groter formaat omdat dat net wat lekker vliegt en ook om af te wijken van de normale KK Invader die nog steeds of beter gezegd weer in productie is.

    Eerst gaat de originele tekening op 100% schaal de computer in, net als bij de Impuls en daarna maak ik er een snijpakketje van, hij wordt een beetje aangepast aan de mogelijkheden van de laser en het formaat. Het model wordt VRA, dus geen VV zoals het origineel maar met beperkte stuur mogelijkheden. Op het TFA clubdeel van het MBF zijn al wat vooraankondigingen geweest, maar ik zal hier verder het teken en bouwverslag voortzetten.


    Invader.jpg


    Hier zijn 2 filmpjes voor mijn eigen inspiratie en die van de mede clubbouwers:



     
  2. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Let vooral op de originele manier waarop de ontwerper zijn naam op de tekening heeft vorm gegeven!
     
    crins en ArthurP vinden dit leuk.
  3. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Betreft de ontwerper heb ik het volgende gevonden, met dank aan RC-Groups en Google translate.

    Albert.jpg


    Albert E. Hatfull werd geboren in 1926 in Londen, zijn familie had een sterke technische en zeevarende traditie. Hij was echter meer geïnteresseerd in vliegtuigen en vanaf zijn negende bouwde hij zijn eerste Megow en Guillow's kits. In elk opzicht was hij een kleurrijk karakter met een groot gevoel voor humor. Hij was dol op New Orleans jazz, volgde de Amerikaanse model vliegtuig scene en speelde veel piano. Hij ging naar de HTS in Tottenham, studeerde daar wiskunde en voor technisch tekenaar. Helaas liep hij op de prille leeftijd van 16 in een lokaal zwembad polio op in een tijd waarin vaccinatie daarvoor nog niet beschikbaar was. De ziekte beperkte zijn hand motoriek, maar het mooie is dat hij hem er niet van weerhield om creatief te zijn.

    Kort na de polio-infectie tekende de jeugdige ontwerper voor zichzelf de Invader, omdat het in oorlogstijd was, noemde hij het de Invader. de eigenaar van de lokale modelbouwwinkel was zo onder de indruk van het model dat hij Albert naar Eddie Keil stuurde en die maakte er meteen een productie model, wat altijd 1 van KK's bestsellers is gebleven.Nog voor zij 20e ontwierp Albert de Junior 60, letterlijk terwijl de V2's op Londen vielen, ondanks zijn ziekte bouwde hij een carrière op als bekwaam tekenaar. Technische tekeningen en later octrooiwerk in de Science Library zorgden voor brood op de plank, maar modelvliegtuigen tekenen en bouwen waren zijn grootste passie. Hij ontwierp tientallen modelvliegtuigen, waaronder de Senator, de Skyscraper en de Batam waar Ton mee bezig is voor hetzelfde TFA project. Vele van zijn modellen hadden een kenmerkende romp in een vleugelprofiel model.

    Naast zweefvliegtuigen en rubber modellen, ontwierp Albert ook veel Jetex-modellen. Van de jet ontwerpen was zijn persoonlijke favoriet de De Havilland Venom. Veel van zijn tekeningen werden gepubliceerd in de modelvlieg bladen. Na Keil Kraft, deed hij ontwerpwerk voor Worcraft- en Elite models. Bekende modellen hiervan zijn de Worcraft Scarab (https://www.modelbouwforum.nl/threads/scarab-van-1949.268220/) met elliptische vleugelprofielen en de Elite Elf, die net als de Skyscraper, een prachtige vleugelprofiel vormige romp had. Slechte gezondheid dwong hem met pensioen in 1984 en hij overleed in 2007.

    Elite Elf

    Elite-Elf.jpg
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk stukje historie :thumbsup:
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De Dolphin, ook Keil Kraft en ook van Albert E Hatfull (inclusief zijn mooie logo), was mijn eerste zwever in 1958.
    Eind 80ér jaren kon ik in Leicester Engeland een maagdelijke, nu nog ongebouwde bouwdoos vinden.
    Dolphin2.jpg
     
    flymax, Ton van Munsteren en ArthurP vinden dit leuk.
  6. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Keil kraft chief,ook een gaaf model....
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan is het DOW Keil Kraft Concours een goed excuus om hem nu toch te gaan bouwen, toch?

    KK-cde.png
     
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Dat is toch jammer? Doosje mooi intact laten en een exemplaar bouwen van materiaal uit de vergaarbak met balsa die de meeste fanatieke bouwers toch al ergens in huis hebben.....
     
  9. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Van het printwood maak ik zo een laser setje, en dan is het alleen nog maar en kwestie van latjes snijden, dus dat kan ook.
     
    flymax vindt dit leuk.
  10. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    De "Motoraufsatz", geen idee hoe dat in het Engels heet is ook uitgewerkt. Ik heb geprobeerd het zo veel mogelijk in dezelfde stijl te tekenen, al ken ik geen voorbeelden uit die tijd. Hij zit gewoon vast met de vleugelelastieken, dus hij kan er ook af. Er moet wel een gaatje door de vleugel voor de draadjes, maar dat lijkt me niet onoverkomelijk.

    Opstand.jpg
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    starter van Svenson heeft ook een motor opzet , tekening staat op ouderzone. mocht je toch nog een voorbeeld zoeken ;-)
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hier de 100% versie in actie , eerst de demo van de aansturing (let op de plek van de horns), dan de maiden boven de zeereep van Marske, met Saltburn in de verte.



    En vandaag (19-04) een hele leuke derde video:
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2020
    waa01 en Ecstacy vinden dit leuk.
  13. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Het kan ook nog groter: double the size!
    The First Aviators - Geo Chavez Memorial Flight 2020 - 1_08.png
    The First Aviators - Geo Chavez Memorial Flight 2020 - 1_04.png The First Aviators - Geo Chavez Memorial Flight 2020 - 1_05.png
    The First Aviators - Geo Chavez Memorial Flight 2020 - 1_06.png The First Aviators - Geo Chavez Memorial Flight 2020 - 1_07.png
     
  14. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Zijn alle potentiele bouwers ook geinteresseerd in deze manier van besturing of zijn er ook met ander ideeën. Anders neem ik dit gelijk op in de tekening en het bouwpakket.
     
  15. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Ik wil de vleugelbesturing/twisterons wel eens proberen en ervaren hoe dat stuurt en vliegt.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2020
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.029
    Locatie:
    Zwolle
    De Invader is vanaf nu leverbaar en kost 50 euro ( ex verzending).

    Bestellingen kunnen rechtstreeks bij RCEurope geplaatst worden.
     
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Ik neem aan dat dit de prijs is voor de 100% versie......
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.029
    Locatie:
    Zwolle
    Nee..nog veel mooier..
    De kit van de Invader is op 150% van de originele grootte en kost 50 euro (ex verzending)

    Er is ook een 100% ( dus de originele afmeting) verkrijgbaar en die kost 25 euro ( ex verzending)

    Theo zie KK topic in TFA deel. ( jouw bestelling loopt via die procedure)

    Ps..kan zijn dat dit een introductie prijs is en het duurder gaat worden.
     
  19. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    ah, ok nog mooier. had rceurope net al gemaild.
     
  20. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten


    Leuk
     
    aurectar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina