Bouwproject Keil Kraft Invader 150%

“Overkill” dat kan wel zijn, Bruno.
Tenminste als ik je goed begrijp.
Maar het is nu eenmaal zo dus zoeken we naar een eenvoudige oplossing. Stelringen zoals gebruikt om wielen te borgen zou kunnen maar die kleine madenschroefjes raken gegarandeerd een keer ws regelmatig kwijt. Dus dat is het eigenlijk ook niet
 
Gezien! Is dat voor 2 mm staal?

V.w.b. Gerard's probleem met de afschuivende vleugelhelften, in mijn naïviteit zeg ik dan "twee schroefoogjes en een elastiekje"...
Wellicht te simpel, maar misschien toch een begin van een oplossing.
 
Ik heb in mijn wingeron een stalen pen en in de buisjes in de vleugel zitten magneetjes.
Alleen bij gigantisch snel rollen op een vliegsnelheid die de Invader nooit zal halen zijn ze ooit in de lucht losgekomen.
 
Gerard..ik maak ook veel gebruik van die mooie borgveren om de stuurstangen...maar bijna op.....waar koop je die??

Henk, van beide maten heb ik er nog een paar. De kleine zijn 0,8, de grote 1,0 diameter. Kleine voor 1,5 en grote voor 2 mm staaldraad. Waarschijnlijk heb ik begin 70er óf begin 90er jaren ergens gekocht. Weet niet meer bij wie. Vorige week heb ik Dennis nog gevraagd maar die heeft ze niet, kent ze wel maar weet geen leverancier.
Komend jaar maar eens zoeken op de Intermodellbau, Prowing, Harsewinkel. Misschien ook wel gebruikt door de grote truck modelbouwers. Sauerbier??
Tony Clark?
 
Laatst bewerkt:
Bij Robbe lossen ze het heel eenvoudig op:

K-rat.jpg


Als je het zeker wil stelen kan je wiel collets gebruiken op de achterste stang

RCW0276.jpg


Magneten had ik ook al aan gedacht, al weet ik niet hoe je die het handigst plaatst.
 
@Bruno van Hoek
Twee schroefoogjes en elastiekjes heb ik ook al aan gedacht. Van linker naar rechter vleugel. Maar de hevels zitten dan wel in de weg.

@Rick NL
Ik heb aluminium buiten en binnenbuis. Magneet oplossing zou ideaal zijn. Ga ik over nadenken.

Zelf den ik ook aan een borgpen door de buitenbuis en binnenbuis. Waarbij de pen in de ene buis in een gat en in dd andere in een sleufgat.
Pennetje erdoor en met plakband zekeren tegen uitvallen.
 
@ArthurP
Ipv platslaan de stang in de achterste een knikje geven op de plaats waar hij in de hevel schuift. Knikje wat verderop in het midden vd hevel. De ene vleugel gaat door de niet secure uitlijning al wat moeilijker in de hevel dus alleen de andere kant een knikje geven. Beide zijden wringen dan iets in de hevels.
Denk dat ik dat eerst eens probeer. Is het eenvoudigst.
 

Bijlagen

  • DA3CC2AD-8102-4E08-8173-605205A337BC.jpeg
    DA3CC2AD-8102-4E08-8173-605205A337BC.jpeg
    326,2 KB · Weergaven: 150
Laatst bewerkt:
Magneten werken niet indien de vleugel draait ivm dan de magneten minder effectief worden en bij 180 graden draaien zelfs afstoten. Die wielstops is een optie maar een slotje of T sluiting zoals vroeger (gelukkig zitten we allemaal al een poosje in de modelbouw) bij carrera of graupner met een elastiek ertussen werkt prima. Het heeft op afschuifkracht weinig te houden. Zal proberen morgen of maandag even een foto te plaatsen.
Bij Robbe lossen ze het heel eenvoudig op:

Bekijk bijlage 410054

Als je het zeker wil stelen kan je wiel collets gebruiken op de achterste stang

Bekijk bijlage 410056

Magneten had ik ook al aan gedacht, al weet ik niet hoe je die het handigst plaatst.
 
Andere optie die ook wel gebruikt wordt is net na de 1e rib in de vleugel de buis iets invijlen aan beide zijden recht tegenover elkaar, dan een U bruggetje die daar strak omheen gedrukt wordt en die net een paar mm (dat je hem na het vliegen eruit kan trekken) waardoor het geborgd wordt.
Feitelijk een verkapte E-clip.
 
two magnets may not work in shear but a neodymium magnet glued to the end of aluminum after the second rib on each side and a steel wing wrench instead of aluminum would be a solution, what do you think? ?
 
Back
Top