Bouwproject Keil Kraft Invader 150%

De tip ribben bleken niet helemaal te kloppen, de lengte kwam niet overeen met die in het bovenaanzicht. Nieuwe file van Arthur gekregen en de ribben uitgesneden.

IMG_20200502_141651095.jpg

Nieuwe ribben passen precies.

IMG_20200502_142737833.jpg

Neuslijsten zijn zo 6mm te lang aan de wortel. Makkelijk om aan te passen.

IMG_20200502_142410547.jpg

Maar eerst het Stabilo. Hier bleken de inkepingen in de ribben te diep te zijn.
Om dit op te lossen heb ik een nieuwe neus- en achterlijst gesneden. Zonder hapjes in de lijsten past alles goed.

IMG_20200502_152329709.jpg

Alle opmerkingen van proefkonijn Frans zijn inmiddels verwerkt in het pakket van de 100%.

Geïnspireerd op zijn aansturing heb ik ook hevels getekend voor de 150%. Gezien ik niet zo'n mooie draaibank heb, zijn ze in mijn versie in hout, 2x 1.5 mm triplex met 4 mm balsa daartussen gesandwiched. Achter aan de hevel steekt een 3mm pen door de romp die in en buis in de vleugel schuift, hier wordt de draaiing op de vleugel overgebracht, De hevel draait zelf om de vleugelpen, de vleugels zijn afneembaar.

Lijkt dit wat? En heeft iemand en idee van de maximum uitslagen van hoogteroer functie + aileron bij elkaar?

Aansturing 1.jpg

Aansturing 3.jpg

Aansturing 2.jpg

In eerste instantie hoogteroer hooguit ±6° en rolroer rustig vliegend ± 6° en wat meer acro ±10°.
Hiermee kan je het proberen. Op mijn kunstvlucht zwevertje heb ik op rol ±15° en die rolt als een gek, zeker met wat snelheid.

Laat je weten wat jouw bevindingen zijn, lijkt me interessant.

Diverse zaken liggen te drogen.
Stabilo, tippen en de starthaakjes.

De kielvlakjes had ik eerder samen gelijmd. Hierbij dienen de nerven van de twee delen haaks te worden gelijmd. Eentje had ik helaas verkeerd gelijmd, beide nerven gelijke richting. Alles was netjes tussen vlakke platen geklemd tijdens het drogen. Wat denk je, het goed gelijmde kielvlak is krom en de foute recht. Nou ja, snij wel twee nieuwe uit een 3 mm plankje.

IMG_20200510_210022511.jpg

Dat de kielvlakken bij 2 lagen dit doen is normaal..met gelijke nerf heft eea elkaar op maar is niet in alle richtingen sterk en gekruist wordt het dubbel gekromd. Eerst wanneer je 3 lagen toepast kun je het recht houden en sterk krijgen.
De spanning in de beide buitenlagen heffen elkaar op en de binnenlaag is aan beide zijden van lijm voorzien en is spanningloos..Lang leve de uitvinder van het triplex!!
En om deze reden is multiplex altijd een oneven aantal lagen.

Stuurstangen klaar, nog wel een borging maken voor het het stangetje in de Servo arm.

IMG_20200512_191043743.jpg

Om bij de ontvanger en accu te kunnen wordt de cockpit afneembaar.

IMG_20200512_193721196.jpg

Starthaakjes kunnen volgens tekening van paperclips worden gemaakt. Toch maar van een stukje verenstaal gemaakt.

IMG_20200512_193745462.jpg

00C279DC-11F1-48C9-A93B-62728676FA92.jpeg
Stuurstangen klaar, nog wel een borging maken voor het het stangetje in de Servo arm
Deze gebruikte je een tijdje geleden. Weet niet of ze nog te krijgen zijn.
19:16 Zie nu dat je aan de stuurhevels ook al zelf een borging hebt gemaakt. Dus komt dat aan de servohevels ook wel goed :)

Laatst bewerkt:
Wel zorgen voor nokjes zodat de vleugel steeds op het zelfde punt op de rom pigt. Anders krijg je invalshoek of rol trim problemen.

Back