Bouwproject Keil Kraft Invader 150%

Tja, sorry, maar dat is mijn manier van bouwen. Eerst de tekening bestuderen en daarna de onderdelen aan de hand van de tekening bekijken en erop leggen. Daarna pas stuk voor stuk alles in elkaar zetten en verlijmen.

Maar morgen als het droog is enkele uurtjes vissen in de vijver van de camping. En natuurlijk de komende weken de Brabantse Kempen onveilig maken met mijn Mazda MX5.
 
Vandaag wilde ik beginnen met de bouw van de vleugel.als eetste wilde ik de profielen aanpassen die niet goed zijn. Echter zit er nog een fout in en wel een storende fout. Bij rib r2 zit de uitkeping voor de ligger te ver naar achteren. Dat wordt dus 2 nieuwe ribben snijden.

20200727_161839.jpg


Gelukkig past het net nog op een rest stukje.

20200727_162607.jpg
 
Zo, tijdens de bouw van de vleugel kwam ik nog meer fouten tegen. Zo waren de liggers voor de tippen geen 5x3 maar 6x3. Daar kwam ik echter te laat achter en moest die ligger gaan bewerken terwijl hij al verlijmd zat. En zo zitten er meer kleine foutjes in.

Nu ben ik begonnen met het stabilo en kom ik ook de nodige fouten tegen. Zo zijn daar de gaten voor de neuslijst en hoofdligger veel te groot. Ik heb helaas geen meetinstrument hier, dus moet ik gokken. De inkepingen voor de neusligger zijn 4 mm in plaats van 2 mm en bij de hoofdligger is dat 3,5 mm in plaats van 2 mm. Straks eens kijken hoe ik dat ga oplossen.
 
De problemen met het stabilo zijn opgelost door de neuslijst na te maken en 2 van 2mm op elkaar te lijmen. Die kunnen nog makkelijk uit het plankje gehaald worden.

Daarna aan de romp begonnen en ook daar kom ik gekke dingen tegen. De dunne schuine latjes passen niet. Dan bij de triplex verdubbeling zijn de gaten vergeten van het liggertje. En er zitten gaten waar een spantje zou moeten komen, maar dat ontbreekt.

Ik heb hem nu aan de kant gelegd omdat er teveel mee mis is en ik niet de middelen bij me heb om alles op te lossen. Thuis kijk ik er wel verder naar.
 
Weliswaar anderhalve week te laat voor het KK-CdE ben ik nu vol vertrouwen begonnen aan mijn Invader150 met vleugelbesturing.
Spanten D, E en F vormen een rechthoekige doos waaromheen ik vol goede moed de romp bouw.
Idem zoals ik de beide Impulsen heb gebouwd.

68E36C6E-88CB-4920-866B-EC7E0EE46BBB.jpeg
0DEBDF04-2A62-401C-B762-78595A162807.jpeg
 
Wel doorwerken...ivm de MayFly WW I en II kisten en spittenezes en andere nezers...anders ....ach wat klets ik... jij zag kans om met anderhalve kist DOW deelname gelijk al met de hoofdprijs naar huis te gaan... dus zal best goed komen..:eek::p
 
En door met het achterste end.
De neuslijst dient gedubbeld te worden maar helaas zitten er maar twee ipv vier in de kit. Dus er zelf twee bijklussen uit restmateriaal van de balsaplankjes.
03E0F3A7-634C-4033-9C73-C3DD9774AC50.jpeg
 
Meedenkers gezocht...

Ga er een E-Invader150 van maken. BL in de neus of boven de romp.

Enig idee wel motortje en klappropje daar voor in aanmerking komt.
Ik wil er geen race monster van maken zoals ‘gelukt’ is met de E-Impuls.
Mooi rustig omhoog is de bedoeling

Ben benieuwd naar jullie adviezen, overwegingen, inputs, gedachten enz.
 
Hier en daar moeten nog wat aanpassingen gedaan worden in sommige onderdelen. Maar komt goed.

Die bouwplaten van RC-Europe zijn een uitkomst. Ik kan nu op drie planken ‘werken’. Moet de lijm drogen of zit het even niet mee dan bouw je verder op de andere plank.
Nu parallel en niet meer sequentieel bouwen. Schiet beter op.

903AC412-BD81-4C7E-929B-A4D99F60EC3D.jpeg
Er komt wat vorm in de Invader.
 
Vandaag voornamelijk met de romp bezig geweest.
Bij de skid moet bij spant D de inkeping 2 mm groter worden gemaakt. Dus van 5 naar 7 mm diep. Na deze aanpassing aan de skid sluiten alle spanten van A t/m G perfect aan de skid.
Veel tijd en overleg met Arthur gegaan in uitzoeken waarom de skid niet aansloot op de spanten.

FA4834A0-0494-451A-BCD3-CE4394704ABA.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bij N3 en N4 moet bij een uiteinde een vulstukken van 1 mm ingepast worden. Dit omdat de spanten 3 mm dik zijn en de tekening/freesfile va 4 mm dikte is uitgegaan.

3C87A8B1-2E27-4ED7-9885-B792A4D4964A.jpeg
0666B3EB-56B1-42BE-8DD9-BFC1B0C69271.jpeg
 
De romp achterkant met stabilozitting uitgericht en gelijmd. Veel passen, meten, rekenen, meten, passen en uiteindelijk lijmen.

AAB8B04E-BC51-4CC1-92F2-A19F31CCD1EE.jpeg
7A433A1D-12E7-45D7-80AE-AA96DF0656A0.jpeg
A4BD855A-635F-4E1C-99F4-B92F4A24452B.jpeg
 
Hopelijk tijd om met de neus bezig te gaan. Bedoeling is om een kap te maken van bovenzijde spant A, B, C en cockpit. Dit omdat er een BL-motor in de neus komt.

53B7DACE-2FE1-4193-8B27-2F076088A6FF.jpeg



Waarschijnlijk deze BLmotor
Motor: type :2822-17-1100kv 7x4 klap-prop
Met 20A controller
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, E2 staat wel op de balsa plank maar is niet gelaserd. Arthur heeft een schaal 1:1 tekening gestuurd en zelf ff gesneden. Appeltje, eitje :)


9BE5F020-2D89-4164-A027-12C1882869E2.jpeg


932F5CB0-79C3-43FF-BD95-E927AD07C274.jpeg
3B0F490E-F46C-49D6-8C7D-AF1C63A2479C.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Theo/TC01, ga je ook weer bezig met jouw Invader150? Of is ze misschien al klaar?
 
Laatst bewerkt:
Henk, er zijn vier? kits vd Invader150 uitgeleverd? TC01/Theo, Arthur, ik zegt de gek en wie heeft de vierde kit?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top